הבולטות של נשים בלחימה החל מה-7 לאוקטובר, מעשי הגבורה, ומספרן הרב במערך הלוחם עדיין לא השפיע מספיק על עמדות הציבור לגבי מעמדן בכל הקשור לשילובן בעמדות כח ומוקדי קבלת החלטות.

בסקר שנערך לרגל יום האישה בראי ה-7 לאוקטובר במכון לחירות ואחריות שבאוניברסיטת רייכמן, עלה כי רק מחצית מהציבור תומך בשילוב נשים בשולחן מקבלי ההחלטות, וכן כי על אף מעורבותן הרבה של הנשים בלחימה בעזה במלחמת חרבות ברזל, קרוב למחצית מהאוכלוסייה מאמינה כי זה לא ישפיע על מעמדן כלל.

לשאלת הסקר: באיזו מידה את/ה תומך/ת בהגברת הייצוג הנשי בעמדות הנהגה? רק מחצית מהנשאלים בסקר (מדגם מייצג) השיבו כי הם תומכים בשילובן של הנשים, כאשר כ– 70% מהנשים תמכו בהרחבת הייצוג הנשי לעומת רק 45% תמיכה בקרב הגברים.

לשאלה עד כמה הציבור תומך בהגברת הייצוג הנשי בעמדות הנהגה כחלק מהגברת החוסן של מדינת ישראל, עלה כי על אף מעורבותן הרבה של נשים בלחימה בעזה במלחמת חרבות ברזל, קרוב למחצית מהאוכלוסייה מאמינה כי זה לא ישפיע על מעמדן כלל. כאשר בשאלה זו בשונה  לשאלה הקודמת אחוזי ההסכמה בין גברים לנשים דומה, דבר המראה כי גם נשים לא מאמינות מספיק בשינוי מעמדן לטובה כחלק מתובנות המלחמה.

בהקשר זה אמרה ד"ר איילת בן עזר, מנכ"לית וסגנית נשיא אונ' רייכמן: "תוצאות הסקר מראות כי למרות ההערכה הגדולה לה זוכות נשים לוחמות ואלו שהראו גבורה יוצאת דופן בלחימה, מבחינת ההשלכות בתפיסת מעמד האישה,  המציאות במקרה זה מקדימה שינויים בערכים ובמוסכמות. בעוד שהאדרנו את הלוחמות והגיבורות, עמדות הציבור הוכיחו כי זה האחרון טרם הפנים את השינוי. אנו נחשפים לכך ששינוי של ערכים והפנמה שלהם לרוב נמצאים בריחוק מהמציאות ובסופו של דבר, שינוי תפיסתי הוא תלוי זמן". המסר שלי לנשים הוא, האמינו בעצמכן, המשיכו בכל הכוח ואל תוותרו גם כשממש קשה.

ד''ר איילת בן עזר (צילום: ללא)
ד''ר איילת בן עזר (צילום: ללא)

"יחד זאת במדגם מייצג המערב בתוכו קבוצות אוכלוסייה שונות ומורכבות מבחינת תמיכתן בנשים נתון זה מהווה אור בקצה המנהרה".

טלי ארגמן, אשת חינוך וותיקה המתמודדת לראשות העיר גבעתיים ומובילה את רשימת גבעתיים אחת למועצת העיר אומרת למעריב יום לפני הבחירות כי "ייצוג נשי בפוליטיקה המקומית חייב להיות יותר משמעותי. כאשת חינוך אני מאמינה,  שיש לנהל קמפיינים נקיים. החלטתי, שברשימה שלי יהיו גם אנשי ימין וגם אנשי שמאל כסמל לאיחוד, שאנו כה זקוקים לו. מאחלת בהצלחה לכל הנשים המתמודדות בישראל".

טלי ארגמן  (צילום: ורד סלם)
טלי ארגמן (צילום: ורד סלם)