"חיות בתוכי כמה נשים. האישה הפרימיטיבית והאישה המסוכסכת עם עצמה, הפטאלית. זו שמוכנה למות על הבמה וכל החיים לעשות רק מוזיקה. האישה הזו בועטת בתוכי ולמרות שאני מאוד אוהבת אותה, אני צריכה גם לרסן אותה. מצד שני, יש בתוכי גם את אמא שלי שאומרת, מה זה  כל הבולשיט הזה? תעשי  לי כבר נכדים, בחייאת".   



הקונפליקט הפנימי הזה שמלווה את חייה של הזמרת דיקלה, מתבטא גם במראה החיצוני. תהום פעורה בין דמותה הבימתית, הפאם-פטאלית והחתולית לבין זו היומיומית, הקשוחה והמחוברת לקרקע. לפחות כך זה נראה במבט ראשון, כשהיא מגיעה במכנסי עור שחורים, פנים נקיות מאיפור וגישה פרקטית וספק מגוננת.
 
14 שנה עברו מאז "אהבה מוזיקה", אלבומה הראשון והמרענן, שפרץ במפתיע את מחסום הפלייליסט של גלגל"צ. אז, בתוך הגמוניה מוזיקלית שנעוצה במערב,  דיקלה היתה עוף מוזר וחסר הגדרה. הלחן ערבי, העיבוד מודרני. הקול מעושן והשירים עם ניחוח של משהו שאבד. האלבום התקבל באהדה אדירה וזכה להשמעות רבות. בשנים שעברו מאז, המיינסטרים רק הלך והסתלסל, אך דווקא ביחס הפוך, שני אלבומיה שיצאו מאוחר יותר, לא התקבלו כבעבר והיא התפרנסה בעיקר מכתיבת להיטים לזמרים אחרים ("מונו" של שלומי סרנגה), וכתיבת מוזיקה לסדרות וסרטים.  


זאת עד אלבומה הרביעי, "ואם פרידה", שיצא לפני כחודש והצליח לעורר בה עניין מחודש, כשזינק לראש מצעדי ההשמעות והכתיר אותה כזמרת השנה. מאז היא לא נחה לרגע. קופצת מראיונות, לצילומים ולחזרות מתכוננות לקראת סיבוב הופעות בכל הארץ. וזה לא הכל.  לראשונה, אזלו הכרטיסים למופע שלה ודיקלה ממש לא לוקחת את זה כמובן מאליו.
 

את מקבלת ביקורות מאוד טובות על האלבום החדש. יש הרגשה שהשירים בו יותר מסחריים וקליטים משלושת הקודמים, כמו "שבע בערב" המלודי, "בסמה" הלטיני והקאבר המזרחי ללהיט של יוריתמיקס, "Here Comes the Rain Again". בכמה שירים אפילו שיתפת פעולה עם שרית חדד.    
"אמן לא יכול להישאר במקום אחד. בעבר הייתי יותר קיצונית והתפתחתי. כל שיר ושיר יצא ממני. העבודה עם שרית חדד ועם אבי סינגולדה הייתה יוצאת דופן והליקון היו מתנה בשבילי. הם עזרו לי לנקות את המניירות שהיו לי מהעבר, ולהשאיר את העיקר. כמובן, שהכוונה הייתה גם להגיע לקהל רחב יותר".  
גם מעבר לגדר? 
"אין לי מעריצים ערבים או פלסטינים.  לפחות לא שאני יודעת עליהם. יש לי מעריצים מאירופה, למשל.  הקהל שלי הוא מגיל 20 ומעלה.  מכל הסוגים והמינים. כמובן שהייתי שמחה להופיע מעבר לגדר, אבל לצערי, במצב כיום, זה לא אפשרי. אומרים לי תמיד שהמוזיקה שלי יכולה לגשר בין פערים. פרקטית. המוזיקה לא תשנה את המצב. הסתבכנו מדי. שקענו. אני לא צריכה לשיר על אחמד, או לכתוב מילים פוליטיות. הקונפליקט עצמו גלום במוזיקה שלי". 

 
"זו את, נכון? הזמרת?", מתלהבת הגברת הסועדת מולנו. "תשמעי, אני אומרת לך , נכון לך עתיד גדול".  "אני  בת 42" , צוחקת דיקלה, "העתיד הוא  עכשיו". 
עזרה מאלוהים
אמרת  בעבר שעד גיל 40 את מתכננת להקים משפחה ולהביא ילדים. אני אסתכן בלהישמע פולניה, אבל מה קורה עם זה ?
"מעולם לא אמרתי שאני רוצה להתחתן . ילדים? נתחיל בילד אחד קודם כל ". 


