ברחבי העולם צוין אתמול יום העגונה הבינלאומי, שמטרתו להעלות למודעות הציבורית את סיפוריהן של העגונות ומסורבות הגט שחוות את המצוקה יום־יום ומבקשות רק דבר אחד: להשתחרר מהכבלים שקושרים אותן לבן הזוג שעמו הן אינן רוצות לחיות עוד.

מספרן של העגונות בישראל מוערך בכ־150, ויש גם כמה עשרות גברים עגונים, הנמצאים במצוקה ומבקשים בעיקר להיות חופשיים מכבלי הנישואים.

בבתי הדין הרבניים מבהירים כי יש להבחין בין עגינות לסרבנות גט. "עגונה" היא אישה נשואה שמקום הימצאו של בעלה אינו ידוע. עם זאת, "סרבנות" היא מצב שבו אחד מבני הזוג מסרב לתת או לקבל גט, אף שבית הדין קבע שיש לעשות כן ונקב במועד לסידור הגט.

בשנת 2021 הצליחו אנשי אגף העגונות בבתי הדין הרבניים להסדיר ביצוע גיטין ממאות בעלים מעגנים ברחבי העולם: 13 מעגנים במדינות חבר העמים, 50 - באירופה, 59 - בצפון אמריקה, חמישה - באסיה, ארבעה - בדרום אמריקה ושלושה - באפריקה. בשנה החולפת השקיעה הנהלת בתי הדין כ־200 אלף שקל בהפעלת חוקרים פרטיים לצורך איתור בעלים מעגנים.

ארגון יד לאישה מבית רשת אור תורה סטון, הארגון הגדול ביותר בעולם לייצוג עגונות ומסורבות גט, מדווח כי מאז יום העגונה אשתקד הוא שחרר עשרות נשים עגונות ומסורבות גט.

מנכ"לית הארגון פנינה עומר מסרה: "עשרות נשים מצאו עצמן כלואות בידי בעלים שמסרבים לשחררן לחופשי, כשהן נאלצות להילחם על מה שאמור להיות זכות טבעית ובסיסית".

"תופעת העגינות וסרבנות הגט, הכולאת נשים במערכות יחסים בניגוד לרצונן, היא אחת הבעיות הכואבות ביותר בחברה היהודית", אמר הרב כתריאל ברנדר, נשיא וראש מוסדות אור תורה סטון. "זאת האחריות שלנו לעשות הכל כדי לסייע להן, עד שניתן יהיה לגבש ולאמץ פתרון הלכתי מקיף ומקובל שישים את התופעה מאחורינו".

כאמור, בצד נושא העגונות קיימת גם בעיית סרבנות גט. בידי בתי הדין הרבניים יש כלים שהוכחו כיעילים בהשפעתם על בן או בת הזוג המסרבים לתת את הגט המיוחל. בית הדין יכול להשתמש בסנקציות המעוגנות בחוק כדי להקשות על חייהם של הסרבן או הסרבנית ולגרום להם להבין שמוטב להיענות לציווי בית הדין. בימים אלה מקודמת הצעת חוק ממשלתית, שמטרתה להחמיר את הסנקציות נגד סרבנים וסרבניות.

ועד שזה יקרה, בבתי הדין הרבניים מקווים שהחלטות הדיינים יגיעו לכדי מימוש. בשנת 2021 ניתנו 589 פסקי דין לגירושין ו־51 פסקי דין לחיוב בגט. בשנת 2020 ניתנו 767 פסקי דין לגירושין ו־89 פסקי דין לחיוב גט. בשנת 2019 ניתנו 727 פסקי דין לגירושין ו־75 לחיוב גט, ובשנת 2018 ניתנו 642 פסקי דין לגירושין ו־121 לחיוב גט.

נוסף על המצבים של עגינות ושל סרבנות, יש גם מצב שלישי - תיקי גירושין מתמשכים. במצב זה נכללים כל תיקי הגירושין הפתוחים יותר משנתיים, לא ניתן בהם גט והם חלק קטן יחסית (0.33%) מכלל התיקים.