פורום דבורה, ארגון הנשים היחיד בישראל שעוסק בתחומי ביטחון וחוץ, אשר בו חברות מאות נשים בעמדות בכירות מתחומי הביטחון והחוץ של מדינת ישראל מכל הארגונים, מציג ממצאי סקר מיוחד שהזמין באמצעות חברת דיאלוג ושהתפרסם לאחרונה. הסקר בחן אם הציבור מאמין כי הגיעה העת למנות שרת ביטחון בישראל.

"על רקע המלחמה והיעדר נשים בקבינט המלחמה, אנחנו בפורום דבורה בחרנו לבחון מה צריך להתקיים בישראל על מנת שתמונה לראשונה גם אצלנו שרת ביטחון אישה. האם הציבור מאמין שאישה, בדיוק כמו הלוחמות שמוכיחות עצמן בתקופה זו, יכולה להציע יכולות מנהיגותיות וצבאיות, שלהן אנחנו כה זקוקים בימים אלה. אפילו על מנת שבעוד כעשר שנים תהיה שרת ביטחון בישראל, יש להתחיל לדבר על זה עכשיו", אומרת עפרה אש, מנכ"לית פורום דבורה.

הסקר התקיים בקרב מדגם מייצג של בני 18+ בציבור הישראלי על כל מגזריו.  78% מהישראלים חושבים ששרת ביטחון אישה בישראל תהיה טובה כמו שר ביטחון גבר, ואף טובה יותר. 29% חושבים שאישה תהיה שרת ביטחון טובה יותר מגבר. זאת לעומת 22% בלבד, שחושבים שהיא תהיה פחות טובה רק בגלל היותה אישה.

עפרה אש (צילום: פורום דבורה)
עפרה אש (צילום: פורום דבורה)

49% ממשתתפי המדגם סבורים שאישה בתפקיד שרת ביטחון תתפקד באופן דומה או זהה לשר ביטחון שהוא גבר. אש מוסיפה: " ממצאי הסקר חושפים גם כי רוב המשיבים לא אופטימיים ביחס לאפשרות עתידית למינוי אישה לתפקיד. כשליש חושבים שלעולם לא תיבחר אישה לכהן כשרת ביטחון, ואחוזים גבוהים יותר העריכו כי הדבר אפשרי בעתיד הרחוק, ולא בעתיד הקרוב. מעניין לציין כי יותר נשים מגברים מעריכות שלא תהיה אישה שרת ביטחון בישראל". 21% חושבים שתוך עשר שנים תהיה שרת ביטחון אישה בישראל, לעומת 32% שאמרו שלא תהיה אף פעם.

"בישראל כבר היו שרי ביטחון ללא עבר צבאי משמעותי, כמו משה ארנס או עמיר פרץ. נדרשים שני מהלכים משמעותיים: הראשון הוא שינוי תפיסה בציבור וקבלה אפשרית של אישה כשרת ביטחון, והמשכו - יצירת פוטנציאל של מועמדות אפשרויות לתפקיד, אשר ישתלבו במערכת הפוליטית בישראל", אומרת אש ומדגישה: "מבין 34 חברי פורום מטכ"ל יש רק שלוש נשים, וכשם שלא הייתה שרת ביטחון לא היו גם ראש מל"ל, מנכ"לית משרד ביטחון או ראש מוסד, אף שבמוסד נשים נמצאות בתפקידים הבכירים ביותר, ובכלל זה בתפקידים מבצעיים. אם יש משהו שמלחמת 7 באוקטובר כבר הוכיחה זה שביטחון הוא הרבה יותר רבדים מלחימה פנים אל פנים מול האויב".