מלחמת רוסיה-אוקראינההפרשן המדיני של 'וואלה! חדשות', ברק רביד, התראיין היום לתוכניתם של ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM, והתייחס להתקפות על אוקראינה: "אנחנו במלחמה. הדבר הזה גם יסלים. אנחנו רואים רק את המהלכים הראשונים של התקפות על שדות תעופה, על ניסיון לנטרל את חיל האוויר. שאף אחד לא יתרשם ויחשוב שפוטין רק יוצא למבצע מוגבל".

"אני אומר את זה על סמך העובדה שכל מה שממשל ביידן פרסם לגבי תוכניות המלחמה הרוסיות, כבר מלפני חודשיים, הכול התממש - אחד לאחד בצורה מושלמת", אמר רביד והוסיף: "הדבר אומר שלאמריקאים יש מודיעין מאוד טוב על מה שהרוסים עושים. לפי כל הדיווחים שמגיעים משם, ההערכה היא שהמלחמה הזאת תסתיים בכיבוש קייב ולא בכמה הפצצות על כמה שדות תעופה".

טנקים אוקראינים נעים לתוך הערים בעקבות פלישת רוסיה (צילום: רויטרס)
טנקים אוקראינים נעים לתוך הערים בעקבות פלישת רוסיה (צילום: רויטרס)

כשנשאל רביד האם יכול להיות שתהיה כניעה רכה בלי שפיכות דמים משמעותית, השיב כי "זאת השאלה המרכזית, אני לא יודע לענות עליה. עד עכשיו גם לא ראיתי שום דיווח בחודשיים האחרונים על מה בדיוק היא תוכנית המגננה האוקראינית". 

"סיכויי הצבא האוקראיני מול הרוסי הם די ברורים. אם המלחמה תהיה של שריון בשריון, אז ודאי שלאוקראינים אין שום סיכוי, כיוון שחיל האוויר שלהם חלש מאוד", אמר: "מצד שני, יש לאוקראינים 250 אלף חיילים בצבא הסדיר, ועוד כמיליון בצבא המילואים. במידה והאסטרטגיה האוקראינית תהיה דומה לזו של חיזבאללה, אז לרוסים תהיה בעיה גדולה. אם הם יפלשו ולא ייתקלו בדיביזיות אוקראיניות שנוסעות מולם, אלא בחוליות עם טילים נגד טנקים שמציבות מארבים, אז אני לא יודע כיצד הרוסים יתמודדו". 

לשאלה האם זאת תהיה מלחמה נקודתית או שמא מדובר בתחילתה של מלחמת עולם שלישית, ענה רביד: "אני לא חושב שאפשר לדעת. גם כשהתחילה מלחמת העולם השנייה, לא ידעו שזאת תהיה מלחמת עולם. זה מתחיל בסוף בפלישה לאוקראינה, והשאלה כיצד זה יתפתח. כרגע מדינות המערב ממש לא רק הטילו סנקציות. כמויות הנשק שזורמות מארה"ב, מבריטניה, מפולין, ממדינות נוספות לאוקראינה בחודשיים האחרונים, הן עצומות. מאות טונות, אלפי טונות של נשק ותחמושת". 

"צריך להבהיר, אוקראינה אינה חברה בנאט"ו, וזה בדיוק העניין", הוסיף: "אם היא הייתה אז היינו במלחמת עולם. זאת הסיבה שארה"ב ויתר מדינות נאט"ו לא ישלחו חיילים לאוקראינה. הסיבה לכך שאם הם עושים את זה כדי שפוטין לא יחשוב להמשיך בפעולות שלו נגד מדינות אחרות. אני אפילו לא רוצה בכלל לחשוב על תרחיש כזה".  

"למרות שבלארוס זו לא אותה מדינה או אותו הצבא כמו רוסיה, זה עדיין כוחות משמעותיים נוספים. סדר הגודל של הצבאות שמשתתפים במלחמה כרגע גדל משמעותית", הבהיר: "אין שום סיבה לחשוב שהדבר הזה יהיה מוגבל או שהוא יסתיים במשהו אחר, חוץ מדגל רוסי בכיכר מאידאן בקייב. לשם זה הולך. העניין הזה דבר מדהים כי זה ערעור מוחלט של הסדר העולמי שנכתב בסוף מלחמת העולם השנייה, שלפיה מדינה אחת לא כובשת מדינה אחרת".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM