בצל המתיחות הגואה מול רוסיה והחשש מפלישה קרובה, משבר פנימי מאיים על היציבות בתוך אוקראינה. זאת לאחר שהנשיא לשעבר פטרו פורושנקו חזר אתמול למדינה ויעמוד בפני אישומים על בגידה.

פורושנקו, שכיהן כנשיא בשנים 2014־2019 ועומד כיום בראש מפלגת הסולידריות האירופית שבאופוזיציה, מואשם כי היה מעורב במכירת פחם שסייעה לממן את פעילות הבדלנים הפרו־רוסים במזרח המדינה בזמן כהונתו. אם יורשע פורושנקו, אחד האנשים העשירים במדינה, הוא עלול להישלח למאסר של עד 15 שנה.


אתמול בבוקר הגיע פורושנקו לקייב בטיסה מפולין והתקבל על ידי מאות מתומכיו בנמל התעופה. "אנחנו פה לא כדי להגן על פורושנקו. אנחנו פה כדי להגן על אוקראינה", קרא. "עלינו להתאחד כדי להראות שאוקראינה חזקה ויכולה לעמוד בפני התוקפנות של פוטין". לאחר מכן המשיך פורושנקו לבית המשפט בקייב, שבו התקיים דיון בנוגע להחזקתו במעצר כדי להשלים את החקירה ואת המשפט. התביעה דרשה לקבוע ערבות בגובה של מיליארד הריבניה (37 מיליון דולר).

הפגנת תמיכה בפורושנקו (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)
הפגנת תמיכה בפורושנקו (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)


לטענת פורושנקו, שמכחיש את האישומים נגדו, מדובר ברדיפה פוליטית מצד הנשיא המכהן, וולודימיר זלנסקי, שגבר על פורושנקו בבחירות ב־2019. במערב הביעו חשש כי היריבות בין השניים רק תסייע לרוסים. "כל המנהיגים הפוליטים באוקראינה צריכים להתאחד מול התוקפנות הרוסית", צייצה שגרירת בריטניה בקייב, מלינדה סימונס. "חשוב בתקופה הזאת לא להסיט מבט ושהדעת לא תוסח מפוליטיקה פנימית מקוטבת".