יוזף שוץ (101), שומר לשעבר במחנה ריכוז של האס-אס, נידון היום (שלישי) לחמש שנות מאסר על ידי בית המשפט בברנדנבורג בגין לקיחת חלק ב-3,518 מקרי רצח בתוך מחנה הריכוז זקסנהאוזן, מצפון לברלין.

נשיא בית המשפט פנה לשוץ והאשים אותו בכך שהיה שותף לרציחות ההמוניות במחנה במשך שלוש שנים: "היית מודע לכך שהאסירים נרצחים. בנוכחותך שם, תמכת בהן. כל מי שרצה לברוח מהמחנה נורה. לפיכך, כל שומר של המחנה השתתף באופן פעיל ברציחות הללו".

עוד נטען כי עורכי דינו של שומר האס-אס השתמשו בטיעונים שחוקים ומוכרים במשפטים של פושעי מלחמה נאצים המתקיימים במועדים מאוחרים בגרמניה.

מרכז סימון ויזנטל: "עורך דינו אמר שמרשו לא היה קצין בכיר, וכי קצינים בדרגות גבוהות יותר לא הועמדו לדין. בנוסף, טען שזהותו של הנאשם לא הוכחה מעל לכל ספק".

בתוך כך, דוקטור צורף ממרכז ויזנטל אמר ש"הדרמה הגדולה במשפט הגיעה דווקא מצידו של הנאשם, ששיחק את תפקיד הקורבן, תוך כדי שהוא טוען שלא היו לו קשרים לפשעים שהתרחשו בתוך המחנה. שום מילה לא נאמרה מצידו על הסבל והטרגדיה של האסירים".

יוזף שוץ בבית המשפט (צילום: רויטרס)
יוזף שוץ בבית המשפט (צילום: רויטרס)
  

שוץ נחשב לאדם הזקן ביותר אי פעם שעומד לדין בעוון השתתפות בפשעי המלחמה הנאציים בזמן השואה.

זקסנהאוזן היה מחנה ריכוז נאצי גרמני שפעל בין השנים 1945-1936, ושימש בעיקר כבית מעצר לאסירים פוליטיים. במחנה היה תא גזים פעיל ואזור שבו התקיימו ניסויים רפואיים.