מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן הדגיש אתמול כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הוא שיקבל את ההחלטה אם המשבר הנוכחי באוקראינה יסתיים בדרכים דיפלומטיות. הוא גם הבהיר כי אם רוסיה תפעל נגד אוקראינה, ארה”ב תגביר את הסיוע ההגנתי לקייב.

בלינקן הגיע אתמול לקייב ונועד עם הנשיא וולודימיר זלנסקי ועם בכירים נוספים כדי להביע את התמיכה האמריקאית באוקראינה, לאחר שהבית הלבן הזהיר שלשום כי לרוסיה יש יכולת לצאת למתקפה מיידית נגד אוקראינה. מחר ייוועד בלינקן בז’נבה עם עמיתו הרוסי סרגיי לברוב, לפגישה שעשויה להשפיע רבות על הסיכויים הדיפלומטיים.

“אנחנו יודעים שיש תוכניות מוכנות להגדיל את הכוחות הרוסיים ליד הגבול בהתראה קצרה, וזה מעניק לנשיא פוטין את היכולת לנקוט פעולה תוקפנית נוספת נגד אוקראינה”, אמר המזכיר לעובדי השגרירות האמריקאית בקייב. “נראה באיזה מצב נהיה בסוף השבוע. אני מקווה שנוכל לשמור על הנתיב הדיפלומטי בדרכי שלום, אבל בסופו של דבר זו תהיה ההחלטה של פוטין”.

בפגישתו עם זלנסקי ציין בלינקן כי ארה”ב ובעלות בריתה הבהירו לרוסיה כי אם תנקוט תוקפנות נגד אוקראינה, היא תעמוד מול “השלכות חמורות” נגד כלכלתה, וכי נאט”ו תחזק את נוכחותה בחזית והסיוע ההגנתי לאוקראינה יהיה “מעל ומעבר למה שכבר סיפקנו”. “אני לא יכול לקרוא את המחשבות של פוטין, עלינו לבסס את מה שאנחנו עושים על ההיסטוריה”, הסביר מזכיר המדינה כשנועד לאחר מכן עם עמיתו האוקראיני דמיטרו קולבה. “למרבה הצער רוסיה פלשה אל שכנותיה. כעת היא מציבה כמות מסיבית של כוחות בגבול עם אוקראינה. נצטרך לבסס את החלטותינו על עובדות, על מה שאנחנו רואים”.

במהלך ביקורו הדגיש בלינקן גם את הצורך באחדות פנימית בשל הניסיונות של רוסיה לזרוע פילוג. דבריו באו על רקע המתיחות סביב ההחלטה להגיש כתב אישום על בגידה נגד נשיא אוקראינה הקודם פטרו פורושנקו, בשל מעורבותו במכירת פחם שסייעה לממן את פעילות הבדלנים הפרו־רוסיים במזרח המדינה.

אתמול קבע בית המשפט בקייב כי פורושנקו לא יצטרך להישאר במעצר למרות בקשת התביעה לקבוע ערבות של 37 מיליון דולר, והורה לנשיא לשעבר להפקיד את דרכונו. מחוץ לאולם פרצו עימותים בין תומכיו של פורושנקו לבין כוחות המשטרה. המפגינים גם צעדו לעבר ארמון הנשיאות כשהם מאשימים את זלנסקי ברדיפה פוליטית. פורושנקו עצמו הצהיר: “זלנסקי הוא לא האויב אלא פוטין”.