הפלישה הרוסית לאוקראינה: רוסיה פתחה הבוקר (שלישי) את המסדרונות ההומניטריים בערים קייב, חרקוב, צ'רנייב, סומי ומריאופול, שספגו מהלומות קשות במהלך ימי הלחימה, ליציאת אזרחים. אלא שבצהרי היום, משרד החוץ האוקראיני דיווח כי "הפסקת האש הופרה. כוחות רוסים מפגיזים את המסדרון ההומניטרי".

מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר כי ישנם דיווחים אמינים לפיהם רוסיה מכוונת לאזרחים באוקראינה והפציר במוסקבה לסיים את הסכסוך, גם נשבע לא לתת לו להתפשט. "הסבל שיש באוקראינה מזעזע. המצב שם עשוי לצאת מכלל שליטה - והברית תגן על כל סנטימטר בטריטורייה שלה", הוסיף. 

לכל העדכונים מהלחימה באוקראינה - לחצו כאן

פלישת רוסיה לאוקראינה: אזרחים נמלטים מהעיר אירפין תחת אש (צילום: רויטרס)

עדכונים שוטפים:

14:34: חברת Binance למטבעות קריפטו, הודיעה כי היא מפסיקה לתמוך בעסקאות עם כרטיסי ויזה ומסטרקארד שהונפקו ברוסיה.

14:05: מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר כי ישנם דיווחים אמינים לפיהם רוסיה מכוונת לאזרחים באוקראינה והפציר במוסקבה לסיים את הסכסוך, גם נשבע לא לתת לו להתפשט. "הסבל שיש באוקראינה מזעזע. המצב שם עשוי לצאת מכלל שליטה - והברית תגן על כל סנטימטר בטריטורייה שלה", הוסיף. 

14:00: מושל אזור סומי באוקראינה מסר כי הפסקת האש הזמנית עודנה בתוקף, למעט תקרית אחת.

13:53: כוחות רוסים הפציצו תשתיות אזרחיות ובתים באזור ז'יטומיר שבצפון אוקראינה, וכן ביצעו תקיפות אוויריות על שני מחסני נפט ביום שני בערב, כך אמר המושל ויטלי בונצ'קו.

נזקי ההפצצה הרוסית בעיר סומי, אוקראינה (צילום: רשתות חברתיות)

13:50: שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, מסר את עמדת מוסקבה בנוגע לסכסוך באוקראינה בפני מזכיר המדינה של הוותיקן, פייטרו פארולין.

13:40: היועץ לנשיא אוקראינה: התקדמות הכוחות הרוסים הואטה באופן משמעותי, וכוחות אוקראינים משיבים אש באזורים מסוימים.  

13:09: שרת החוץ של אסטוניה: "אנו מספקים תמיכה מדינית, כלכלית וצבאית לאוקראינה".

12:52: משרד החוץ האוקראיני: "הפסקת האש הופרה. כוחות רוסים מפגיזים כעת את המסדרון ההומניטרי מהעיר ז'פוריז'ה לעיר מריופול".

12:24: זלנסקי: "אני חושב שכל השאלות בקשר לשטחי הבדלנים, שאף אחד לא הכירה בעצמאותן, אנחנו יכולים לדון בכך. בעצם אני חושב שאנחנו יכולים להגיע להבנות באשר לשאלה כיצד השטחים האלה ימשיכו להתקיים, וכיצד האנשים שם ימשיכו לחיות. לי כנשיא אוקראינה חשובה כיצד יחיו בשטחים האלה. אנו מוכנים לקיים דו-שיח, אך איננו מוכנים לקבל אולטימטום. הגיע הזמן שפוטין יתחיל לדבר ולנהל משא ומתן".

12:00: זלנסקי נאם ותקף והאשים את מדינות המערב כי הן אינן עושות דבר על מנת לעצור את ההתקפות האוויריות של רוסיה. לדבריו, "הם לא סוגרים את השמיים. ההאשמה לכל מוות של כל אדם באוקראינה כתוצאה מכך, היא כמובן רוסיה.

11:55: זלנסקי: "אוקראינה כבר אינה מעוניינת להצטרף לנאט"ו".

11:32: משרד החוץ הרוסי: "רוסיה וארה"ב צריכות לחזור לעיקרון של 'דו קיום שליו' כמו במהלך המלחמה הקרה", כך ציטטה סוכנות הידיעות אינטרפקס. משרד החוץ הוסיף כי הוא פתוח לדיאלוג כנה ומכבד הדדי עם ארצות הברית וכי נותרה תקווה שניתן יהיה להחזיר את הנורמליות ביחסים בין שתי המדינות.

11:30: הרשויות בסומי באוקראינה טוענות כי 21 אזרחים נהרגו בתקיפה האווירית של רוסיה בליל יום שני.

