לרגל היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים, ארגון ויצו מפרסם הבוקר (ג') הבוקר נתונים חדשים בנושא מהם עולה כי עדיין לא חל שיפור משמעותי במפלס האלימות נגד נשים בחברה הישראלית. אנשי ויצו אספו את הנתונים מכלל הרשויות המטפלות בתחום האלימות המשפחה ומתברר כי מדי יום נפתחים בממוצע 65 תיקים בנושא. בשנה האחרונה טופלו ברשויות הרווחה ובמקלטים לנשים מוכות למעלה מ-7,000 נשים, ומדובר רק באלה המעזות להתלונן לרשויות נגד גברים מכים.




בויצו מעריכים כי מעבר לכ-18,900 תיקי אלימות במשפחה שנפתחו השנה (65% מהם של תלונות נשים על אלימות והיתר בעיקר על הפרת צווי הגנה), אלפים נוספים של נשים וילדים חיים במעגל האלימות אך אלה כלל אינם ידועים לרשויות. זאת ועוד, רוב הנשים שכן מעזות להגיש תלונה במשטרה נגד גבר מכה אינן ממשיכות להליך משפטי.


ירידה במקרי רצח של נשים

 
בחלק מהנתונים ניכר שיפור במספר מקרי הרצח בהשוואה לשנה שעברה. עד כה, ב-2014 נרצחו בישראל עשר נשים על ידי בני זוגן בהשוואה ל-19 נשים בשנה שעברה. נורית קאופמן, מנהלת תחום אלימות במשפחה בויצו מדגישה עם זאת: "בכל שנה מתרחשים מאות ניסיונות לרצח בתוך המשפחה, אך היות ולא הסתיימו במוות הם אינם נספרים". לדבריה, ימי מבצע 'צוק איתן' רשמו ירידה במקרי האלימות במשפחה אך היא מבהירה כי מדובר בדפוס מוכר בתקופות של איום בטחוני ומלחמות. נתון בולט שהשתנה דווקא לרעה - בהשוואה לשנה שעברה, ניכרה עלייה של 240% במספר הנשים אחרי לידה שאותרו בתחנות 'טיפת חלב' כסובלות מאלימות מצד בני זוגן – 1020 נשים השנה לעומת 422 בשנה שעברה.
 
גם מרכז המידע והמחקר של הכנסת מפרסם נתונים דומים המעידים על ירידה מסויימת במספר הנשים הנרצחות על ידי בני זוגן. בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת שהתכנסה לדון בנתונים נחשף כי תשע נשים נרצחו עד כה ב-2014 על ידי בני זוג מתוך 11 מקרי רצח על רקע משפחתי בכלל. עם זאת, יש לציין הנתונים לשנה הנוכחית מעודכנים לחודש שעבר.


על פי אותם נתונים של הכנסת, בהשוואה בין 2013 ל-2012 שקדמה לה חלה עלייה מ-16 מקרי רצח על רקע משפחתי ל-23 מקרים. יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) הזהירה בדיון: " אסור להסתנוור מהנתונים המצביעים על ירידה במספר הנשים הנרצחות. עבור הקורבן הסטטיסטיקה אינה משנה, כל מקרה הוא עולם ומלואו. על המדינה לחזק את היצע הסיוע כלפי קורבנות אלימות ולהגדיל את מספר המקלטים ונותני השירות במשטרה וברווחה אבל האחריות היא גם עלינו - אל לנו להיות אדישים למקרי אלימות או הטרדה שקורים סביבנו וחובה עלינו לדווח עליהם".

