מלחמת רוסיה אוקראינה: רוסיה משקיעה מאמציה במלחמה באוקראינה תוך התמקדות בשליטה במחוז דונבאס ואזורים נוספים במזרח אוקראינה, כאשר היעד שהציבה לעצמו הוא תחילת חודש מאי, כך דווחי הלילה (בין שבת לראשון) מפי גורמים אמריקאים בכירים.

פוטין במסר מיוחד לצבא הרוסי על הפלישה לאוקראינה (צילום: רויטרס)

יותר מחודש לתחילת הפלישה, כוחות הקרקע של רוסיה לא הצליחו לשמר את השליטה באיזורי הלחימה. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נתון תחת לחץ על מנת להוכיח את ניצחונו, ומזרח אוקראינה הוא האזור המקרב אותו ביותר לכך, כך אמרו הגורמים.

על פי אינדיקציות של המודיעין האמריקאי, פוטין מתכנן להכריז ב-9 במאי על "יום הניצחון" של רוסיה. מדובר בחג בולט בלוח השנה הרוסי, יום בו מציינת המדינה את הכניעה הנאצית במלחמת העולם השניה, במצעד ענק של חיילים וכלי נשק, מעבר לכיכר האדומה הסמוכה לקרמלין. הגורמים הרשמיים אף ציינו כי הנשיא ירצה לחגוג ניצחון כלשהו באותו יום. 

גורמים נוספים טענו כי למרות שרוסיה תרצה "לחגוג", ניצחון בפועל עשוי להיות רחוק יותר מן המצופה, ומעריכים כי רוסיה מתכוננת לסכסוך ממושך. דיפלומט אירופאי טען בנוסף כי בעוד הקרמלין משדר אופטימיות, פוטין מתכונן ללחימה "בסגנון צ'צ'ניה" שתארך זמן רב, מאחר ואין לנשיא הרוסי אפשרות אחרת. 

המודיעין האמריקאי העריך כי ישנן כמה סיבות לכך שמסגרת הזמן שנקבעה היא לחודש מאי. בתקופת זמן זו, ימי החורף הקשים יתמעטו, הקרקע תתרכך ובכך יהיה קשה יותר ליחידות קרקע רוסיות לתמרן, כלומר יהיה זה חיוני "לפלוש" לאזורים שהוגדרו כמטרות – מוקדם ככל שניתן.