שעות לאחר פתיחת המתקפה הרוסית נגד אוקראינה היום (חמישי), החלו מפגינים רבים להתאסף מחוץ לשגרירויות ונציגויות רוסיות ברחבי העולם. מפגינים רבים הניפו את דגלי אוקראינה וקראו קריאות בעדה. רבים מהמפגינים, בינהם פליטים אוקראינים, הניפו שלטים ובהם נכתב:"אוקראינה תתנגד" ו"תגיד לא לפוטין". 

מפגינים נגד רוסיה בצ'כיה (צילום:  REUTERS/David W Cerny)
מפגינים נגד רוסיה בצ'כיה (צילום: REUTERS/David W Cerny)

מפגינים נגד רוסיה בישראל (צילום: אבשלום ששוני)
מפגינים נגד רוסיה בישראל (צילום: אבשלום ששוני)

כאלף אנשים הפגינו היום מול שגרירות רוסיה ברחוב הירקון בתל אביב כמחאה על הפלישה לאוקראינה. ארבעה מפגינים נעצרו בגין ריסוס גרפיטי על גדר השגרירות.

במקביל לכך, השלטונות הרוסיים הזהירו את התושבים מלהתכנס ולהפגין. גוף ממשלתי הזהיר את הרוסים מהשלכות משפטיות על הצטרפות להפגנות הקשורות ל"מצב הפוליטי המתוח" והוסיף כי "יש להיות מודעים להשלכות המשפטיות של פעולות אלו בדמות העמדה לדין. משרד הפנים הרוסי אמר כי ינקוט "בכל האמצעים הדרושים כדי להבטיח את הסדר הציבורי".

מפגינים נגד רוסיה במוסקבה (צילום: REUTERS/Evgenia Novozhenina)
מפגינים נגד רוסיה במוסקבה (צילום: REUTERS/Evgenia Novozhenina)

חרף האיומים, כמה מתושבי רוסיה קראו ברשתות החברתיות לאנשים לצאת לרחובות כדי להפגין נגד הפלישה לאוקראינה. ארגון זכויות אדם במדינה אמר שלפחות 27 בני אדם נעצרו ברחבי רוסיה בשל השתתפותם בהפגנות. מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני אמר מוקדם יותר היום כי הוא מתנגד לפלישה. "המלחמה הזו בין רוסיה לאוקראינה מתרחשת כדי לכסות את הגניבה מאזרחים רוסים ולהסיט את תשומת לבם מבעיות הקיימות בתוך המדינה", אמר נבלני.

מעצר מפגינים ברוסיה (צילום: REUTERS/Evgenia Novozhenina)
מעצר מפגינים ברוסיה (צילום: REUTERS/Evgenia Novozhenina)

פעילת זכויות אדם בולטת במדינה, מרינה ליטבינוביץ', קראה ביום חמישי לרוסים להשתתף ב"צעידה נגד המלחמה בכיכר פושקין שבמרכז מוסקבה. זמן קצר לאחר מכן, דווח כי הרשויות עצרו את ליטבינוביץ' מחוץ לביתה. בהמשך נעצרו כמה מפגינים נגד המלחמה שהתאספו בשגרירות אוקראינה במוסקבה.