הממשל האמריקאי הזהיר בשבועות האחרונים כי רוסיה מתכננת תקריות מבוימות (מבצעי "דגל כוזב") כדי להצדיק את הצורך בפלישה לאוקראינה, והתקריות בסוף השבוע במחוזות הבדלניים במזרח המדינה חיזקו את ההערכות כי המזימה יצאה לדרך.

אולם מלבד שירותי הביון של המערב, הרוסים נאלצים לעמוד גם מול צבא של עיתונאים וגולשי רשת שמתמחים במודיעין ממקורות גלויים (אוסינט), ומפריכים את הטענות שלהם על האחריות האוקראינית לאירועים.

צבא אוקראינה מתאמן לקראת פלישת רוסיה (צילום רויטרס)

ביום שישי פרסמו מנהיג הרפובליקה העממית של לוהנסק לאוניד פסצ'ניק ומנהיג הרפובליקה העממית של דונייצק דניס פושילין הודעות מצולמות בטלגרם, שבהן האשימו כי צבא אוקראינה נערך להשתלט בכוח על שני המחוזות וקראו לכל הנשים, הילדים והקשישים להתפנות לשטח רוסיה.

אריק טולר, חוקר באתר בלינגקאט שמתמחה בתחקירים המבוססים על אוסינט, חשף כי המידע הגולמי (מטא־דאטה) של הסרטונים הראה כי הם צולמו יומיים קודם לכן. "הם פשוט היו צריכים לבחור ברשת החברתית הפופולרית ביותר בעולם, שבה אפשר להסתכל על המטא־דאטה של סרטון כדי להעלות את הקבצים המקוריים של הודעות הפינוי", צייץ טולר בעוקצנות. "תודה לכם, גאונים!".

סרחיי סטרננקו, גולש מאוקראינה, זיהה כי הסרטון של פסצ'ניק נשמר בתיקייה בשם "מונגוז ת'רו" (השלכת נמיות), והעריך כי מדובר בכינוי של מבצע "דגל כוזב" בשל הדמיון לשם הקוד של מבצע אמריקאי נגד משטרו של רודן קובה לשעבר פידל קסטרו.

כוחות צבא אוקראינה בצל המתיחות עם רוסיה (צילום: רויטרס)
כוחות צבא אוקראינה בצל המתיחות עם רוסיה (צילום: רויטרס)


זמן קצר לאחר הודעת הפינוי דווח על פיצוץ ליד בניין הממשל בדונייצק ונטען כי המכונית שהתפוצצה הייתה של מפקד המיליציה העממית דניס סינקוב. גם הפעם ההצהרה של הבדלנים הופרכה במהירות, כאשר התברר כי אף שהג'יפ שהתפוצץ נשא את לוחית הרישוי של הג'יפ ששייך לסינקוב, לא מדובר בדגם של הג'יפ היוקרתי שבו תועד מנהיג המיליציה רק ימים ספורים קודם לכן.

בנוסף, התגלה כי המקור לסרטון של הג'יפ ההרוס שהופץ ברשתות החברתיות היה ערוץ טלגרם ששייך לסמן פגוב, בלוגר מדונייצק שמזוהה עם מבצעי המידע המוטעה של הרוסים, לא רק באוקראינה, אלא גם בסוריה ובאזורים נוספים.

בשבת הודיעו הרשויות של הרפובליקה העממית של לוהנסק כי מכונית תופת עם 200 ק"ג של טי־אן־טי התגלתה מתחת לגשר ליד העיירה סמסונקובה, וכי הכוונה הייתה לפוצץ אותה בעת שתעבור במקום שיירה עם אזרחים שמפונים לרוסיה. הסרטון הראה בדלנים במדים גוררים את המכונית החשודה עם משאית צבאית ולאחר מכן מפוצצים אותה. אולם אתמול נחשף כי המידע הגולמי (מטא־דאטה) של הסרטון מעיד כי הוא לא נוצר בסוף השבוע אלא ב־12 ביוני 2019.

בתוך כך, אירוע חריג התרחש במהלך שידור בטלוויזיה האוקראינית, לאחר שחבר אופוזיציה תקף במהלך שידור חי עיתונאי שדיבר על חופש הביטוי. העיתונאי נסטור שופריץ' אמר כי אוקראינה היא מדינה שבה חיים אזרחים דוברי אוקראינית, הונגרית ורוסית. בשלב זה התפרץ חבר האופוזיציה יורי בוטוסוב, הכה את העיתונאי בפניו וגרם לקטטה באולפן.