11:08: דובר משרד החוץ של אוקראינה: קוראים לרוסיה לקיים את מחויבותה להפסקת האש במהלך הפינוי.

11:05: אוקראינה: החל הפינוי באזור מיקולאייב.

10:50: שר האנרגיה של איטליה הודיע כי ברומא מתכננים להפוך לבלתי תלויים בגז הרוסי בתוך 30-24 חודשים.

10:25: גורם אוקראיני אישר כי פינוי האזרחים האוקראינים מהערים סומי ואירפין בעיצומו. 

09:50: ראש נציבות האו"ם לפליטים אמר כי מסדרונות הפינוי באוקראינה צריכים להיות בטוחים כדי להיות ניתנים למעבר. הוא הוסיף כי אם המלחמה תימשך, נראה אנשים ללא משאבים או קשרים בורחים מאוקראינה. 

09:45: רוסיה הודיעה כי היא הפעילה מסדרונות הומניטריים מקייב, צ'רהיב, סומי, חרקוב ומריופול.

09:20: מזכיר ההגנה של בריטניה, בן וולאס, אמר כי מדינתו תתמוך בפולין במידה ותבחר לספק מטוסי קרב לאוקראינה, והוסיף כי זה יביא אותה ל"קו אש ישיר מרוסיה". 

08:24: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודה במכתב לנשיא דרום קוריאה מון ג'יאה-אין על ההצטרפות לסנקציות נגד רוסיה, כך מסר הבית הכחול.

08:10: רשת NBC דיווחה כי אוקראינה דחתה את הצעתה של מוסקבה למסדרונות הומניטריים מתוך ערי מפתח המובילות לרוסיה ובלארוס.

07:34: הפנטגון מאשים את רוסיה בגיוס שכירי חרב זרים למלחמה באוקראינה.

07:28: משרד האוצר של יפן הודיע על סבב שלישי של סנקציות נגד רוסיה ובלארוס, במסגרתו יוטלו עיצומים נגד 20 רוסים נוספים, ביניהם גורמים בממשל פוטין. 

05:05: אוקראינה טוענת כי גנרל בכיר בצבא הרוסי נהרג בקרבות ליד חרקוב. לפי המודיעין האוקראיני, מדובר באלוף ויטלי גראסימוב, סגן מפקד הארמייה ה-41 של רוסיה. 

05:00: שליח מוסקבה לאו"ם, וסילי נבנזיה, הודיע כי מוסקבה תקיים הפסקת אש ותפתח מסדרונות הומניטריים, החל משעה 10:00 שעון מוסקבה. זאת, כדי לאפשר פינוי אזרחים מקייב, צ'רניהיב, סומי ומריופול, אמרה נבנזיה. אוקראינה עדיין לא הסכימה רשמית להצעה. 

02:50: נשיא אוקראינה פרסם סרטון מתוך ארמון הנשיאות בקייב, לראשונה מאז פרוץ הלחימה. "הם לא בני אדם, הם מיקשו את המסדרון שאמור היה לשמש להכנסת מזון ותרופות לילדים עבור אנשי מריופול". הוא הוסיף: "אני נשאר כאן בקייב, לא מתחבא, ואני לא מפחד מאף אחד".

נשיא אוקראינה זלנסקי נגד רוסיה: "מסדרונות הומניטריים לתעמולה בלבד" (צילום: רויטרס)

02:00: שר החוץ של אוקראינה, דמיטרו קולבה, אמר כי אוקראינה רוצה לקיים שיחות ישירות בין הנשיא וולדומיר זלנסקי לבין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

"מזמן רצינו שיחה ישירה בין נשיא אוקראינה לוולדימיר פוטין, כי כולנו מבינים שהוא זה שמקבל את ההחלטות הסופיות, במיוחד עכשיו", אמר בשידור חי בטלוויזיה.

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי (צילום: רויטרס)
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי (צילום: רויטרס)

01:49: תאגיד "פרוקטר אנד גמבל" הודיע כי יפסיק את כל השקעות ההון החדשות ברוסיה. 

00:30: נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר כי חיילים בשירות חובה בצבא רוסיה לא משתתפים ולא ישתתפו בלחימה באוקראינה. לדבריו, רק חיילים מקצועיים ישתתפו.

הכנות לתקיפה הרוסית בקייב, אוקראינה (צילום: רויטרס)
הכנות לתקיפה הרוסית בקייב, אוקראינה (צילום: רויטרס)

פינוי פליטים בקייב, אוקראינה (צילום: רויטרס)
פינוי פליטים בקייב, אוקראינה (צילום: רויטרס)

פליטים מאוקראינה (צילום: רויטרס)
פליטים מאוקראינה (צילום: רויטרס)