לידה היא הדבר הכי טבעי שיש, נכון? כן. כל אישה שרוצה ומסוגלת יכולה לעבור את זה, וללדת כמו כל אישה לפניה בהיסטוריה האנושית. לכאורה. אבל אנחנו שואפות להרבה יותר מלידה ״בריאה״ פיזית. מגיעה לנו חוויה וחיובית ככל האפשר גם בממד הנפשי.

לראשונה בצפון: יזמות נשים משותפת לערביות וליהודיות לצמצום פערים
אוי אמסטרדם, ווי מאדאם: רשמים מהטיול להולנד | לירון חאיק מעוז

אז איך תעשי את זה? קבלי 5 דברים שחשוב שתדעי (ותתרגלי) כדי להגיע אל חוויית הלידה בצורה החיובית ביותר: אוקסיטוצין - מה שמניע את הלידה היא אהבה. אוקסיטוצין, ההורמון שמופרש בזמן מגע אוהב, גם אחראי על ייצור צירים. במהלך הלידה, הפרשת אוקסיטוצין גורמת לכיווץ הרחם ולהיווצרות הצירים, שמניעים את התינוק כלפי מטה ואל אוויר העולם. 

כשאת מגיעה אל חדר הלידה, חשוב שהאנשים שמקיפים אותך יהיו שם לעזור לך - באמצעות אהבה. מגע אוהב, עיסוי, צחוק, תמיכה פיזית ונפשית והכרה בתחושות שלך יחזקו אותך ויעזרו לך להמשיך הלאה, ויקדמו את הלידה שלך.

@miricale_doula הכי הכי הכיייי פשוט - מה להגעד שאת לא רוצה משהו בחדר לידה? #דולה #דולה_מסבירה #הכנהללידה #הריוןולידה ♬ original sound - Miricale_doula

נשימות - דמייני שאת מקבלת מכה באצבע - מה תעשי? את כנראה תתכווצי, תחזיקי אותה קרוב לגוף. זו תגובה טבעית מאוד לכאב, והגוף יגיב ככה גם לצירים במהלך הלידה. כשאת מרגישה את הציר, חשוב לעזור לגוף להרפות, לשחרר ולנשום.

לפני הלידה, תרגלי הרפייה של הגוף באמצעות שחרור הכתפיים, הרחקה שלהן מהאוזניים ונשימות ארוכות של הכנסה והוצאה איטית של אוויר מהגוף. נשימות כאלה עוזרות להוריד את רמת הלחץ, מעודדות את הגוף להירגע ולייצר אנדורפינים, משככי הכאב הטבעיים של הגוף. תנועה - התקדמות הלידה תהיה חלקה וטובה יותר בדרך כלל אם תחליפי תנוחות ותהיי בתנועה.

אני ממליצה להימנע מקלישאות כמו לעלות ולרדת מאות מדרגות, או לצאת להליכה של שעה לכל כיוון, אבל אפשר לעשות טיול קצר, לזוז במקום על ידי הנעת האגן בצורה א-סימטרית או לצייר שמיניות עם הישבן על כדור פיזו. התנועה תעזור לתינוק להתברג ולרדת כלפי מטה, ותעזור בהקלה על הכאבים. תניעי את הגוף כמה שאפשר ובעיקר - תשתדלי לא לשכב על הגב אם את לא חייבת, הכאב מורגש הרבה יותר במנח הזה.

רוגע ושלווה - לידה יכולה להרגיש אחרת לגמרי אם תעשו מה שאפשר כדי ליצור סביבה ואווירה רגועה ונעימה. אפשר להחשיך את החדר, לשמוע מוזיקה, להפעיל דיפיוזר עם שמנים, ואפילו להביא איתך תמונה של אחיינית או פאקו, הכלב המתוק שלכם. כל אלה יאפשרו לסביבה של חדר הלידה להרגיש קצת פחות 'בית-חולים' וקצת יותר מותאמת אליך, ולעזור לך להשתחרר ולהרגיש בנוח.

לידה מדעת - קבלי את ההחלטות שלך בצורה מושכלת ומודעת. כך תדעי שהלידה מתנהלת באופן שנכון ומתאים לך, שאת מבינה מה שנאמר ומסכימה לנעשה בצורה מלאה.

לידה היא לא ניתוח להסרת ילד. את מגיעה לבית החולים כי הצוות מוסמך ומיומן, ויודע לקבל את ההחלטות הרפואיות הנכונות, וראוי לסמוך עליו. בתוך הלידה יש המון אפשרויות לבחור - האם את מעוניינת בהתערבויות כאלה ואחרות במהלכה ומתי, אילו תנוחות מתאימות לך ואפילו מתי אפשר לבצע בדיקות כמו בדיקת פתיחה. 

ודאי שאת מודעת ומכירה את מה שצפוי להגיע, שמי שמגיע איתך לחדר הלידה מכיר את ההעדפות שלך וקשוב לך לפני ובמהלך הלידה. מותר ורצוי שתקבלי החלטות בצורה מודעת, זו הלידה שלך.

לידה היא תהליך טבעי, ואפשר לעבור אותו בצורה חיובית ומעצימה, ובדרך הנכונה לך. דברי עם מי שמגיע איתך לחדר וודאי שהם מבינים מה חשוב לך ותומכים בהחלטות שלך. את יכולה לעבור את החוויה הזו בצורה חיובית ומחזקת.