צילום אילוסטרציה: פלאש 90

600 אלף ילדים עדים לאלימות בבית

מעגל האלימות במשפחה, על פי ההערכות בארגון, מונה כמיליון ישראלים, מהם כ-600 אלף ילדים שעדים לאלימות בבית. מנתונים של משרד הרווחה עולה כי אחוז זעום מכל אלה מטופל במערכת. 14 מקלטים לנשים מוכות פועלים בישראל בהם שהו במהלך 2014 עד כה רק 932 ילדים ו-645  נשים.יו"ר ויצו ישראל, גילה אשרת, טוענת: "ממדיה הרחבים של האלימות כלפי נשים, לצד הכמות הנמוכה של גברים אלימים במרכזי הטיפול, מצביעים על קיפאון מתמשך של כלל המערכות במניעה ובצמצום התופעה. מאחורי הנתונים מסתתרים מאות אלפי נשים וילדים הנושאים עימם צלקות פיזיות ונפשיות לכל ימי חייהם.  נדרשת הקמת רשות ממלכתית בין-משרדית שתטפל בנושא בכל הרמות כפי שקיים במדינות מערביות אחרות בעולם". 

קמפיין חדש בהשתתפות נחמן שי ונטלי דדון

מתוך דוח האלימות של ויצו עולה עוד כי רק אחוז אחד מתוך כ-200 אלף גברים אלימים מגיע לטיפול במרכזים למניעת אלימות במשפחה בעוד מרבית המשאבים הדלים בלאו הכי של מערכות הרווחה מופנים לטיפול בקורבנות. עם זאת, ניכרת עלייה במודעות של גברים מכים לעצם הפנייה לעזרה מהרשויות מאחר שלמעלה מ-700 פנו לקו הסיוע של ויצו לעומת 400 גברים בשנה שעברה.

לפיכך יוצא ויצו הבוקר בקמפיין חדש אליו גויסו ידוענים רבים להעלאת המודעות לנושא בקרב גברים אלימים, במהלך משלים לקמפיין דומה בו יצא כבר ארגון נעמת במקביל. בין המתגייסים לקמפיין של ויצו: שר הפנים גלעד ארדן (הליכוד), ח"כ נחמן שי (העבודה), ח"כ איתן כבל (העבודה), ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד), ח"כ ניצב בדימוס דוד צור (התנועה), הזמרים מוש בן ארי וקובי אפללו, השחקנים ציון ברוך, אלי פיניש, דביר בנדק, השפים אביב משה, שאול בן אדרת וישראל אהרוני ועוד. לקמפיין התגייסו גם נשים מפורסמות כמו שרת הבריאות יעל גרמן (יש עתיד), יו"ר הועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), ח"כ שלי יחימוביץ (העבודה), יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון, יעל בר זוהר, שירלי בוגנים, נטלי דדון ואחרות.

59% תומכים בהסדרת תחום הזנות
 
לקראת יום המאבק באלימות נגד נשים המצויין היום (שלישי) ערך משרד הרווחה סקר שבדק את עמדות הציבור כלפי זנות נשים שמעלה נתונים מפתיעים על התמיכה בהסדרה של תופעת הזנות – 59% מהציבור שתומכים בכך. שר הרווחה מאיר כהן (יש עתיד) אומר בתגובה: "ממצאי הסקר מראים כי קיימת בורות בקרב הציבור שלא מבין במלוא המשמעות את הפגיעה הקיימת בזנות. אמנם מרבית הציבור רואה צורך להילחם בתופעה, אך הרעיון להסדירה הוא רעיון רע.  "היכן שהסדירו את הזנות היא רק התרחבה ועימה גדלו הניצול והאלימות. דווקא ביום כזה, יש להוקיע את הזנות על כל צורותיה וגווניה".


עם זאת, המודעות בקרב הציבור למימד השלילי של התופעה מובהק - 74% סוברים שנשים לא יכולות לצאת ממעגל הזנות ללא עזרה, 87% חושבים כי נשים במעגל הזנות חוות פגיעה נפשית ו- 83% מסכימים כי חשוב שהמדינה תפעל לצמצום מימדי הזנות. עם זאת, רק 42% תומכים בהגברת הענישה גם על לקוחותיהם של נשים העוסקות בזנות.

הסקר בדק גם את היקפי תעשיית המין באינטרנט. בשנת 2014 פעלו בישראל כ- 670 אתרי מין ברשת בהם אותרו לפחות 3,215 מודעות מין המתארות את שירותי המין המוצעים וכוללות מספר טלפון לפנייה. רק 4% מהמודעות התייחסו לשירותי מין הניתנים על ידי גברים.