"יש לי חשש שהציבור לא יילך לבחירות מתוך כך שהוא לא מאמין, שאולי תהיה אמירה כאילו הדמוקרטיה לא מועילה. אני מקווה שהציבור כולו ילך לקלפי. גם המנהיגים הפוליטיים צריכים להבין שחזרה לגושים המרכזיים חשובה למשילות", כך אמר היום נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, שנערכה במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בת"א. הוא אמר את הדברים בשיחה עם עורך גלובס, חגי גולן.

 
"המחאה החברתית הביאה לראשונה בכנסת מצב שבו 57 ח"כים התחלפו, וזו הייתה בשורה. יחד עם זאת, לא נבחרו לכנסת אנשים שמגובשים בדעתם, כל אחד בא על מנת להביע את יכולותיו האישיות, לא תמיד ידע להיכן הוא פונה ומהן ההכרעות שהוא צריך לקבל. זה גרם לתזזית. האזרחים די מאוכזבים מפני שהבחירות האחרונות שינו בתכלית את דרך ההליכה לקלפי, אך לא הביאו מענה", אמר ריבלין והוסיף: "הציבור צריך להיות מספיק אחראי כדי לראות את מי הוא שולח להיות הנציג שלו".

ריבלין התייחס לקיטוב ולאלימות בחברה הישראלית ואמר: "התרופה לאלימות היא התקווה. בחור בירושלים, כשבאים ואומרים לו - אתה ערבי, מנותק מהמערכת הפלסטינית, אתה בתוך המערכת הישראלית. אז הוא אומר לעצמו 'זה בסדר מהבחינה הלאומית, אבל אחרי הלימודים רוצה שיהיה לי אופק תעסוקתי'. אנחנו צריכים לטפל בפונדמנטליזם היהודי כמנהיגים יהודים, והמנהיגים הערבים צריכים להתמודד עם הפונדמנטליזם הערבי. כשאין תקווה אתה יוצר אלימות".


ריבלין הוסיף: "אני ירושלמי, ולכן אני חמור שלא משנה את דעתו. אולי יש פרשנים שמשנים דעתם עליי. מה שאני אומר היום אמרתי גם לפני 10 שנים וגם לפני הקמת המדינה. אנחנו מאמינים באמונה שלמה שיהודים וערבים נועדו לחיות יחד. יחד עם זאת, כציוני אדוק, אני מאמין בקיומה של מדינה יהודית, אבל היא חייבת להיות דמוקרטית".


ריבלין גינה גם את הגזענות במגרשי הכדורגל, בייחוד בקרב אוהדי בית"ר ירושלים: "אני לא יכול ללכת יותר לטדי כאשר הקריאות שנשמעות מהיציעים הן קשות ביותר מבחינת אמונותיי כישראלי וכיהודי. טדי הפך לי לזרא. די להפוך את הכדורגל לבמה לשטנה וגזענות בלתי נסבלת".