האירועים ב־7 באוקטובר טלטלו את המדינה כולה, שנסחפה בתוך יממה למלחמת אין ברירה על הבית. המלחמה ניפצה איתה גם את הקונספציה לגבי מקומן של נשים בחברה, ובצבא בפרט. החל מהתצפיתניות, דרך הלוחמות האמיצות בשדה הקרב ועד החמ״לים השונים שהוקמו ונוהלו על ידי נשים בעורף האזרחי - כל אלה חידדו את הצורך והחשיבות בשיתוף מלא של נשים בכל תחומי החיים. זאת, על רקע ממשלה עם שיא שלילי במספר הנשים המכהנות כחברות כנסת, שרות ומנכ"ליות משרדי ממשלה.

על פי סקר שנערך בחודש שעבר על ידי חברת הסקרים ipanel, בהנחיית ד"ר חגי אלקיים־שלם ובשיתוף תנועת בונות אלטרנטיבה - 69% מהציבור בישראל היו מעוניינים לראות יותר נשים במוקדי קבלת ההחלטות. בפילוח לפי דפוסי הצבעה, עם אמירה זו מסכימים 84% ממצביעי מפלגות האופוזיציה ו־51% ממצביעי הקואליציה. בנוסף, ל־55% מהציבור מפריעה העובדה שאין נשים בקבינט המלחמה, ועם אמירה זו מסכימים 70% ממצביעי מפלגות האופוזיציה - אך רק 39% ממצביעי מפלגות הקואליציה הנוכחית.

מחאת תנועת בונות אלטרנטיבה (צילום: בן כהן)
מחאת תנועת בונות אלטרנטיבה (צילום: בן כהן)

בנוגע למחדלים של 7 באוקטובר, 59% מהציבור סבורים שחוסר הקשבה לנשים בתפקידי מפתח במערכת הביטחון היו חלק מהגורמים שהובילו למחדל. ו־67% היו רוצים לראות יותר נשים בתפקידי מפתח במערכת הביטחון בישראל בעתיד. למרבה ההפתעה, עם האמירה שחוסר הקשבה לנשים היה חלק מהמחדלים מסכימים 47% ממצביעי מפלגות הקואליציה ו־70% ממצביעי האופוזיציה. הסקר נערך על פי מדגם מייצג של משיבים מכלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל.

לדברי מורן זר קצנשטיין, מייסדת תנועת בונות אלטרנטיבה, "תוצאות הסקר אינן מפתיעות, וממחישות בקול ברור שאינו משתמע לשתי פנים את מה שאנו אומרות כבר שנים – מדינת ישראל חייבת יותר נשים במוקדי קבלת ההחלטות, בצבא ובמוסדות השלטון.

מורן זר קצנשטיין (צילום: תמי גל אור)
מורן זר קצנשטיין (צילום: תמי גל אור)

"תוצאות הסקר מראות שיש פער אדיר בין ייצוג הנשים בממשלה הנוכחית לבין רצון הציבור, כפי שהוא משתקף מתוצאות הסקר, כולל מצביעי הקואליציה הנוכחית. ביום שאחרי המלחמה, ישראל תידרש להנהגה שקשובה ל־100% מהציבור - לא רק למחצית ממנו".