התקיפה אמש בסוריה, שמיוחסת לישראל על פי מקורות זרים, היא השמינית בשנים האחרונות. מדינת ישראל חזרה והצהירה כי לא תאפשר העברת נשק איכותי מסוריה לחיזבאללה. ברשימת הנשק נכללים טילי נ"מ, טילי קרקע-קרקע מדויקים וטילי יאחונט כנגד מטרות ימיות. נשק מסוג זה בידי חיזבאללה עלול להוות קושי משמעותי ביכולתה של ישראל לפעול נגדו ביום פקודה. לכן החליטה ישראל להבהיר כי העברת נשק מסוג זה היא חציית קו אדום.




התקיפה אמש דורשת בראש ובראשונה מודיעין מדויק, יכולת תכנון מעולה ויכולת ביצוע ברמה הגבוהה ביותר. מעל הכל נדרשת יכולת קבלת החלטות מחושבת ורגישה, שמשקללת את כלל הסיכונים והסיכויים ובסופה מאשרת תקיפה מדויקת וסלקטיבית על המטרה הנבחרת.




ההתרחשויות האחרונות במערכת הפוליטית והקדמת הבחירות לכנסת נותנות תמיד את התחושה כי ישראל נמצאת במצב רגיש וייתכן שמערך קבלת ההחלטות שלה לוקה בחסר ולא יוכל לקבל החלטות משמעותיות. התקיפה, אם אכן בוצעה בידי ישראל, מוכיחה פעם נוספת כי צמרת המדינה ממשיכה לפעול באחריות ובנחישות גם בעת משבר פוליטי, וכי מערכת קבלת ההחלטות ממשיכה לפעול כדי להבטיח את ביטחון ישראל.




התקיפה מעבירה מסר ברור לראשי המשטר הסורי ולחיזבאללה ובעקיפין למשטר באיראן: למרות המשבר הפוליטי, נשארת מערכת הביטחון דרוכה וערנית וממשיכה לתפקד ללא כל מגבלות. מנגד, ניסיונות ההברחה החוזרים ונשנים, אף על פי שהותקפו מספר רב של פעמים בעבר, מוכיחים את נחישותם של בכירי משמרות המהפכה באיראן ושל חיזבאללה להבריח נשק איכותי, שיהיה מוכן לתקיפה של אזרחי ישראל ושל כוחות צה"ל בעימות הבא.




עמידתה האיתנה של ישראל כנגד ניסיונות ההברחה החוזרים ונשנים של גורמי ציר הרשע איראן-סוריה-חיזבאללה, והנחישות הישראלית למנוע את הברחות הנשק האיכותי, הם מעמודי התווך של יכולת ההרתעה הישראלית. התקיפה על אדמת סוריה, שמיוחסת לישראל, מחזקת באופן ניכר את כושר ההרתעה של מדינת ישראל ותמנע מחיזבאללה הישג בעימות הבא, אם וכאשר יתרחש.




הסיכון לתגובה של סוריה או של חיזבאללה נשקל תמיד נוכח הצורך למנוע הברחה מסוג זה, ובסופו של דבר נלקחת החלטה של הדרג המדיני, מגובה בהמלצה של הדרג הצבאי. בעת הזאת, שבה שקוע משטרו של אסד עד צוואר במאבק שרידות וכוחות חיזבאללה שקועים גם הם עמוק בבוץ הסורי, אם אכן תקפה ישראל, נכון לקחת סיכון כדי למנוע מנשק מסוג זה לעבור לידי אויבינו.




הכותב הוא אלוף במיל' ומפקד חיל הים לשעבר