היום ה-40 לפלישה הרוסית לאוקראינה: נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, התבטא היום (שני) פעם נוספת בגנותו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין וכינה אותו "פושע מלחמה". בנוסף קרא להעמיד את פוטין לדין בגין פשעי מלחמה.

דבריו של ביידן הגיעו ברקע הזעזוע העולמי נוכח התמונות הקשות מהעיירה בוצ'ה, שם תועדו מאות גופות מוטלות ברחוב. התמונות עוררו הד ציבורי ומנהיגים נוספים קראו לפתוח באופן מיידי בחקירת פשעי מלחמה נגד רוסיה. עם זאת, צבא ארצות הברית טען כי אינו יכול לאשר באופן עצמאי את הדיווחים אודות מעשי הזווועה של הכוחות הרוסים בבוצ'ה. "אנו רואים את התמונות הללו ואין לנו סיבה להפריך את הטענות מצד אוקראינה, זה מטריד מאוד", כך אמר בכיר במערך ההגנה.

לאור התמונות הקשות מבוצ'ה: ארה"ב במהלך דרמטי נגד רוסיה

הנשיא ג'ו ביידן מדבר על פוטין והמצב באוקראינה במהלך נאום מצב האומה. צילום: רויטרס

זו איננה ההתבטאות הקשה ביותר שנשמעה מפיו של הנשיא האמריקאי נגד הנשיא הרוסי מאז תחילת הפלישה לאוקראינה, לפני כחודש. בשבוע שעבר, לאחר שלקח חלק בפסגת נאט"ו, ביידן כינה את מקבילו הרוסי "קצב" ולאחר מכן, בנאום שנשא בבירת פולין, הצהיר בפומבי כי "פוטין לא יכול להישאר בשלטון". 

יממה לאחר מכן, בבית הלבן מיהרו להבהיר כי "הנשיא ביידן לא התכוון לקרוא להחלפת הממשל ברוסיה, אלא הדגיש כי פוטין אינו יכול להפעיל כוח באופן שכזה כלפי שכניו".

בקרמלין גינו את התבטאויותיו אז וטענו כי אלו מצמצמות את האפשרות לשיקום היחסים בין הצדדים. כמו כן, יו"ר בית הנבחרים הרוסי תקף ואמר: "העלבונות שהשמיע נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נגד ולדימיר פוטין הם התקף זעם של אימפוטנציה, אולי המנהיג האמריקאי חולה וצריך לעבור בדיקה רפואית".

במקביל, שרת החוץ של בריטניה, ליז טראס, קראה היום להשעות את רוסיה ממועצת זכויות האדם של האו"ם לאור גילוי מאות הגופות העיירה בבוצ'ה שבאוקראינה. "יש ראיות מוצקות לכך שרוסיה מבצעת פשעי מלחמה ולכן אינה יכולה להיות חלק מהמועצה", כך אמרה. קריאתה מצטרפת להודעתה של שגרירת ארצות הברית באו"ם, לינדה תומס גרינפילד, שהודיעה כי תבקש להשעות את רוסיה מן המועצה וציינה כי נוכחותה שם מהווה "פארסה".