המתיחות בתחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה: המודיעין האוקראיני הזהיר אמש (חמישי) מפני פרובוקציה רוסית שתתרחש במתקן הגרעיני הממוקם בז'פוריז'יה שבדרום אוקראינה, לאחר שמוסקבה האשימה קודם לכן את קייב שזו עצמה מתכננת פרובוקציה דומה, ואסון מעשה ידי אדם.

בתוך כך, נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, מסר היום (שישי) כי ישוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על המתקפות סביב תחנת הכוח, כמו גם עם נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי, שדרש מצדו כי רוסיה תפנה את כל המוקשים באזור הכור.

"זה מתקרב לנקודה מסוכנת מאוד": אירופה חוששת מאסון גרעיני באוקראינה
מנהל סבא"א: חושש מאסון גרעיני באוקראינה

עובדי תחנת הכוח בז'פוריז'יה פרסמו אזהרה חמורה בחשבון הטלגרם שלהם וציינו כי ההפגזות החוזרות על הכור, ששתי המדינות מאשימות בהן זו את זו, הן חוסר אחריות ושיגעון אנושי. "המתקפות על תחנת הכוח נהיות הרבה יותר חזקות ומסוכנות מפעם לפעם", נרשם בהודעה. "תעצרו ותחשבו, מה שמתרחש כרגע זה נוראי ונטול כל היגיון. תאונה תוביל לאסון גרעיני גדול יותר מהפוקושימה וצ'רנוביל". 

צילום של תחנת הכוח הגרעינית בזפורוז'יה (צילום: רויטרס)
צילום של תחנת הכוח הגרעינית בזפורוז'יה (צילום: רויטרס)

נשורת רדיואקטיבית שתגרום נזק עלולה להתפזר ברדיוס של 10 עד 20 ק"מ מז'פוריז'יה, כך לפי מומחי גרעין. בה בעת, המומחים נוטים לסתור את הטענה כי תאונה במתקן תוביל לאסון בכל רחבי אירופה, וציינו כי האיום העיקרי הוא על הסביבה הקרובה. מוקדם יותר החודש, התרחשה פגיעה סמוך לאזור אחסון הדלק בתחנה, עם טיל שפגע כ-10 מטרים משטח האחסון. "אם הטיל היה פוגע במיכליות, הייתה מתרחשת תאונה רדיואקטיבית", אמר ראש הסוכנות האוקראינית לאנרגיה אטומית. 

יחד עם זאת, "הסבירות כי הכור ייפגע היא נמוכה", הסביר מומחה לאנרגיה אטומית באירופה. "דליפה רדיואקטיבית תפגע בעיקר באזרחים אוקראינים שגרים בסמוך לאזור, ובעובדי התחנה, ולא תתפשט למזרח אירופה, כפי שקרה בצ'רנוביל". 

תחנת הכוח בז'פוריז'יה נכבשה על ידי הכוחות הרוסים עוד בחודש מרץ, אך עובדי התחנה המשיכו בעבודתם ושגרתם היום-יומית, ובהודעה שהוציאו לא ציינו מי משתי המדינות אשמה בהפגזות. 

בתוך כך, על פי דיווחים שונים, בעיר סבסטופול נשמעו ארבעה פיצוצים חזקים הלילה (בין חמישי לשישי). על פי הדיווחים, הפיצוצים התרחשו סמוך לשדה התעופה הצבאי "בלבד" שנמצא מצפון לעיר שבחצי האי קרים.