הצי האמריקאי הודיע כי יקים כוח משימה חדשה עם בעלות בריתה, על מנת לפטרל בים האדום. זאת, לאחר סדרה של התקפות המיוחסות למורדים החות'ים בתימן, בנתיב המים הכה חיוני לסחר העולמי, כך דווח היום (רביעי) בעיתון "הטלגרף" הבריטי.

מפקד הצי החמישי של חיל הים האמריקאי, בראד קופר, סירב להתייחס כי הכוח מוקם בעקבות פעולות של ארגון הטרור השיעי-זיידי הנתמך על ידי איראן. עם זאת, לאחרונה החות'ים שיגרו סירות ומוקשים עמוסים בחומרי נפץ למימי הים האדום, העובר מתעלת סואץ בצפון ועד מצר באב אל-מנדב המפריד בין אפריקה לחצי האי ערב. "במובן הרחב, האזור הזה, פשוטו כמשמעו, מתדלק את העולם", כך אמר קופר. לדבריו, "האזור כל כך עצום שאנחנו פשוט לא יכולים לעשות את זה לבד, אז אנחנו פועלים עם שותפינו".

לפיקוד הכוחות הימיים המשולבים, אשר קופר מפקח עליו מבסיסו בבחריין, יש כעת שלוש משימות העוסקות בנושאי הפיראטים וביטחון במפרץ הפרסי. כוח המשימה החדשה יחל לפעול ביום ראשון הקרוב, בעזרת האונייה USS Mount Whitney, ספינת פיקוד שהייתה בעבר חלק מהצי השישי האמריקאי באפריקה ואירופה. קופר אמר כי הוא מקווה שכוח המשימה החדש יפעל בצורה טובה כנגד מבריחי פחם, סמים ונשק. כאמור, הברחת הפעם, שימשה את ארגון א-שבאב הפועל בסומליה, ומסונף לאל-קאעידה, כדי לממן את התקפותיהם. כמו כן, כלי נשק המקושרים לאיראן יורטו גם כן באזור, ככל הנראה בדרכם לחות'ים.

חות'ים (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)
חות'ים (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)

לעת עתה, ישראל לא הודיעה על תוכניות להצטרף לכוח המשימה החדש, למרות שערכה אימונים עם הצי האמריקאי, איחוד האמירויות ובחריין, בחודש נובמבר האחרון. קופר סירב לומר אם ישראל הביעה עניין בהצטרפות לפיקוד המשותף. בנוסף, קופר נשאל האם לחיל הים היו מפגשים מתוחים עם איראן, ברקע שיחות המשא ומתן על הסכם הגרעין בווינה, וקופר השיב כי המצב כרגע עומד על "סטטוס קוו".

כזכור, בחודש ינואר האחרון, ארגון החות'ים השתלט על הספינה Rwabee, תחת דגל האמירויות בים האדום מול תימן. הקואליציה בראשות סעודיה, טענה כי הספינה נשאה ציוד רפואי מבית חולים שדה סעודי. החות'ים מצדם, פרסמו סרטון המראה רפסודות מתנפחות בסגנון צבאי, משאיות וכלי רכב אחרים על כלי השיט, כמו גם רובים.