ההעלאה הגבוהה ביותר ב-30 השנים האחרונות: הבנק הפדרלי בארצות הברית העלה הערב (רביעי) את הריבית בשלושת רבעי האחוז. זאת, במטרה לרסן את האינפלציה הגואה במדינה.

הריבית תעמוד על טווח של 1.5%-1.75%. הריבית של הבנק, המכונה ריבית קרנות פדרליות, משפיעה על התעריפים שהלווים והחוסכים מקבלים מהבנקים, בעיקר משכנתאות בריבית משתנה. כאמור, מדובר בהעלאת הריבית הגדולה ביותר מאז 1994, והיא צפויה להשפיע על מיליוני עסקים ומשקי בית אמריקאים.

בעולם הכלכלי ציפו שהבנק הפדרלי יעלה את הריבית רק בחצי אחוז. אך, לאחר שמדד המחירים בארה"ב שפורסם בסוף השבוע זינק ב-8.6%, ראשי הבנק שינו את ההחלטה.

"האינפלציה נותרה גבוהה, ומשקפת חוסר איזון בהיצע וביקוש הקשורים למגפת הקורונה, מחירי אנרגיה גבוהים יותר ולחצי מחירים רחבים יותר", ציין הבנק בהסבר החלטתו. בבנק המרכזי רמזו שהם ימשיכו להעלות את הריבית ככל שנדרש כדי לעקור את העלייה באינפלציה. גורמים המקורבים לבנק המרכזי מעריכים שעד לסוף השנה הריבית המזערית יכולה להגיע ל-3.4%.

האינפלציה בארה"ב שברה שיאים של יותר מ-40 שנה, זאת למרות ההנחות שתיבלם או תרד קצת. בשל זאת, לא נותרה ליו"ר הבנק הפדרלי, ג'רום פאוול, ברירה אלא להעלות את הריבית על מנת לבלום אותה.

יו''ר הבנק הפדרלי, ג'רום פאוול (צילום: רויטרס)
יו''ר הבנק הפדרלי, ג'רום פאוול (צילום: רויטרס)

לצד זאת, העלייה מתדלקת ביקורת נגד המדיניות הכלכלית של הממשל האמריקאי. בשלב זה, נשמעת ביקורת במדינה על פאוול על כך שהיה צריך להתחיל את העלאת הריבית זמן לרב לפני שעשה זאת, אך הוא התמהמה בניסיון לא לפגוע בנשיא ג'ו ביידן

בתוך כך, גל ההתייקרויות במדינה משליך על כל תחומי חייו של האמריקאי הממוצע. כאשר, הסיבות לאינפלציה הגבוהה נעוצות בצעדים שננקטו בשל מגפה הקורונה, בדומה לשאר מדינות העולם.

במסגרת צעדים אלו, הבנק הפדרלי הפעיל שורה של צעדי חירום, כולל הורדת הריבית לאפס, מה שהפך לקיחת הלוואות לזמינות ביותר. אבל בעוד שהמדיניות הזו עודדה הוצאות של משקי בית ועסקים, היא גם הזינה את האינפלציה - שהפכה למפלצתית.