מחקר אמריקאי שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Mdpi מעלה כי אימהות טריות, העובדות שעות ארוכות וגם מטפלות בתינוק שזה עתה נולד, הן בעלות סיכון גבוה יותר ב- 28% לחוות שחיקה בעבודה. שחיקה זו נגרמת הודות לעובדה שאימהות עובדות נאלצות ללהטט בין הרצון להיות אימא טובה לרצון להיות עובדת טובה. בפועל, החזרה לעבודה לאחר הלידה הינה תקופה מלחיצה המשפיעה על הרווחה הרגשית של האימהות העובדות ועל ביצועי העבודה שלהן. הניסיון לאזן בין דרישות העבודה מחד לאחראיות המשפחתית מנגד, תוך התמודדות עם חוסר בשעות שינה ודאגה לתינוק הרך, יוצרים עומס נפשי גדול ומובילים למצב של תסכול, חוסר שביעות רצון ושחיקה הפוגעת בפריון. 

עמותת  Big Little Feeling האמריקאית, המסייעת להורים חדשים לצלוח את החזרה לעבודה, פרסמה באפריל האחרון מאמר במגזין "טיים" ולפיו אימהות רבות מרגישות רגשות אשם כבדים בעקבות החזרה לעבודה. "חזרת האם לעבודה עשויה להחוות על ידה כנטישה של הפעוט ולעורר בה רגשות אשמה, ביקורת עצמית וחרדה על היותה אימא לא מספיק טובה. בפועל, כיום ישנן דרכים מגוונות לסייע לאימהות החוזרות לעבודה להפחית את הרגשות השליליים הקשים ולאזן בין חיי עבודה לחיי בית. למשל, ניתן להזכיר לאם הצעירה שכשהיא מסופקת ומפתחת את עצמה מקצועית גם הסובבים אותה יהיו מאושרים, או להציע לה למצוא מסגרת איכותית לילדים, כזו שתאפשר לה לדעת שהם בידיים טובות בזמן שהיא בעבודה. בנוסף, ניתן להציע לתאם ציפיות עם המעסיק מראש לגבי שעות העבודה והאפשרויות לשלב עבודה מהבית, בכדי לשלב טוב יותר בין קריירה למשפחה ואפילו לייעץ לחזור לעבודה בהדרגה ולא לקחת אינספור משימות מיד עם החזרה בכדי להפחית משמעותית את תחושת הלחץ ולהשתלב בעבודה בקצב שמותאם יותר לצרכיה האישיים", כך אומר ליאור ביטון, פסיכולוג קליני והמנהל המקצועי של תחום בריאות הנפש של חברת Femi.

ההתפתחות הטכנולוגית מאפשרת כיום לנשים עובדות לקבל תמיכה נפשית אונליין, זמינה ונגישה מפסיכולוג שיכול לסייע בפתרון הקשיים הרגשים לפני שאלה מחמירים והופכים למשבר נפשי משמעותי המשפיע על חייהן ועל מקום עבודתן. למשל, אם המרגישה שהיא מבלה יותר מידי שעות במשרד ופחות בבית יכולה לקבל ייעוץ פסיכולוגי שעשוי להציע לה מגוון דרכים להתמודדות, כמו למשל, לחשוב כיצד באופן מעשי היא יכולה לחלק את זמנה באופן שנוח לה יותר איתו מחד, ואף חשוב מכך לפנות אל תחושות האשמה המאפיינות הורות ותרגול של חמלה עצמית אשר נמצאה כמנבאת המשמעותית ביותר להורות מייטיבה. תמיכה כזו יכולה לתת את אותותיה בשיפור מידי בתחושת האם ואף בתפקודה בעבודה. למעשה, מתן טיפול פסיכולוגי מידי הינו חשוב ביותר, כבר מהבעיות הקטנות של היומיום. בעזרתו אנו מונעים התפתחות של משבר עמוק יותר בקרב האם הצעירה, ואף מונעים את שחיקתה ומצמצמים משמעותית אפשרות להיעדרויות ופגיעה בפריון" אומר ביטון.

בכירה באחת מהחברות הגדולות במשק משלימה בימים אלה פיילוט גדול של תמיכה בעובדים וביניהם גם באימהות הטריות להתמודד עם קשיי היומיום ולמנוע מהן להיקלע למשבר נפשי עמוק. "הובא לידיעתנו שנעשה בארה"ב שימוש בטכנולוגיות המעניקות תמיכה ריגשית ונפשית רציפה לעובדים והחלטנו לנסות את זה אצלינו מתוך מטרה לסייע לעובדים בכלל ולאימהות הטריות בפרט לפתור באופן רציף בעיות יומיומיות לפני שהן מתפתחות למשבר נפשי עמוק". 

"מדובר בטכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית  המנגישה תמיכה רגשית באמצעות מטפלים מוסמכים, בזמינות ומידיות גבוהות במיוחד. עובדת שמרגישה קושי רגשי סביב חזרתה לעבודה תוכל לפנות עם הבעיות שמטרידות אותה לפסיכולוג בצ'ט ומיד תקבל מענה מקצועי מכוון לפתרון בעיותיה – מהנגשה של כלים לוויסות עצמי והרגעה ועד מפגש שעתי קבוע עם פסיכולוג אונליין", משתף ביטון ומציין כי מדובר בטכנולוגיה של חברת איי-פיל האמריקאית, שהחלה כפיתוח ישראלי. "מדובר בבשורה של ממש עבור אימהות המבקשות לפתח את הקריירה לצד שמירה על חיי משפחה מאוזנים, כמו גם בשורה למעסיקים שכעת יכולים להציע לאימהות עובדות מענה זמין של פסיכולוג ולמנוע מהן להגיע לשחיקה. אין ספק שזהו מצב שבו שני הצדדים יוצאים מנצחים", מוסיף ביטון.