מתקרבים למלחמה באירופה? רוסיה החלה להוציא את הדיפלומטים שלה ובני משפחותיהם משגרירותה בקייב ומהקונסוליה בלבוב, כך דווח היום (שלישי) בסוכנות הידיעות הרוסית RT תוך ציטוט של גורמים אנונימיים ששוחחו עם הניו יורק טיימס. במקביל, מדינות המערב שולחות לרוסיה מסרים מאיימים ומחמשות את צבא אוקראינה לקראת אפשרות של פלישה רוסית. 

רוסיה ב"תרגיל צבאי" סמוך לגבול עם אוקראינה (צילום: רויטרס)

בעקבות הדיווחים המטרידים מדינות המערב החלו בפעילות קדחתנית בניסיון, אולי של הרגע האחרון, למנוע את ההסלמה המתקרבת. ראש ממשלת גרמניה אולף שולץ קיים מסיבת עיתונאים בה התייחס להתפתחויות וחזר והזהיר את רוסיה: "אנו מצפים להרגעה של המתיחות בגבול האוקראיני, למשל להפחית את מספר הכוחות המוצבים שם, ומזהירים כי כל תוקפנות כלפי אוקראינה תגרור תגובות קשות". מזכ"ל נאט"ו דיבר אחריו והוסיף: "כל הסלמה נוספת במשבר באוקראינה תגרור מחיר כבד מרוסיה". 

שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן יגיע מחר לאוקראינה וייפגש עם הנשיא האוקראיני זלנסקי, ובמקביל ארה"ב חזרה והזהירה את רוסיה שלא לפלוש לאוקראינה ודחקה בשתי המדינות לחזור למערכת של הסכמים שנועדו לסיים את המתיחות הצבאית באזור. בתגובה, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר כי רוסיה תקבל בברכה את השתתפות ארה"ב במאמצים דיפלומטיים לסיים את הסכסוך במזרח אוקראינה, וחזר על ההאשמות לפיהן אוקראינה "מחבלת" ביישום הסכמים שמטרתם לסיים את הסכסוך באזור. 

במקביל, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מסר כי בריטניה עושה כל שביכולתה כדי לתמוך באוקראינה נגד ניסיונותיה של רוסיה לערער אותה וכי אין לאפשר לפוטין לכתוב מחדש את הכללים ויש לאפשר לאוקראינה לשאוף לחברות בנאט"ו. ג'ונסון הוסיף כי הוא מקווה שהרוסים יסכימו להשתתף בשיחות נוספות, וכי הם ממתינים לתגובה רשמית משר ההגנה הרוסי שקיבל הזמנה לבוא ללונדון. במקביל שר ההגנה הבריטי הודיע כי יבקר בגרמניה "בקרוב" כדי לפגוש את מקבילו החדש. 

כאמור, לפי הדיווחים רוסיה החלה בפינוי נציגויותיה הדיפלומטיות באוקראינה, דבר שמעלה חשש להסלמה מתקרבת. בדיווח בסוכנות הידיעות הרוסית נטען כי 18 אנשים, בעיקר ילדים ונשותיהם של דיפלומטים רוסים, עזבו את אוקראינה ב-5 בינואר. 30 אנשים נוספים עזבו לכאורה בשבועיים שלאחר מכן, בעוד דיפלומטים משתי קונסוליות רוסיות אחרות בחרקוב ואודסה קיבלו הודעה להתכונן לעזוב את המדינה, כך על פי הדיווחים.

לפי ה"ניו יורק טיימס", גורמים מארה"ב ואוקראינה אישרו כי דיפלומטים רוסים עזבו את המדינה. בתגובה, משרד החוץ הרוסי דיווח כי "השגרירות הרוסית בקייב עובדת כרגיל", אך לא הכחיש צמצום במספר העובדים ומשפחותיהם. 