 
אולי לא מצאת את הגבר הנכון?
"זה לא קשור לגבר הנכון. זה קשור לאלוהים.  יש בי  צדדים פרימיטיביים שרוצים לפעול לפי הספר, וכן, אני לא רוצה לפספס את החוויה הזו.  אבל גם אם לא הייתי רוצה ילדים נגיד,  המשפחה שלי לא תוותר לי".   



גם אם זה מחוץ לנישואים? 
"מעולם לא חלמתי להיות נשואה. היום  יש הרבה דרכים להביא ילדים, את יודעת. אבל כשזה לא בא, צריך עזרה מאלוהים. הוא מתערב בהכל,  המפתחות  אצלו – אנחנו רק עושים השתדלות". 

הניו אייג' היהודי השתלט גם עליך ? 
"ממש לא. אני לא האדם האופטימי של 'שיואו, הכל טוב ונפלא ומדהים'. האמונה שהכל קורה לטובה, לא באה לי טבעי. כשאני מתעוררת, אני לא שרה "בוקר טוב". להיפך.  אבל אני רוצה להמשיך לחזק את האמונה שלי בבורא עולם. אני מדליקה נרות בשבת, לא מופיעה בשבת אבל עדיין חוטאת בשבת". 

איך היית מגדירה את המוזיקה שאת עושה?  ים תיכונית, אלטרנטיבית,  בלוז מזרחי? 
"זה מעצבן אותי שמנסים להגדיר אותי או את המוזיקה שלי.  אני כל כך הרבה. כולנו. יש בי את הרחוב הישראלי. הצבעים, הערבוב, חלק מושך למזרח וחלק מושפע מהמערב.  אני לא  עושה מוזיקה אלטרנטיבית, ואני גם לא עושה  מוזיקה ערבית. גם אי אפשר להגיד על המוסיקה שלי שהיא ים תיכונית פר אקסלנס. היא לא מוזיקה מהמניין. היא מוזיקת נשמה. אני דווקא רואה את עצמי כמיינסטרים ישראלי".    


הזמרת דיקלה בהופעה. צילום: אמיר מאירי

 
ובכל זאת המוזיקה המזרחית המיינסטרימית כיום, כמו אייל גולן או עומר אדם, עדיין נתפסת  כמסחרית ועממית, ואילו המוזיקה שלך כקצפת של הז'אנר.      
"היום העשייה המוזיקלית היא  תערובת. היא לא רק מזרח ולא רק מערב. בסופו של דבר, לא היה מנוס אלא להמציא מוזיקה חדשה, שתשלב את הדברים האלה. כאן אני נכנסת.  זוהר ארגוב, אום כולתום, אריק איינשטיין או מוצרט.  תניחו להם למות בשקט ותתקדמו. אי אפשר לחפור כל היום על מסורת, מהממת ככל שתהיה, אז אין לי כוח למזרחי או אשכנזי. בכל הסיפור הזה צריך קורט מקוריות".  


 
לאחרונה יש חיבור חזק בין סצנת הגייז ומוזיקה ים תיכונית. ליין האריסה למשל.  זה גם  הכיוון שלך? 
"הגייז הם מכתיבי אופנה.  גם בשיער, גם בבגדים וגם במוזיקה.  יש להם את הסטייל והתשוקה.   כך שאני יכולה להבין את החיבור הזה וגם עובדת על שיתוף פעולה, שאולי ייצא לפועל.  זה בכלל לא מפתיע אותי. הם מתחברים למוזיקה הרגשית , השמחה.    


 
 המוזיקה שלך לא ממש שמחה. בשיא של "שבע בערב" למשל , את ממש נצרדת עד כאב. 
"זה מצחיק שאת אומרת את זה, כי כששמעתי אותו פעם ראשונה , בכיתי. זה היה מוזר כי  בחיים לא בכיתי משיר שלי. 'שבע בערב' הוא מהשירים שנכתבו בחמש דקות והוקלטו בטייק אחד, כך שגם אם ארצה לשחזר את הצרידות הזו, אני לא אצליח". 
מפונקת
איזו מין ילדה היית ? 
"עד גיל 8 לא הוצאתי מילה מהפה. לפחות ככה אמא שלי  אומרת. הכי קל היה לגדל אותי, בלי מוצצים, הולכת צ'יק צ'ק. ישנה  בזמן. היום אני 180 מעלות. ההיפך הגמור.  מפונקת שחבל על הזמן. גם כשבאים אלי הביתה,  האורחים הם שמכינים לי קפה,  מבשלים לי, מביאים לי את האוכל. אני לא יודעת איך זה יוצא.  זה קטע מטורף". 


