המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית, הילרי קלינטון, הגיבה לראשונה הלילה (שלישי) לסערה שעוררה דלקת הריאות בה לקתה וההסתרה של המחלה. בראיון טלפוני לרשת CNN אמרה קלינטון כי היא לא חשבה שהאבחון הוא "עניין משמעותי". קלינטון הבהירה עוד כי היא דוגלת בשקיפות. עם זאת, רק לאחר ההתמוטטות המתוקשרת בטקס שנערך בניו יורק לזכר קורבנות פיגועי ה-11 בספטמבר, נחשף כי מחלת ריאות היא זו שגרמה לעזיבתה המוקדמת של האירוע, כשהיא נתמכה בעוזריה כדי להיכנס לרכבה.



בראיון ל-CNN הסבירה קלינטון כי היא חשה בסחרחורת אך לא איבדה את הכרתה. לדבריה כעת היא מרגישה טוב יותר. "הייתי אמורה לנוח חמישה ימים, זה מה שאמרו לי ביום שישי - אבל אני לא  עקבתי אחר ההמלצות".



לדברי קלינטון היה עליה להקשיב להוראות הרופאים. "ברור שהיה עלי לנוח יותר - הייתי במצב טוב יותר אם הייתי משנה את לוח הזמנים שלי ביום שישי. אבל אני, כמו אנשים רבים, חשבתי שאוכל פשוט להמשיך קדימה ולצלוח את זה. כמובן שזה לא קרה לבסוף", אמרה. קלינטון הוסיפה כי כעת היא מצפה בקוצר רוח לשוב לשגרה: "אני רק רוצה לגמור עם זה ולחזור לתלם בהקדם האפשרי".




הילרי קלינטון מועדת בניו יורק ומפונה. צילום מסך CNN
הילרי קלינטון מועדת בניו יורק ומפונה. צילום מסך CNN



אתמול  הודיעה קלינטון כי נאלצת לבטל נסיעה מתוכננת לקליפורניה בשל דלקת הריאות שממנה היא סובלת, בעוד ההתמוטטות המתועדת שלה ממשיכה להסעיר את מערכת הבחירות לנשיאות. המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ קבע אתמול כי “משהו קורה” עם הבריאות של קלינטון, אך הביע תקווה כי היא תבריא ותתייצב לעימות הטלוויזיוני מולו בסוף החודש.



בהודעה רשמית שפרסם אמש מטה קלינטון נטען כי גם כשהיא ישבה כבר בתוך המכונית - היא הייתה ערנית ומודעת למתרחש סביבה. עם זאת, מהמטה נמסר כי הטיפול בפרשה יכול היה להיות טוב יותר. ההערכה כעת היא שהמועמדת הדמוקרטית תחזור לפעילות במסגרת הקמפיין שלה בימים הקרובים ואף תפרסם מידע רפואי נוסף על מצבה הרפואי. מהמטה נמסר כי אין קשר בין זעזוע המוח שספגה קלינטון ב־2012 ושהביא להשבתתה הזמנית, לבין ההתמוטטות בטקס בניו יורק שלשום.



אתמול לפנות בוקר הודיע המטה כי מזכירת המדינה לשעבר ביטלה את התוכניות להגיע לסיור בלוס אנג’לס ובסן פרנסיסקו אתמול והיום, שבמהלכו הייתה אמורה לשאת נאום כלכלי, לערוך אירועים לגיוס תרומות ולהשתתף בתוכנית האירוח של הקומיקאית אלן דג’נרס. עם זאת, לא יצאה הודעה על ביטול הנסיעה המתוכננת ללאס וגאס מחר.