הדיווח מגיע בצל האיומים מצד המעצמות האירופיות לרוסיה אם זו תקדם מהלך צבאי נגד אוקראינה. זאת, לאחר שהשיחות שנערכו בשבוע שעבר בין רוסיה למעצמות על פריסת עשרות אלפי חיילים רוסים לאורך גבול אוקראינה, לכאורה במטרה לפלוש למדינה בשבועות ובחודשים הקרובים, הסתיימו ללא פריצת דרך. 

במקביל, דווח כי כוחות צבא רוסים ואמצעי לחימה רבים ובהם טנקים הגיעו לבלארוס לטובת "תרגיל משותף" שיתקיים סמוך למשולש הגבולות של בלארוס עם אוקראינה, פולין וליטא, מה שמגביר את המתיחות והחשש בצד המערבי מפני פלישה מתקרבת. 

גרמניה הזהירה כי "מוסקבה תסבול ותשלם מחיר יקר אם היא אכן תתקוף את אוקראינה", אך לצד זאת הוסיפה שרת החוץ של גרמניה מסר מפייס ואמרה כי היא מקווה שהמתיחות תיפתר על ידי דיפלומטיה. "לכל מעשה אגרסיבי נוסף יהיה מחיר גבוה לרוסיה, כלכלית, אסטרטגית, פוליטית", אמרה השרה. "דיפלומטיה היא הדרך היחידה".

במקביל, מדינות המערב ובהן בריטניה החלו לחמש את צבא אוקראינה ולספק לה נשק נגד טנקים כדי לסייע לה להגן על עצמה מפני פלישה אפשרית. "קיבלנו את ההחלטה לספק לאוקראינה מערכות נשק הגנה קלות נגד שריון", אמר שר ההגנה הבריטי, שציין כי המערכות הראשונות כבר נמסרו ביום שני ומספר קטן של אנשי בריטניה יספקו הכשרה לצבא האוקראיני לתקופה קצרה של זמן.

הוא לא ציין את מספר או סוג הנשק שנשלח, אך אמר: "לא מדובר בכלי נשק אסטרטגיים והם אינם מהווים איום על רוסיה. הם אמורים לשמש להגנה עצמית. אם נגיע למצב של טנקים שמתגלגלים לאוקראינה, פולשים אליה, אז הם יהיו חלק ממנגנון ההגנה. זה יגרום לאנשים לעצור ולחשוב מה הם עושים".

באוקראינה בירכו על הסיוע ושר ההגנה האוקראיני כתב: "אוקראינה מעריכה מאוד את החלטתה של בריטניה לספק חבילת אבטחה חדשה עם מערכות נשק קלות להגנה נגד שריון". בריטניה הזהירה בעבר את רוסיה מפני השלכות חמורות אם מדובר בהתקפה צבאית חדשה על אוקראינה, תוך שהיא מבטיחה לסייע במימון לשיפור היכולות הצבאיות הימיות של אוקראינה.

גם ארה"ב הזהירה בשבוע שעבר שהיא חוששת שרוסיה מכינה עילה לפלוש לאוקראינה, ולפי דיווח ב-CNN "קבוצת פעילים" שאומנה בלוחמה עירונית ושימוש בחומרי נפץ נשלחה "לבצע פעולות חבלה נגד כוחות הנציג של רוסיה עצמה" כדי ליצור עילה להתערבות צבאית באוקראינה.

עוד קודם לכן היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, הזהיר כי למודיעין האמריקאי יש סיבה להאמין שמוסקבה מתכננת תרחיש שבו היא יכולה להצדיק פלישה צבאית לאוקראינה: "רוסיה מניחה את הבסיס לאפשרות להמציא עילה לפלישה, לרבות באמצעות פעולות חבלה ופעולות מידע, על ידי האשמת אוקראינה בהכנת מתקפה קרובה נגד כוחות רוסים במזרח אוקראינה", אמר סאליבן.

הקרמלין מצידו הוסיף והכחיש שוב ושוב כל תוכנית לתקוף באוקראינה, וטען כי נאט"ו משתמשת ברוח הרפאים של "התוקפנות הרוסית" כעילה לפריסת ציוד צבאי נוסף באזור הגבול.