ועדת חוץ וביטחון התכנסה היום (ראשון) על מנת לדון בקיזוז סכום המשכורות שמשלמת הרשות הפלסטינית למחבלים בכלא הישראלי ולהעבירו לחברת החשמל. מדובר בכ-20 מיליון ש"ח בחודש, כשהחוב הכללי עומד על כמיליארד ו-750 מיליון שקלים.




יו"ר הוועדה, ח"כ זאב אלקין אמר כי הוא אינו מבין את התופעה וציין כי גם בעולם אין הבנה לכך שישראל משלמת ועוד דורשת לאחר מכן כי לא יועבר כסף לרשות, כדי שלא ישמש לפעילויות טרור.




מי שעוד השתתפה בדיון היתה חברת הכנסת אורית סטרוק, שסיננה לעבר ראש המל"ל, יוסי כהן: "מספיק להיות סתומים, מחבלים שסיימו את תקופת המאסר וחוזרים ומבצעים פיגועים על מנת לחזור לכלא. השאלה היא למה? הכלא הישראלי הוא קייטנה, אבל יש כאן משהו נוסף והוא מתגלה מתוך פרוטוקול של מחבל בשם חוסני שמספר שעדיף לו לשבת בכלא על מנת לקבל כספים מהרשות. אבו מאזן מסתובב עם חליפה ועניבה ברחבי העולם כמו דיפלומט מהוגן ובאותו זמן מעביר משכורות למחבלים. צריך לדעת לעצור את זה ועכשיו".




יוסי כהן, ראש המכון לביטחון לאומי אמר: "אנחנו לא סתומים וזה לא הדיון הראשון בנושא. הסוגיה כבר מוכרת ומטופלת. אין בינינו הבדלי גישות לגבי מיהו מחבל. מבחינת המדינה אנחנו צריכים לסכל את פעילותו ולעצור אותו בטרם ביצע את זממו. אנחנו עושים עבודה מאומצת בבתי הכלא הישראלים כדי לעצור את זה. צריך לתקן את הרושם כאילו ישראל משלמת למחבלים האלה. הכספים המועברים לפלסטיניים מדי חודש הינם כספי מיסים שאנחנו גובים בעבורם בעקבות הסכמי אוסלו. אנחנו מכבדים. לקזז באופן מיידי. בחודשים מעבר להסדר המיידי החוב ייקטן ולא יגדל, עד שיימחק. 



כהן המשיך וניסה להסביר לח"כים מדוע לא מופעלות הסנקציות: "החוב יילך ויגבר אם לא נגבה יותר מהצרכן עצמו. הגבייה לא טובה היום מבחינה מספקת. יש להקים גורם גבייה ואכיפה של הגבייה בתוך הרשות על מנת להגיע ליותר בתי אב שישלמו את חובם על הצריכה שלהם. אנחנו חושבים שצריך להיות מופקד לאלתר סכום משמעותי ע"י הרשות. אנחנו מנהלים מו"מ עם הרשות על זה על מנת שהוא יירד בצורה דרמטית. 

 
"לפני שבועיים הייתי אופטימי שאנחנו לסיכום מוצלח עם הרש"פ, אבל זה הובן על ידם באופן שונה. אנחנו רוצים לעשות זאת בהסכמה עם הרשות. אנחנו לא רוצים להגיע לפגיעה דרמטית ברש"פ. הדיונים האלה התבצעו לא פעם אחת, גם בתוך המל"ל וגם בקבינט המדיני ביטחוני שקיבל החלטות בנושא. לו ירצו לשנות ולבטל את הסכם אוסלו, אז זה משהו אחר. משלמים למחבלים בסביבות 20 מיליון ש"ח כל חודש למחבלים. בימים שהם אינם ימים כתיקונם.  


ח"כ שמעון אוחיון מישראל ביתנו: "שתי בעיות עומדות לפנינו, הראשונה היא בג"צ. אנחנו עומדים מתוך טענה צודקת שאם נהרוס את הבתים, נמנע טרור ונרתיע. והנה כאן בעקיפין נלחמים על הבתים אך שולחים להם כספים מכיוון אחר לגמרי. העולם חושב שמדובר בפרטנר, אך יש כאן שיטה מאורגנת לתיכנון טרור ואנחנו נותנים לזה יד. 5-7 אחוזים מהתקציב נועדה כדי לממן טרור, זה חלק מהפעילות הכלכלית-חברתית. אנחנו שותקים וגם העולם שותק. להתקיים ולהתפרנס מטרור. הנקודה הזאת מרתיעה ומקוממת. ממשלת ישראל לא תהיה שותפה לזה".
משה פייגלין אמר במהלך הדיון: "כולנו ממשיכים להריע למלך העירום שדורס את כולנו. אני מבקש להבהיר שלא יכול להיות שמתוך קונספציה שגויה, שאין צורך לחוש מחויבים כי הם הפרו אותה בעצמם אלף פעם (הכוונה לאוסלו). היא עולה לנו בדם ובמובן מסוים, אחד המפתחות להפסקת הדבר הזה הוא בידי המל"ל".