ההודעה הגיעה אחרי שהרופאה האישית של קלינטון, ד"ר ליסה ברדאק, הודיעה ביום ראשון בערב כי המועמדת הדמוקרטית אובחנה ביום שישי עם דלקת ריאות ובעקבות זאת קיבלה אנטיביוטיקה והתבקשה לנוח ולהתאים את לוח הזמנים שלה. ימים אחדים קודם לכן סבלה קלינטון ממתקפת שיעולים במהלך נאום בחירות בעיר קליבלנד באוהיו, אולם לטענת ברדאק מדובר היה בתוצאה של אלרגיות עונתיות. ד"ר ברדאק, שבדקה את קלינטון בביתה של המועמדת בצ’פאקווה שבניו יורק ביום ראשון, אחרי ההתמוטטות המתועדת, הוסיפה כי מזכירת המדינה לשעבר "סבלה מחום והתייבשה" במהלך טקס הזיכרון בגראונד זירו, וכי היא "מתאוששת יפה".



בסוף יולי פרסם מטה קלינטון הצהרת בריאות שכתבה ד"ר ברדאק, שלפיה מזכירת המדינה לשעבר סובלת מתת־פעילות של בלוטת התריס ומאלרגיות עונתיות וכי היא מקבלת נוגדי קרישה בשל קריש הדם שגרם לה לאיבוד הכרה לפני ארבע שנים. "היא מנהלת אורח חיים בריא ועברה הערכה רפואית מלאה, שלא גילתה ראיות לסוגיות רפואיות נוספות", כתבה אז הרופאה. "היא במצב פיזי מצוין וכשירה לשמש נשיאת ארה"ב".



טראמפ: "משהו קורה איתה"


בצד הרפובליקני היריב שמרו עד כה על שתיקה. כאשר נשאל דונלד טראמפ, שגם נכח בטקס הזיכרון בניו יורק, על נטישתה המוקדמת של קלינטון, הוא טען ביום ראשון בערב שאינו יודע על כך דבר, וזאת אף שחבר הקונגרס פיטר קינג טען כי המועמד הרפובליקני הוא זה שעדכן אותו שקלינטון לא מרגישה טוב.



רק אתמול, בראיון לרשת פוקס, התייחס טראמפ לראשונה לסוגיה ורמז כי במטה קלינטון עדיין לא חשפו את כל האמת על מצבה הרפואי של המתמודדת מולו. "אני רק מקווה שהיא תרגיש טוב, אבל אני לא יודע מה קורה", אמר טראמפ, שהבטיח כי יציג את כל המידע על מצבו הרפואי. "משהו מתרחש. אני רק מקווה שהיא תבריא ותחזור למסלול ואנחנו נראה אותה בעימות". העימות הראשון בין השניים צפוי להתקיים ב־26 בספטמבר.



טראמפ מעלה סימני שאלה. צילום: רויטרס
טראמפ מעלה סימני שאלה. צילום: רויטרס



טראמפ גם הטיל ספק אם המפלגה הדמוקרטית תחליף את קלינטון במועמד אחר, כדוגמת טים קיין או ג’ו ביידן. "עלינו לראות מה היה לא בסדר", ציין. "אבל לא משנה מה יהיה, אני מוכן”. במפלגה הדמוקרטית לא התייחסו עד כה בפומבי לסוגיה, ויו”ר הוועדה הלאומית, דונה ברזיל, הביעה את אמונה כי קלינטון תשוב בקרוב לקמפיין הבחירות.



לפני הראיון של טראמפ מסרו מקורבים במטה הרפובליקני לסוכנות בלומברג כי האסטרטגיה שהתגבשה היא שהמועמד הרפובליקני ישמור על שתיקה בכל הנוגע לסוגיות הבריאותיות של קלינטון ויימנע מלהגיב על הסוגיה. "הקמפיין של קלינטון לא היה מוכן למשבר הזה", אמר רוב סטוצמן, פעיל רפובליקני מקליפורניה. "בואו ניתן להם להתמודד עם זה בעצמם".



בשבועות האחרונים שם הקמפיין של טראמפ דגש על מצבה הרפואי של קלינטון. טראמפ עצמו טען לא מכבר כי לקלינטון "אין העמידות המנטלית והפיזית לשמש נשיאה", בעוד ראש עיריית ניו יורק לשעבר, רודי ג’וליאני, הפציר באזרחים לחפש בגוגל על "המחלה של הילרי" כדי לגלות עוד פרטים על מצבה הרפואי, וזאת אף שמומחים ציינו כי מדובר באתרים שמציגים תיאוריות קונספירציה.