המתיחות באירופה: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר הלילה (בין רביעי לחמישי) במסיבת עיתונאים כי הוא חושב שמקבילו הרוסי ולדימיר פוטין "יעבור לגור" באוקראינה, אך עם זאת טען כי פוטין אינו מעוניין ב"מלחמה מלאה". 

ביידן הוסיף כי פוטין "ישלם מחיר רציני ויקר" על פלישה, אולם ציין כי פלישה "קלה" עשוייה להתקבל אחרת. בהמשך, הדגיש הבית הלבן כי כל מהלך רוסי יקבל תגובה מהירה וחמורה מהמערב. 

גם נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין התייחסה לדברים ואמרה כי האיחוד האירופי יגיב בסנקציות כלכליות ופיננסיות "מאסיביות" במקרה של התקפות נוספות נגד אוקראינה. "איננו מקבלים את הניסיון של רוסיה לחלק את אירופה לתחומי השפעה", אמרה. "אם יתרחשו התקפות, אנחנו ערוכים".

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)

בתוך כך מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, הגיע היום לברלין לשיחות עם בעלות ברית אירופיות בנוגע למתיחות בין רוסיה לאוקראינה, לאחר שאתמול הזהיר בלינקן כי "רוסיה עלולה לתקוף את שכנתה בהתראה קצרה מאוד".

בימים אלו, רוסיה הציבה בסמוך לגבול 100 אלף חיילים אך מכחישה את תכנון הפלישה. הנשיא פוטין הגיש שורה של דרישות למערב, והתעקש שאוקראינה לעולם לא תורשה להצטרף לנאט"ו.

במקביל לכך, סין, רוסיה ואיראן יערכו תרגיל ימי משותף מחר, כך אמר גורם בצבא איראן לסוכנות הידיעות החצי-רשמית ISNA. התרגיל המשותף "2022 Marine Security Belt" יתקיים בצפון האוקיינוס ​​ההודי והוא התרגיל הימי המשותף השלישי בין שלוש המדינות.

כוחות רוסיה ב''תרגיל צבאי'' סמוך לגבול אוקראינה (צילום: צילום מסך: רויטרס)
כוחות רוסיה ב''תרגיל צבאי'' סמוך לגבול אוקראינה (צילום: צילום מסך: רויטרס)

לצד זאת, שר החוץ של אוקראינה, פאבל קלימקין, התייחס אמש להתחממות היחסים עם רוסיה וציין כי לקונפליקט יש פתרון אחד - דיפלומטיה. לדבריו, "כל המאמצים שלנו היום מכוונים להבטיח שהמצב במדינה יישאר יציב. כאשר העיקרון הבלתי ניסן להפרה הוא ששום דבר לא ייקבע לגבי אוקראינה בלי אוקראינה".

בתוך כך, לפני יומיים דווח ברשת CNN כי הממשל האמריקאי שוקל מספר דרכי פעולה חדשות, כולל מתן נשק נוסף לאוקראינה, כדי שיוכלו לעמוד בפני ניסיונות כיבוש רוסים. עפ"י הדיווח, המטרה היא להעלות את העלות של מהלך כזה עבור הנשיא פוטין, במידה ויחליט לפלוש לאוקראינה. 

הגורמים המצוטטים בדיווח משקפים את התחושה הפסימית הרווחת בימים אלה בממשל ביידן, בעקבות השיחות שהתנהלו בשבוע שעבר עם גורמים דיפלומטיים מרוסיה, ולא נשאו פרי.

ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Mikhail Klimentyev/Kremlin via REUTERS)
ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Mikhail Klimentyev/Kremlin via REUTERS)

בנוסף לשקילת הדרכים בהן ניתן לסייע לצבא ולממשל האוקראיני להדוף פלישה רוסית אפשרית, נבחנת בארצות הברית גם אפשרות חיזוקם של הכוחות האוקראינים, כדי שיוכלו להתנגד לכיבוש רוסי פוטנציאלי. מדובר בין היתר באספקת תחמושת נוספת, הכולל מרגמות, טילי נ"מ ומערכות טילים נגד מטוסים. גורם אמריקאי שצוטט ברשת CNN ציין כי התחמושת תגיע ככל הנראה מבעלי בריתה של נאט"ו.