 
נשמע כמו חסך רציני. 
"קלטתי מגיל מאוד קטן, שמצפים ממני לדאוג לעצמי ולהיות עצמאית. אף פעם לא הייתי ילדה ולא התייחסתי אל עצמי כאל ילדה.  אולי גם בגלל שאני הבת הרביעית מתוך חמישה ילדים, ובתוך כל הבלילה הזו, לא הצלחתי לשמוע את הקול שלי.  כשהתחלתי לכתוב ולשיר, זה בכלל לא עניין את  ההורים שלי.  פעם ראשונה שהם שמעו אותי הייתה רק בגיל 27, כשהוצאתי כבר את 'אהבה, מוזיקה'. אמא שלי לא האמינה בכלל שזו הבת שלה. כמעט התעלפה". 


 
את כועסת עליהם?    
"לא. אני מבינה שהשתלשלות הדברים הייתה הכרחית לעיצוב החיים שלי ומי שאני. בעיניהם , מגיל 13 הפסקתי להיות ילדה טובה, אבל גם כשהייתי בורחת מהבית, הייתי תמיד מודיעה. רק שלא ידאגו לי. זה נמשך ככה עד גיל 19, אז כבר הייתי על סף המופרעת". 


 
זו הסיבה שלא עשית צבא? 
"צבא לא היה בשבילי. במקום, אימא של חברה שלי , פסיכולוגית,  החליטה לטפל בי.  זה היה  הדבר הכי משמעותי לי מבחינה רגשית. פתאום הצלחתי לראות את הילדה קטנה הקטנה שבי שאף פעם לא התייחסתי אליה. נפרץ בי איזשהו שער לבכי שלא נפסק יומיים. מעולם לא בכיתי לפני כן. מי ידע בכלל  מה זה לבכות, מה זה להיות חלשה. מאז אני בוכה רק בדברים שקשורים למשפחה שלי. אני לא שולטת בזה". 


 
 למה בכית? 
"הקטע של הלבד גמר עלי. הבנתי שלא משנה מה את עוברת או עם מי את נמצאת, לא משנה כמה כפיים מוחאים לך או כמה אהבה את עושה, בסופו של דבר, את עם עצמך. את לבד.  היום אני בוכה רק מאנשים שקרובים אלי. לא מהלבד. העובדה שאנחנו נישאר ונהיה לבד היא חד משמעית והיא כבר לא מטרידה אותי".


 
גם לא פרידות? 
"בקשרים אינטימיים אני בהחלט יכולה להיות מאוד רכושנית. בעיקר אם המקום שלי בתוך הקשר מעורער. אבל כשאני מתחילה כבר להתעצבן מזה,  אין לי בעיה לפוצץ ולעזוב".  
ביקורות רעות או טוקבקים נבזיים גם  יכולים לגרום לך לבכות?
"אני לא קוראת טוקבקים כי אני מפחדת.  לפעמים אני  קוראת ונהנית, ולפעמים הלב שלי נחמץ, אבל זה לא מה שמפעיל אותי. אני פחות מושפעת ממה שקורה בחוץ, אלא יותר ממה שבתוכי. שיגידו מה שיגידו. זו הנשמה שלי. ככה היא נשמעת, ככה היא נכתבת, ככה היא נראית.  מעבר לזה, הכל דיבורים, מילים. אני מהמילים האלה עושה מנגינות".
אז למי את כל כך מתגעגעת?  
"אולי לאלוהים".   
למרות שבשירים שלך רוב מושאי הגעגוע הם גברים. 
"אלוהים, על פי המסורת הוא זכר, אבל הגעגוע הוא לאו דווקא למישהו מסוים. אני מתגעגעת לעצמי בעיקר.  זו תחושה של חסר.  אני רוצה משהו, אבל לא תמיד יודעת למה. תמיד יש עננה מעלי . אני רוצה להרגיש אותה, אבל היא חמקמקה. רק  בשירים לפעמים אני נוגעת בה קצת. בהופעות שלי אני רוצה שהאנשים יגעו בגעגוע שלהם ויפתרו אותו, כי הגעגוע עושה אותך קצת חולה, אבל לפעמים אתה מתגעגע לתחושה הזו".   
דיקלה – ההופעה. חמישי, 8.1, 22.00, רידינג 3; שישי, 9.1, 14.00, רידינג 3; 20.1 הפורום, באר שבע; 3.2 ברלה, להבות חביבה; 9.2 זאפה, ירושלים.