הפלישה הרוסית לאוקראינה - היום ה-14: סגן ראש ממשלת אוקראינה הודיע הבוקר (רביעי) כי הכוחות המזוינים הנמצאים במדינה הסכימו, במסגרת ההסכמות על פתיחת מספר מסדרונות הומניטריים, בהם בעיר מריאופול, שלא לירות באזורים הללו בין השעות תשע בבוקר עד תשע בערב.

עדכונים שוטפים:

14:02: ג'ונסון: "בימים הקרובים נעשה יותר כדי לנקוט על תושבי אוקראינה".

14:00: דיסקברי הודיעה על הפסקת השידורים ברוסיה.

13:53: מושל חרקוב אמר כי פינוי התושבים בעיר איזיום אינו אפשרי כעת, זאת בשל ההפגזה הרוסית במקום.

13:40: נשיאת נציבות האיחוד האירופי: הסנקציות החדשות שיוטלו על רוסיה יתמקדו ב-160 בני אדם. בנוסף, הסנקציות יעסקו גם במגזר הבנקאי בבלארוס, ובסוגיית ייצוא טכנולוגיות ניווט ימיות לרוסיה. 

13:39: ראש עיריית אנרהודאר עידכן כי הושלם פינוי האוקראינים מהמקום. 

נזקי התקיפה הרוסית בחרקוב, אוקראינה (צילום: Twitter/Maria Avdeeva via REUTERS)
נזקי התקיפה הרוסית בחרקוב, אוקראינה (צילום: Twitter/Maria Avdeeva via REUTERS)

13:25: שר החוץ האוקראיני התייחס לשיחות עם רוסיה שצפויות להתקיים מחר בטורקיה, וציין כי יש לו "ציפיות מוגבלות" מהן. 

13:17: נשיא מצרים א-סיסי שוחח עם נשיא רוסיה פוטין על ההתפתחויות הארונות בנושא אוקראינה, כך נמסר ממשרד הנשיא המצרי.

13:14: צבא אוקראינה: המשמר הלאומי הרוסיה המוצב בחרסון הכבושה עצר למעלה מ-400 אקראינים בשל קיום הפגנות. 

13:12: דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר כי "ארצות הברית הכריזה מלחמה כלכלית על רוסיה" והוסיף: "מוסקבה תחשוב ברצינות מה לעשות" לאחר הסנקציות האחרונות שהוכרזו על ידי ארצות הברית. "רוסיה היתה ותהיה ספקית אנרגיה אמינה - והיא כזו כעת", הסביר תוך שהוא מציין שזרימת האנרגיה במקום נמשכת. "ארצות הברית הכריזה מלחמה כלכלית על רוסיה, והיא מנהלת אותה", הדגיש פסקוב.

אנשי ביטחון אוקראינים מסייעים לאנשים להימלט מהאזורים שהותקפו על ידי רוסיה (צילום: REUTERS/Thomas Peter)
אנשי ביטחון אוקראינים מסייעים לאנשים להימלט מהאזורים שהותקפו על ידי רוסיה (צילום: REUTERS/Thomas Peter)

13:06: חומרים רדיואקטיביים עלולים להשתחרר מתחנת הכוח הגרעינית בצ'רנוביל, זאת מפני שהיא לא יכולה לקרר את הדלק הגרעיני, לאחר שהחיבור שלה לחשמל נותק, כך נמסר מחברת הגרעין הממשלתית של אוקראינה. בחברה ציינו כי לא ניתן לבצע את העבודות לתיקון החיבור לרשת החשמל של המתקן, שנכבש על ידי הצבא הרוסי, מפני שקרבות מתנהלים במקום.

13:04: משרד החוץ הרוסי עידכן: "רוסיה לא השתתפה בדיון בבית הדין הבינלאומי בהאג, זאת לנוכח 'רמת האבסורדיות של התביעה'".

13:00: ראש ממשלת פולין: ההחלטה על מתן מטוסים לאוקראינה חייבת להתקבל בשיתוף על ידי כלל חברות נאט"ו.

12:58: הקרמלין תוקף את הבית הלבן: "ארה"ב הכריזה מלחמה כלכלית על רוסיה".

12:48: ראש העיר צ'רנייב עדכן כי שני שליש מהבתים בעיר נותרו ללא חשמל וחימום.

12:31: "לרוסים יש את הטכניקה והפקודות המקסימליות - להרוג, בעוד שלאוקראינים יש את האנשים ואת הרצון האמיתי לנצח ולנקות את אדמתם", אמר נשיא אוקראינה זלנסקי בנאום שפרסם בחשבון הפייסבוק שלו, "יותר ויותר חיילים ומפקדים של האויב שואלים את עצמם שאלה מאוד פשוטה - מדוע נשלחו לפה, ואין לנו תשובה לכך, מלבד - מוות".

פליטים מאוקראינה (צילום: רויטרס)
פליטים מאוקראינה (צילום: רויטרס)

11:57: משרד החוץ הרוסי: תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה פועלת כסדרה.

