לכבוד יום האשה הבינלאומי החל ב-8 במרץ, שוחחתי עם נשים בתפקידי ניהול בכירים במגוון חברות מובילות במשק וביקשתי מהן לשתף בהחלטה שסייעה להן להקפיץ את הקריירה שלהן קדימה או בדמות מסוימת שעוררה בהן השראה לעשות זאת וגם בעצות שלהן לנשים אחרות שרוצות לקחת את הקריירה שלהן לשלב הבא. 

חנה שראל, מנכ"לית חברת מידעטק, המתמחה ביישום מערכת ה-ERP Priority ובפיתוח פתרונות נוספים בסביבת היישום של Priority, מבית מטריקס, משמשת כמנכ"לית החברה מזה 12 שנים. שראל משתפת כיצד הכלים שרכשה באקדמיה עזרו לה להביא לידי ביטוי את כישוריה, בזכותם היא מפתחת את החברה כמובילה בעולם העסקי: "כבוגרת מדעי המחשב מהטכניון, עבדתי מספר שנים בתכנות ובביצוע פרויקטים במידעטק. ההחלטה שלי לחזור לטכניון וללמוד לתואר שני במנהל עסקים למנהלים עם ניסיון בתעשייה פתחה לי את הראש למגוון תחומים אחרים שאליהם לא נחשפתי. בזכות הלימודים, המעבר מהעולם הטכני של מדעי המחשב לעולם העסקי המסחרי היה פשוט יותר". 

"במהלך התואר למדתי עם מנהלים בחברות מובילות שחשפו בפניי במשך שנתיים את דרך הניהול והחשיבה העסקית שלהם. בסיום הלימודים יצאתי עם כלים משמעותיים וידע עסקי שרכשתי במגוון תחומים ניהוליים. הכלים האלו סייעו לי בעבודה במידעטק, בה פיתחתי את תחום הפיתוח העסקי, השיווק והמכירות של החברה. ההצלחות שלי בתחום, תוך חיבור העולם העסקי בשילוב הידע הטכנולוגי שלי בתחום המחשוב, הם אלו שהקפיצו אותי לכיסא המנכ"לות".

שראל מוסיפה כי עבור נשים מובילות שרוצות להתקדם לתפקידי מפתח נדרש "להעז, לא לפחד לנסות להוביל חדשנות. הנשים היום מאוד יצירתיות ויכולות להניע תהליכים חדשים בכל ארגון. חשוב לזכור שהדרך לא קלה ודורשת תמיד לעשות הרבה יותר ממה שמבקשים מכן".

ענת קליין-וינטר, מנכ"לית HPE ישראל, שמונתה לתפקידה לאחרונה, משתפת על רגע המפנה בו עברה מניהול תחומי פיננסים לניהול והובלה בהיבט אסטרטגי: "אפשר לומר שנקודת המפנה שהובילה אותי לתפקידי החדש כמנכ"לית התקיימה לפני כשש שנים, אז שיניתי מסלול ועברתי מעולמות פיננסיים להובלת אסטרטגיה, תכנון ואופרציה עסקית של חברת HPE".

"המעבר בין העולמות הגיע לאחר שנים רבות בהן תמיד שאפתי להתמקצע ולהתקדם. בכל שנות עבודתי, השתדלתי ללמוד מאנשים מנוסים, ערכיים ובעלי ראיה רחבה. קיבלתי בהערכה רבה כל משוב משמעותי ואפקטיבי, גם כזה שהיה נוקב. כל אלה יחד הובילו לתהליך של התפתחות. פעמים רבות בצעדים קטנים ולעיתים, בקפיצת הדרך. דרך זו הובילה לכך שבמהלך הקריירה שלי ביצעתי תפקידים רבים ושונים בעולם הכספים, האסטרטגיה והאופרציה".

"קריירה איננה פורצת סתם כך ביום אחד. קדם לה תהליך שכרוך בלמידה מתמדת ובהשקעה. אני מאמינה נלהבת בצורך להתקדם למעלה, אך גם בחשיבות לעשות זאת באופן רוחבי: בדרך הזו, אנו מעשירים את יכולות הניהול ובד בבד, מרחיבים את עולמות התוכן שלנו. היום, כמנכ"לית החברה בישראל, התפקיד פתח לי צוהר לעולם תוכן רחב יותר, שמאפשר להבין לעומק את העולם העסקי מכל זוויותיו". 

קליין-וינטר הוסיפה כי, "הטיפ שלי עבור נשים שרוצות להגיע גבוה בקריירה שלהן הוא – תשמרי על ה'אני מאמין' שלך, על צו מצפונך, על מי שאת. תשמרי על ערכים של יושרה, הוגנות וכבוד הדדי. תהיי מקצוענית בכל מה שאת עושה וקחי סיכונים. תסתכלי רחב ותביני את התמונה הגדולה. ולא פחות חשוב: תהני בדרך, תחשבי ותעשי טוב".  

ענת קליין-וינטר (צילום: ויקטור לוי)
ענת קליין-וינטר (צילום: ויקטור לוי)

אורית סגל, סמנכ"לית משאבי אנוש בכירה  בחברת אלמה, מובילה עולמית בפתרונות רפואיים ואסתטיים מבוססי-אנרגיה, אחראית במסגרת תפקידה על הטמעת אסטרטגיית משאבי אנוש גלובלית לתמיכה ביעדים העסקיים של החברה, תוך קידום תרבות של מצוינות, חדשנות וגיוון לרוחב הארגון. סגל מחזיקה בקריירה המשתרעת על פני למעלה מ-20 שנה בתחום משאבי האנוש, במהלכן שימשה כסמנכ"לית משאבי אנוש בחברות טכנולוגיה מובילות כמו סלברייט, מיקרו פוקוס ואמדוקס. 

