דוח חדש של "התצפית הישראלית על רצח נשים", בהובלת פרופסור שלוה וייל מבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית בירושלים שפורסם היום (שלישי), חשף כי בשנת 2022 נרצחו 24 נשים בישראל. נתון מטריד זה מייצג עלייה של 50% ברצח נשים בארץ בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

מחצית הנרצחות היו מהמגזר הערבי, אשר מהווה 21% מהאוכלוסייה הכללית. 12 מכלל הרוצחים הודו או הואשמו במעשיהם. בשאר המקרים הוטל צו איסור פרסום על פרטי החקירה, או זהותו של הרוצח טרם נקבעה.

מנתוני הדוח ניתן לראות כי 58% מהרציחות בוצעו ע"י בני זוגן, והרב הניכר של החשודים הם חברי משפחה. לראשונה, שתי נשים נרצחו ע"י גבר מרקע אתני אחר (על רקע מגדרי ולא על רקע לאומני). בנוסף, השנה, לפי נתוני הדוח, ניתן לראות כי המגמה של רצח אמהות ממשיכה.

"לאחר ירידה במספרים בשנה שעברה, השנה יש עלייה משמעותית של מקרי "פמיסייד", רצח של נשים על ידי גברים בשל היותן נשים", דיווחה פרופ' שלוה וייל.

נתוני הדוח הראו כי מחצית הקורבנות הן ממוצא יהודי, והמחצית השנייה הן מהמגזר הערבי, כולל מוסלמיות, בדואיות, דרוזיות ונוצריות. גיל הנרצחות הממוצע עמד על 38.1 שנים. הנרצחת הצעירה ביותר הייתה בת 14, בעוד המבוגרת ביותר הייתה בת 68. הגיל הממוצע של הרוצחים עמד על 39 שנים, כאשר החשוד הכי צעיר היה בן 19 והכי מבוגר היה בן 65.

רוב מקרי הרצח בוצעו על ידי דקירה (37.5%), ורבע מהמקרים על ידי ירי. שאר המקרים כללו השלכה מגובה, מטען חבלה, ובמקרים שעדיין לא פוענחו, עלה החשד כי הרציחות בוצעו ע"י תלייה ואספקת סמים.

בנוסף, נודע כי ב-36% מהמקרים נכח לפחות ילד אחד של הקורבן בעת האירוע. בשני מקרים נכחו גם שכנים ובמקרה אחד נכחה האם. שניים מהרוצחים התאבדו לאחר האירוע. לחמישה רוצחים נוספים היה ניסיון התאבדות.