11:55: הנציגות הצרפתית באיחוד האירופי הודיעה כי כלל חברות האיחוד הסכימו על הטלת סנקציות חדשות נגד מנהיגים ואוליגרכים רוסים, זאת בעקבות הפלישה לאוקראינה.

11:40: סגן ראש עיריית קייב: מים, חימום, אספקת חשמל וקווי הטלפון פעילים בעיר. 

פגיעה בתחנת כוח גרעינית באוקראינה (צילום: רויטרס)
פגיעה בתחנת כוח גרעינית באוקראינה (צילום: רויטרס)

11:32: ראש ממשלת פינלד אמרה כי מדינתה תומכת בסנקציות קשות, כולל הרחבת החסימה של הבנקים הרוסים ממערכת הסליקה בנקאית Swift.

11:31: משרד החוץ הרוסי: "הפעילות באוקראינה נמשכת בהתאם לתוכניות, היא אינה כוללת הפלת הממשל האוקראיני". עוד נכתב בהודעת המשרד כי "כ-140 אלף אוקראינים נמלטו עד כה לשטחי רוסיה. יהיה הרבה יותר טוב אם נוכל להשיג את מטרותינו באוקראינה באמצעות שיחות".

10:30: ארגון אמנסטי אינטנשיונל דיווח כי 47 אוקראינים נהרגו במתקפה רוסית על העיר צ'רנייב, בעת שהמתינו לחלוקת לחם. על פי הדיווחים, במתקפה שהתבצעה ב-3 במרץ, נעשה שימוש בפצצה "טיפשה". 38 מההרוגים במתקפה הם גברים והיתר נשים, ולדברי הארגון ייתכן שמדובר בפשע מלחמה.

10:00: "מספר הפליטים שנמלטו מאוקראינה צפוי לעמוד היום על 2.2-2.1 מיליון, ואנחנו לא רואים תרחיש בו נרשמת עצירה בעלייה", אמר ראש סוכנות האו"ם לפליטים.

9:53: יועץ לנשיא פולין אמר כי "המדינה מוכנה לפעול לאספקת מטוסי קרב מסוג מיג 29 לצבא האוקראיני, אך תעשה זאת רק במסגת נאט"ו". הדברים נאמרו לאחר שהפנטגון דחה במהלך הלילה את ההצעה הזו. "ארצות הברית לא רוצה שהמטוסים הללו יגיעו לאוקראינה מבסיסי חיל האוויר האמריקאים. אנחנו מוכנים לפעול - אך רק במסגרת ברית נאט"ו", הדגיש.

מרכז לקליטת פליטים אוקראינים בפולין  (צילום: Omar Marques/Getty Images)
מרכז לקליטת פליטים אוקראינים בפולין (צילום: Omar Marques/Getty Images)

9:49: סגן ראש ממשלת אוקראינה הודיע כי המסדרונות ההומניטריים ייפתחו בקרוב במספר אזורים במדינה, בהם מריאופול. הוא הוסיף כי "הכוחות המזוינים הסכימו להפסיק את הירי באזורים הללו, בין השעות תשע בבוקר לתשע בערב.

9:46: דובר משרד החוץ הסיני אמר במהלך תדרוך לעיתונאים כי "המהלכים שמבצעים בנאט"ו, בהובלת ארצות הברית, העלו את רמת המתיחות בין רוסיה ואוקראינה ל'נקודת שבירה'". בהמשך, הבכיר הפציר בארצות הברית להתייחס ברצינות לחששות של סין, ולהימנע מערעור זכויותיה והאינטרסים שלה בטיפול בסוגיית אוקראינה ובקשריה עם רוסיה". 

9:45: שרת התחבורה הבריטית: "החלטתי על החרמת כלי טיס אחד הנמצא בשטח בריטניה וישנו חשד לפיו הוא נמצא בבעלות רוסית. הנושא נמצא בחקירה".

9:24: נשיאת הנציבות האירופי, אורסולה פון דר ליין, אמרה כי עד כה נרכש מספיק גז טבעי נוזלי, כדי שלא תהיה תלות בייבוא הרוסי עד סוף החורף. עוד ציינה כי "הסנקציות שהוטלו על רוסיה נועדו להשפיע עליה בצורה מקסימלית, תוך גרימת נזק מינימלי ככל הניתן לכלכלה במדינות המערב".

9:18: חברת מוצרי התינוקות הבריטית MotherCare הודיעה על השעיית כל עסקיה ברוסיה, לצד משלוחי המוצרים אליה, זאת בשל הפלישה לאוקראינה. רוסיה מהווה 25-20 אחוזים מהמכירות של החברה ברחבי העולם.

9:13: משרד החוץ הרוסי לסוכנות הידיעות RIA: "התגובה של רוסיה לסנקציות המערביות תהיה רגישה ומדויקת, אנחנו עובדים בכל הכיוונים".

8:46: הממשלה האוקראינית הודיעה על איסור ייצוא של שיפון, שעורה, כוסמת, דוחן, סוכר, מלח ובשר עד סוף השנה הנוכחית.

8:40: סוכנות הידיעות RIA דיווחה כי רוסיה תפחית את השימוש בדולרים אמריקאים במאגרים שלה ובפעילויות חיצוניות שלה, זאת בשל הסנקציות שהטיל המערב. הדיווח ציטט את מנהל שיתוף הפעולה הכלכלי במשרד החוץ הרוסי.