כשהיא חוזרת לתקופה המכריעה מבחינת הקריירה שלה, היא מספרת: "לפני כ-12 שנים ילדתי את ילדתי השלישית. כשהתכוננתי לחזור לעבודה, המחשבה הראשונה שלי הייתה לחזור למוכר ולידוע, לתפקיד שעזבתי. רובנו חושבות שמיד לאחר לידה זה לא הזמן לשינוי. לשמחתי, המנהלת שלי באותה תקופה לא חשבה שזו מגבלה, האמינה ביכולות שלי והציעה לי הזדמנות ניהולית משמעותית ולראשונה – גלובלית. המעבר לתפקיד ניהולי גלובלי פתח לי עולם חדש ורחב, הקפיץ את היכולות שלי וייצר מנעד רחב של הזדמנויות קריירה בהמשך הדרך". 

"אותה מנהלת המשיכה להיות המנטורית שלי לאורך שנים רבות, גם אחרי שדרכנו המקצועיות נפרדו והיא ליוותה אותי בצמתי קריירה משמעותיים. היכולת של המנהלת שלי לזהות את הפוטנציאל שלי ולעודד להעז ולקפוץ למים עשתה עבורי הבדל משמעותי. בהמשך הדרך, בחרתי בתפקידים שהצריכו התמודדות עם ניהול של תחומים ומורכבויות שלא הכרתי והתנסיתי בהם לראשונה. חיפשתי למתוח את השרירים המנטליים והקוגניטיביים. לעיתים, הקפיצה בקריירה היא לגובה בדרגה ובטייטל ולעיתים, ההתפתחות היא באופן הדרגתי וספירלי. חשוב לזהות מה נכון עבורך ומתי  וכמובן, לעבוד בסביבה שמזהה, תומכת ומקדמת את מימוש היכולות שלך". 

באשר לנשים שרוצות להתקדם במסלול הקריירה, עצתה של סגל הייתה: "אל תפחדו משינויים. צאו מאזור הנוחות, תהיו אמיצות וקחו סיכונים – תאמינו בעצמכן, תעזו ואמרו כן להתנסויות חדשות, גם אם זה מרגיש כמו מים עמוקים מדי, אתן כבר תלמדו לשחות תוך כדי".

אורית סגל (צילום: עידן שבאבו)
אורית סגל (צילום: עידן שבאבו)

רויטל אוחיון, מנכ"לית טרנד מיקרו ישראל, חברת פתרונות אבטחת המידע הבינלאומית, משמשת בתפקידה הנוכחי כשלוש שנים. על הנסיבות שהקפיצו לה את הקריירה קדימה היא מספרת: "כשהתחלתי לעבוד בתפקיד מנהלת מוצר בחברת ההפצה הישראלית שייצגה את טרנד מיקרו בישראל, הכרתי את מי שהיה מנכ"ל טרנד מיקרו ישראל אז, תמיר סגל ז"ל. עבדתי בצמוד אליו והתלוויתי לפגישות אצל לקוחות אסטרטגיים כי כבר אז הוא ראה שיש לי יכולות לזהות הזדמנויות עסקיות ולהבין את הצורך הרוחבי בהתפתחות של החברה בשוק הישראלי. תמיר שימש לי כמנטור עסקי ואישי ודאג לאפשר לי את המקום להוביל מודלים חדשים בשוק". 

"בנוסף, הוא הפגיש אותי עם גורמים בכירים בהנהלת טרנד מיקרו העולמית, תוך פירגון רב ורצון להביע תמיכה בהתקדמות שלי בחברה. דבר זה נתן לי ביטחון ופתח ללמוד ולהתפתח בתחום שבזמנו לא היו בו נשים רבות בתפקידים מובילים. ב-2018 התחלתי כמנהלת מכירות בטרנד מיקרו ולאחר מכן, שימשתי כמנהלת השותפים העסקיים. כשהוצע לי לקחת את תפקיד המנכ"ל, הרגשתי מוכנה מאוד בזכות התהליך שעברתי עם החברה. אני אדם שמאוד אוהב לאתגר את עצמו ולהציב עוד מטרות וכל תפקיד מביא איתו אתגרים חדשים שגורמים לעיתים לביקורת עצמית והתייחסות לרעשי רקע וכשמגיעים לתפקיד ניהולי, ההרגשה הזו באה לידי ביטוי באופן משמעותי יותר כי אתה הראש שאחראי על הובלת הארגון להצלחה ואת העובדים להתפתחות אישית. אני גאה לומר שכיום בסניף הישראלי של טרנד מיקרו מחצית מהצוות הוא נשים בתפקידים שונים: שיווק, מכירות, טכני ותפעול". 

רויטל אוחיון (צילום: שי הנסב)
רויטל אוחיון (צילום: שי הנסב)

אוחיון משתפת בטיפ לנשים שרוצות להגיע גבוה ואומרת: "הטיפ שלי הוא לבטוח בהחלטות שקיבלתן ולהבין שהשנה הראשונה בכל תפקיד היא בדרך כלל המאתגרת ביותר, ממנה יוצאים מפוכחים יותר. לאחר תקופה, התמונה הופכת להיות ברורה וקלה יותר ויותר קל להחליט היכן להשקיע את המאמצים בקריירה ולפעול על מנת להשיג את המטרות, תוך שכל הזמן ממשיכים לשאוף לאתגרים חדשים".