בג"ץ מגיע לנקודת הכרעה: לאחר דחייה של שבוע צפויה המדינה להגיש מחר את תגובתה לעתירה שהגישו נשים בדרישה לאפשר להן לשרת ביחידות לוחמות נוספות. את התגובה הסופית לבג"ץ יסכם הערב הרמטכ"ל אביב כוכבי.

לקראת הדיון בבג"ץ כבר הודיע צה"ל כי יש בכוונתו לפתוח את הדלת לנשים למיונים ליחידת החילוץ 669 על אף התנגדותם של מפקד חיל האוויר לשעבר עמיקם נורקין ושל בכירים בחיל האוויר כיום. בתשובתו לבג"ץ צפוי צה"ל להודיע על כוונתו לפתוח לנשים מקצועות קרביים נוספים תוך כדי בחינה של פיילוט מוגבל למקצועות מסוימים בחטיבות חי"ר וביחידות קרביות נוספות להתאמת נשים לתפקידים אלה.

מדובר בעתירה של ארבע נשים ששירתו כלוחמות, ובעת הגשת הפנייה לבג"ץ לפני כשנתיים הן היו ערב גיוסן לצבא. העתירה, העשויה לחולל שינויים היסטוריים נוספים בצה"ל, הופנתה נגד שר הביטחון, הרמטכ"ל וצה"ל בדרישה לפתוח לנשים גם את האפשרות לעבור מיון ליחידות המובחרות ולתפקידי לוחמה נוספים.

צה"ל מתנגד באופן קבוע לשילוב נשים בחטיבות חי"ר, דוגמת גולני, נח"ל וצנחנים, בנימוק כי הן לא מתאימות למאמץ הפיזי הנדרש ביחידות וכי עלול להיגרם להן נזק גופני. מעבר לכך, מדובר בסוגיה טעונה מאוד מבחינה חברתית לנוכח ההתנגדות החריפה של רבני הציונות הדתית לשילוב נשים ביחידות אלה בטענה שהוא יפגע בלוחמים הדתיים, שאחוז גבוה מאוד מהם משרתים ביחידות הלוחמות.

רבנים בכירים בציונות הדתית טוענים כי החלטה על שילוב נוסף של נשים ביחידות הקרביות יהפוך את צה"ל לצבא של שבטים, משום שחיילים דתיים לא יוכלו לשרת ביחידות אלו. מנגד, ניצבים ארגוני נשים, זכויות אדם וגורמים נוספים, הטוענים בתוקף כי צה"ל חייב לפעול בשוויוניות ולפתוח לנשים מקצועות לחימה נוספים.

בתשובתו לבג"ץ מנסה צה"ל למצוא את דרך האמצע, שתגשר בין העמדות השונות, ולהימנע ממצב שבג"ץ הוא שיקבע. ההחלטה לפתוח למיונים את יחידה 669 היא עקרונית, אולם תדרוש תהליך בחינה מעמיקה שיימשך חודשים.על פי הערכה, בכל הקשור לחטיבות החי"ר, צה"ל יציע לבג"ץ הצעות לשלב נשים בתפקידים ספציפיים, כמו נהיגה וניוד כוחות בשדה הקרב, ובשלב זה לא בפלוגות ובמחלקות הלוחמות בגדודים.

מכל מקום, השבוע צפויה סוגיה זו, הנחשבת לטעונה מאוד מבחינה חברתית ופוליטית, לעורר ויכוח ציבורי נוקב בין קבוצות אינטרסים שונות בחברה הישראלית.