המתיחות הביטחונית מול איראן: ערוץ אל-ג'זירה הקטארי דיווח הבוקר (רביעי) כי ירדן מכחישה כל כוונה להצטרף לברית צבאית הכוללת את ישראל. על פי הדיווח, שר החוץ של הממלכה, איימן א-ספדי הדגיש כי "אין הצעה כזו, וירדן לא תהיה בברית כזו, הנושא גם לא נמצא על סדר היום במהלך ביקורות של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, באזור בחודש יולי".

בתוך כך, במהלך שאלה שהפנה אחד העיתונאים למלך ירדן, עבדאללה, ענה כי הוא תומך בברית הגנה ערבית. הוא הוסיף כי "טבעי שירדן תתמוך בכל פעולה מוסדית ערבית משותפת, בין אם בנושא הביטחון או הכלכלה". לפיכך, בערוץ הקטארי נמסר כי השר הירדני מכחיש את הדיווחים בתקשורת הישראלית ובמערב, על כוונתה של ישראל ומדינות ערב נוספות לבנות ברית צבאית נגד איראן, בסיוע ארה"ב.

משמרות המהפכה (צילום: IRGC/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
משמרות המהפכה (צילום: IRGC/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

כזכור, ההודעה הירדנית מצטרפת לדיווח כי גם מצרים מתנגדת להיכנס לברית צבאית נגד איראן.  העיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווח אמש כי מצרים תתנגד לכל רעיון של השתתפות בקואליציה צבאית נגד איראן. לפי הדיווח, גורמים פוליטיים וצבאיים במצרים שלחו מסרים כי מדינתם מתנגדת לכל ברית צבאית נגד הרפובליקה האסלאמית, ולאחרונה הדגישו זאת שוב בתקשורת המצרית. 

המקורות הדגישו כי מפקדים בכירים בצבא המצרי הודיעו במפורש על התנגדותם לברית זו ולכל עימות ישיר מול איראן. הם הסבירו כי "סוגיה זו הועלתה במסגרת מוסדות הביטחון והצבא במצרים, לאחר פרסום הסוגיה והקמת ברית צבאית נגד איראן במזרח התיכון". זאת, לאחר שהנשיא, עבד אל-פתאח א-סיסי, ביקר בעומאן אתמול, על מנת "להעביר מסר לאיראנים" לפיו, "מצרים בשום פנים ואופן לא מוכנה לעימות ישיר עם איראן".

העיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד", דיווח בנוסף כי דיפלומט מצרי לשעבר אמר: "כמה מדינות ערביות במפרץ הפרסי השתמשו במינוף הסיוע הכלכלי שלהן כדי להפעיל לחץ על המשטרה המצרי כדי לאלץ אותו להצטרף לקואליציה הצבאית". הדיפלומט הסביר כי "א-סיסי עשוי לשתף פעולה עם מדינות המפרץ הפרסי בנושא הקואליציה הצבאית, לצד מדינות נוספות, נגד האיומים ש'כביכול' עומדים בפניהם. אך, הוא אינו יחרוג מכך, מה שמצביע שהוא אינו יעסוק בעימות צבאי ישיר עם איראן".