גדוד 13 של חטיבת גולני יצא אתמול (א') לתרגיל שבועי נרחב בו ידמה כיבוש של רצועה מדרום לבנון בעומק של עשרות קילומטרים. גדוד 13 של החטיבה הוא אחד הגדודים שנלחם במבצע צוק איתן, ספג אבדות בנפש, ופצועים מהגדוד עדיין נמצאים בהחלמה.


הלוחמים, הנמצאים במוטיבציית שיא, יצאו לתרגיל קשה ומורכב אי שם בצפון הארץ, בתוואי שטח הדומה טופוגרפית לדרום לבנון, שיימשך חמישה ימים וארבעה לילות ברציפות לאורך 50 ק"מ. "אנחנו מכינים את עצמנו למערכה הצפונית", אמר במהלך התרגיל גורם בכיר בחטיבת גולני. "החבר'ה מפגינים יכולות מצוינות ותוצאות טובות מאוד, אחרי קיץ לא פשוט עם קרבות קשים כולל הקרב הידוע בשג'עייה".  


בחודש הקרוב צפוי גדוד 13 לקחת חלק במספר תרגילים שבועיים שביניהם הפסקה של כמה ימים. כל אחד מהתרגילים קשה מקודמו, והמטרה העיקרית היא להכין את הלוחמים ליום פקודה, במקרה שייאלץ צה"ל להיכנס לעימות מול חיזבאללה במטרה לכבוש במהרה שטח רחב, ולסיים את המערכה בפרק זמן קצר. הכוונה היא להקל על העורף, מתוך ידיעה שמדובר בעימות שהעורף בו יפגע קשות. הלוחמים מבינים זאת, ובקולם ניתן לשמוע את זעקות האמוק בריצה בשטח ההררי.


"זה תרגיל שמדמה מלחמה - אחד לאחד. כיבוש כפרים, התקלות עם מחבלים, התמודדות עם זירות מטענים, התקלות עם מארב פלוגתי בליל פשיטה על כפר עוין בשס"מ – שטח סבוך מיוער. אנחנו מתרגלים את המציאות", אמר גורם בכיר בחטיבת גולני. "בשטח, הלוחמים ימצאו אמצעים מודיעיניים, הם מתרגלים לאורך כל התרגיל שימוש בנשק חם ועל רטוב. כל השבוע הם בשטח. אלו תנאים לא פשוטים למחייה, עם אוכל במנות קרב ומים ובתנאים קשים. המטרה היא לייצר ניצחון בתוך שבוע בתרחיש של מהירות קטלנית. זה תרגיל בעצימות גבוהה, שלא נעצר לרגע. זאת בניגוד לקרב, שם לפעמים יש עצירות והמתנה לפקודות. פה אין ברקסים, רצים עשרות ק"מ במשך שבוע עם מנוחות מאוד קטנות".
 


במהלך התרגיל ניתן לראות היטב את המיומנות בשטח. הלוחמים האלה, שרק בקיץ האחרון עברו 50 ימי לחימה שונה לחלוטין בתוואי השטח ובסוג האויב, יודעים היטב שהכשירות שלהם היא זו שתכריע. "אי אפשר לעצור אותם. רמת המוטיבציה שלהם בשמיים. הם השאירו מאחוריהם חללים ופצועים. הם לא מוותרים על הקשר עם המשפחות והם מבינים, אחרי הקיץ, את עוצמת האחריות על כתפיהם", הסביר הקצין הבכיר מגולני.