8:08: משרד ההגנה הרוסי: יש בידינו מסמכים המוכיחים כי אוקראינה תכננה מתקפה נגד חבל דונבאס בחודש מרץ.

8:06: חברת דאסו סיסטמס הצרפתית הודיעה על השעיית הפעילות החדשה שלה ברוסיה ובלארוס, זאת כמחאה על הפלישה הרוסית לאוקראינה. "אנחנו נוקטים בסולידריות עם תושבי אוקראינה", נמסר.

8:05: גורמי מודיעין במשרד ההגנה הבריטי אמרו הבוקר כי נראה שישנה הצלחה משמעותית של מערכות ההגנה האווירית של אוקראינה בהתמודדותן מול מטוסי הקרב המודרניים של רוסיה. עוד נמסר כי הכוחות הרוסים לא מצליחים להשיג פריצות דרך משמעותיות כלשהן בקרבות בצפון קייב.

8:00: בריטניה הכריזה על סנקציות חדשות נגד רוסיה בתחום התעופה, המאפשרות לה לעצור כל כלי טיס רוסי שיעבור בשטחה או ינחת בו. בנוסף, התקנות החדשות אוסרות על ייצוא לרוסיה של סחורות בתחומי התעופה והחלל. 

נזקי התקיפה הרוסית בסומי, אוקראינה (צילום: Andrey Mozgovoy/via REUTERS)
נזקי התקיפה הרוסית בסומי, אוקראינה (צילום: Andrey Mozgovoy/via REUTERS)

7:35: משרד החוץ הרוסי פרסם כי שר החוץ לברוב יגיע לטורקיה היום, לקראת השיחות עם מקבילו האוקראיני.

5:56: רשת CNN דיווחה כי יפן תרמה לאוקראינה אפודים חסיני כדורים. עפ"י הדיווח מדובר במהלך נדיר עבור המשטר, שכן המדינה מקיימת חוקה פציפיסטית מאז מלחמת העולם השנייה.

5:32: כ-5,000 בני אדם פונו מהעיר סומי

5:00: שר הפנים האוקראיני הודיע כי זרים שיתנדבו להצטרף לכוחות הלוחמים נגד רוסיה, יהיו זכאים לאזרחות אוקראינית

4:28: ארה"ב שלחה טילי פטריוט לפולין, זאת במטרה להתמודד עם איומים על בעלות בריתה.

הריסות המלחמה בקייב, אוקראינה (צילום: רויטרס)
הריסות המלחמה בקייב, אוקראינה (צילום: רויטרס)

3:57: שר התעשייה היפני, קויצ'י הג'יודה, אמר כי טוקיו צפויה לשקול את פרישתה מ"פרויקט סחלין", פרויקט כלכלי חשוב עבור רוסיה, זאת במידה והדבר יסייע "בעצירת התוקפנות הרוסית נגד אוקראינה". הדברים נאמרו במהלך ישיבת הפרלמנט.

01:48: גם אינסטגרם מצטרפת לסנקציות: החברה תפסיק להציג מנויי משתמשים ברוסיה. "יש צורך בהגנה על הקהילות באוקראינה וברוסיה", כך נמסר מהחברה.

01:40: ויקטוריה נולנד, מזכירת המדינה עניינים פוליטיים של משרד החוץ, התייחסה לאיסורי יבוא הנפט והגז מרוסיה ואמרה לרשת CNN: "עלינו לזכור שהנבל הוא פוטין. זלנסקי צודק – כל טיפת נפט רוסי שנצרכת, עוד טיפה של דם אוקראיני שנשפך".

מיג 29 (צילום: REUTERS/Kacper Pempel)
מיג 29 (צילום: REUTERS/Kacper Pempel)

01:20: במהלך וידיאו בו צילם עצמו הנשיא האוקראיני, זלנסקי, הוא התייחס לדיווחים אודות תכתובות פנימיות של האו"ם, שקראו שלא להתייחס לפלישה הרוסית באוקראינה מלחמה: "המילה 'מלחמה' תשמע כי זו האמת, לא נאפשר לאף אדם בעולם להתעלם מהסבל של אנשינו ומהטבח המתבצע בם", הוסיף.

01:30: הפנטגון דחה את הצעתה של פולין, להעביר את מטוסי הקרב Mig-29 לארצות הברית במטרה להעבירם לאוקראינה. ג'ון קירבי, דובר הפנטגון ציין כי הצדדים נמצאים בקשר בעניין, אך הצעתה של פולין מעלה את המורכבות שבהעברת מטוסי הקרב לאוקראינה, כך אמר.

00:46: משרד האוצר האמריקאי הודיע על דד ליין לסיום כלל העסקאות הנוגעות לתעשיות הנפט והאנרגיה מול רוסיה – עד ה-22 באפריל.

23:56: על פי דיווח בסוכנות הידיעות TASS, רוסיה השמידה 124 מערכות הגנה אוויריות באוקראינה, מאז תחילת הפלישה.