הקור העז שחשים תושבי המרכז בימים אלה הוא חם בכמה מעלות טובות לעומת הכפור ששרר בהרי הגליל ורמת הגולן, שכוסו בשלג. אמש ירדו פתיתי שלג גם באזור ירושלים ובהרי המרכז, אך הוא לא נערם על פני הקרקע. בעיריית ירושלים לא לקחו סיכונים, הכריזו על היערכות מיוחדת והכינו את המפלסות לפיזור מלח על צירי התנועה מחשש להצטברות קרח בדרכים. מסיבה זו יתחילו הלימודים בעיר הבוקר (חמישי) בשעה 9:00. נוסף על השלגים, ירדו אתמול גם כמויות נאות של משקעים, בעיקר בצפון הארץ.

מנתונים שמסר מנהל אגף אקלים בשירות המטאורולוגי בבית דגן ד"ר עמוס פורת עולה כי בכפר גלעדי נמדדו 47 מ"מ גשם, בחרשים – 45 מ"מ, בקיבוץ אילון – 42 מ"מ, בצפת – 40 מ"מ, בראש הנקרה – 39 מ"מ, במרום גולן – 33 מ"מ, בעמיעד – 31 מ"מ, בחיפה – 23 מ"מ, בירושלים – 15 מ"מ, בתל אביב – 11 מ"מ, בבית דגן – 10 מ"מ ובבאר שבע – 7 מ"מ בלבד.

מזג האוויר הסוער והקור העז גרמו במהלך היום לשיבושים באספקת החשמל באזורים שונים. השתבשה גם תנועת הרכבות החשמליות. מחברת החשמל נמסר כי אמש נשבר שיא הצריכה בחורף של כל הזמנים, והוא עמד על 14,735 מגה ואט. השיא הקודם נרשם בחורף 2020, שבו הוא עמד על 13,182 מגה ואט. בחברת החשמל ציינו כי אתמול משעות הבוקר תוקנו מאות פגיעות ברשת בעקבות נזקי מזג האוויר, ובכמה יישובים ערביים נרשמו תקלות חוזרות ונשנות בשל עומסים מחיבורים לא מוכרים. העובדים פעלו במתכונת מתוגברת בניסיון להחזיר את אספקת החשמל הסדירה ככל האפשר.

שלג בעין זיוון (צילום: תיירות עין זיוון)
שלג בעין זיוון (צילום: תיירות עין זיוון)

צירי תנועה נחסמו

השלג שהחל בבוקר בצפון רמת הגולן התפשט במהלך היום גם להרי הגליל ולאזור גוש עציון. אמש כבר ירדו שלגים גם באזור צפת ובהר כנען.

צירי תנועה נחסמו על ידי המשטרה, ורבים שניסו להגיע למוקדי השלג נאלצו לשוב על עקבותיהם. הבוקר יוחלט סופית היכן ייפתחו בתי הספר וגני הילדים. ביישובים בצפון רמת הגולן כבר הובהר כי לא צפויים להתקיים הבוקר לימודים. התושבים והאורחים התעוררו לבוקר מושלג. אלה שהגיעו כבר שלשום זכו בחוויה שהזכירה מראות אירופיים.

"נמאס לנו להיכנס ולצאת מבידודים כל הזמן, הרי בכל פעם מגלים תלמיד אחר שמאומת לקורונה. אז החלטנו להגיע כבר ביום שני", סיפרו זוג הורים שהגיעו עם שני ילדיהם מאזור מודיעין לעין זיוון. שלג מבהיק כיסה את גגות הבתים ואת השטחים הפתוחים ביישוב הפסטורלי. "קמנו בהתרגשות לבוקר לבן", סיפר הדבוראי מור קיאלי ממכוורת קיאלי בקיבוץ עין זיוון. "בתי גאיה, בת ה־7, רצה מיד לשחק בשלג, לבדוק את הכוורות ולקטוף לימונים מהעץ המושלג. כבר בבוקר נערם שלג על הכוורות. אני והדבוראים בצפון רמת הגולן ובאזור ירושלים נערכנו למנות השלג מבעוד מועד, ואנחנו מקווים שהגשמים הרבים יבטיחו את פריחת האביב והקיץ".

גם בקיבוץ אל־רום התעוררו התושבים והאורחים לבוקר לבן. "זאת חוויה מיוחדת לכולם, הילדים מאוד נהנו", סיפרה תושבת הקיבוץ. באתר החרמון המשיך להיערם השלג שירד ללא הפוגה, ובחלקו התחתון כבר נמדדו כ־50 ס"מ של שלג טרי. באתר ציינו שהכמות מאפשרת לפתוח את מסלולי הגלישה לסקי כבר מחר. "קיבלנו מתנה של מנות שלג וקור לשנת ה־50 לאתר", אומרים בחרמון. "עונת הסקי תהיה ארוכה, בטוחה וטובה".

שלג בצפון הגולן (צילום: לימור הולץ, דוברת מוא''ז גולן)
שלג בצפון הגולן (צילום: לימור הולץ, דוברת מוא''ז גולן)

על פי תחזית השירות המטאורולוגי בבית דגן, הבוקר ייתכן קרח על הכבישים בהרי הצפון והמרכז, ובלילה קיים חשש לקרה באזורים המועדים. עדיין יהיה קר מהרגיל: בתל אביב 7־13 מעלות, בירושלים 2־7, בצפת 0־6, בקצרין 1־11, במצפה רמון 1־6, בבאר שבע 6־12 ובאילת – 18 מעלות.

גם מחר בבוקר (שישי) יהיה חשש לקרה באזורים המועדים. תחול עלייה קלה במידות החום, אך עדיין יהיה קר מהרגיל. בשבת תחול עלייה קלה נוספת במידות החום, אבל כבר ביום ראשון, לאחר הפוגת סוף השבוע, הגשמים יחזרו. על פי התחזית, בצפון יחל לרדת גשם לפרקים והוא יתפשט בהדרגה למרכז. בחרמון שוב ירד שלג.

שלג בחרמון (צילום: אתר החרמון)
שלג בחרמון (צילום: אתר החרמון)

עקב השלגים וכמויות המשקעים שירדו ברמת הגולן, ענף חדרי האירוח בצפון התעורר, וצפוי שיגיעו אורחים רבים בסוף השבוע. מרשת וי קלאב, המומחית באירוח משפחות במתחמי וילות, נמסר כי המערכת החורפית הנוכחית עוררה את השוק וביקושים ערים נרשמים לקראת סוף השבוע.

"החורף הגיע בעוצמה ויצר שמחה גדולה בקרב ציבור הנופשים והעוסקים בתיירות", אומרים בחברה. "ציפינו לרגע שאנשים יעשו חישוב מסלול מחדש ויבחרו לצאת מאווירת הקורונה והבידודים לבילוי משפחתי בצפון". בגוש עציון נערכה המועצה מבעוד מועד לאירועי מזג האוויר ותדרכה את העובדים להעניק סיוע לתושבים במידת הצורך. ראש המועצה שלמה נאמן אמר: "אני מזמין את עם ישראל להגיע לגוש עציון וליהנות מחבל ארץ יפהפה. רק סעו בזהירות".