הקהילה היהודית בעיר פורטו מאשימה את ממשלת פורטוגל באנטישמיות וברדיפת יהודים, זאת בעקבות שינוי הקריטריונים לחוק האזרחות במדינה. בשבוע שעבר, הגישה הקהילה תשובה לפניית הפרלמנט בעניין העמדה שלהם בכוונת המדינה להקשיח את התנאים לקבל אזרחות פורטוגזית לפי החוק הספרדי שחוקק על ידי הממשלה הנוכחית בין השנים 2013 ו-2015.

נשיא הקהילה היהודית בפורטו, גבריאל סנדרוביץ, מסר: ״זוהי המתקפה הגדולה ביותר במאה ה-21 כנגד קהילה יהודית באירופה. אנחנו מאוכזבים מכך שאף ארגון יהודי לא מצא לנכון לעמוד לצדנו, אפילו לא שגרירות ישראל בפורטוגל, שפעילותה התרבותית נתמכה במאות אלפי אירו בשנים האחרונות על ידי הקהילה היהודית בפורטו״.

השינויים בתנאים, התרחשו במקביל למעצר רב הקהילה היהודית בפורטו, דניאל ליטבק, וההאשמות החמורות בסיוע לאוליגרך הרוסי, רומן אברמוביץ׳, בקבלת דרכון פורטוגלי שלא כדין ובמעילה בכספי הקהילה שהתקבלו במסגרת הגשת בקשות לדרכון פורטוגל. בעקבות הפרשייה והמעצר בחרה הקהילה היהודית בפורטו להפסיק את שיתוף הפעולה עם המדינה בכל הנוגע לאישור מועמדים לקבלת אזרחות פורטוגלית מהמדינה. 

בתוך כך, בתחילת החודש הקהילה היהודית בליסבון הוציאה מסמך רשמי בו היא מודיעה על חזרה לפעילות מלאה, לאחר שהפסיקה להנפיק אישורים חדשים בתהליכי אזרחות פורטוגלית החל מחודש מרץ.

עוד הוכרז, כי כל הבקשות שהוגשו עד כה לקהילה וכל הבקשות שיוגשו עד ה- 31 באוגוסט, יטופלו לפי הקריטריונים הישנים והמקלים של חוק האזרחות הפורטוגלי. המשמעות היא התנעה מחדש של ההליך, לאחר תקופה של אי ודאות. 

חוק האזרחות בפורטוגל שנחקק ב- 2013 מאפשר ליהודים שהם צאצאי גירוש ספרד ופורטוגל לקבל אזרחות פורטוגלית. תפקידה של הקהילה היהודית בליסבון הוא לאמת את מוצאם של המבקשים. הקהילה בליסבון השהתה טיפול בבקשות חדשות שהוגשו החל מאמצע חודש מרץ, לאחר שממשלת פורטוגל הודיעה כי בכוונתה לשנות את הקריטריונים של החוק.

השינויים בחוק קבעו כי החל מה-1 לספטמבר, מבקשי האזרחות יידרשו להציג זיקה מיוחדת לפורטוגל וכחלק מכך ירושת נכס בפורטוגל או ירושת זכות הונית או לחילופין ביקורים חוזרים בפורטוגל לאורך החיים. הקהילה בליסבון הודיעה שלא תדרוש הוכחות כאלו עד ה- 31 באוגוסט, אז אמור להיכנס לתוקף החוק.