דוח סוכנות שינויי האקלים של האיחוד האירופי מסר היום (שני) כי שנת 2021 הייתה החמישית מבין השנים הכי חמות שתועדו, והטמפרטורה הגלובלית הממוצעת בשנת 2021 הייתה 1.1-1.2 מעלות צלזיוס מעל הממוצע בין השנים 1850-1900. השנים החמות ביותר שנרשמו עד כה היו 2020 ו-2016.

בנוסף דווח כי רמות הפחמן הדו חמצני ומתאן המתחממים באטמוספירה הגיעו לשיא כל הזמנים בשנת 2021. שיא נוסף שנרשם: שבע השנים האחרונות שברו שיאי חום על כדור הארץ מאז החלו המדידות משנת 1850.

שיטפונות והצפות בגרמניה (צילום: REUTERS/Wolfgang Rattay)
שיטפונות והצפות בגרמניה (צילום: REUTERS/Wolfgang Rattay)

מנהל סוכנות שינויי האקלים באיחוד האירופי שסיפקה את הדו"ח, אמר: "אירועי מזג אוויר קיצוני כמו שיטפונות באירופה, סין ודרום סודן, ועד שריפות בסיביר ובארצות הברית, מהווים תזכורת מוחלטת לצורך לשנות את דרכינו במידי, לנקוט בצעדים נחרצים ויעילים לעבר חברה בת קיימא ולפעול להפחתת פליטת הפחמן נטו".

לדעת המדענים בסוכנות, שמירה על הטמפרטורות העולמיות בכך שלא יעלו על 1.5 מעלות צלזיוס, תוכל למנוע השפעות הרסניות של אירועי האקלים בכדור הארץ. לצורך כך נחתמו הסכמי פריז מ-2015 ובהם התחייבו מדינות העולם להפחית כמעט במחצית את פליטת גזי החממה עד 2030. בנוסף, בהסכמים שנחתמו בפסגה הבינלאומית לשינויי אקלים בגלזגו, התחייבו מדינות העולם להגיע לאפס פליטות גזי חממה עד 2050.

לבסוף המדענים בסוכנות שינויי האקלים מזהירים מפני דבר אחד: "בקצב הנוכחי העולם בדרך לחוות עליית טמפרטורה כוללת של 2.4 מעלות צלזיוס עד סוף המאה, ובטמפרטורה כזאת, התוצאה תהיה בלתי הפיכה".

הנזק שגרם ההוריקן דוריאן באיי הבהאמה (צילום: רויטרס)
הנזק שגרם ההוריקן דוריאן באיי הבהאמה (צילום: רויטרס)