סרגיי טיחנובסקי, בעלה של מנהיגת האופוזיציה הגולה של בלארוס סבטלנה טיחנובסקאיה, נידון היום (שלישי) ל-18 שנות מאסר אחרי שהורשע בקידום של מחאה אלימה להפלת המשטר של הנשיא אלכסנדר לוקשנקו.

אחרי משפט מאחורי דלתיים סגורות שנמשך מאז יוני האחרון, הודיע היום בית המשפט בעיר הומל כי טיחנובסקי (43) השתמש בערוץ היוטיוב שלו כדי לקרוא להפגנות המוניות אלימות נגד השלטון ונגד כוחות המשטרה. בשל כך, הוא נידון ל-18 שנות מאסר במושבת עונשין ברמת אבטחה גבוהה ביותר.

בנוסף לטיחנובסקי, הוטלו עונשי מאסר על בלוגרים ופעילי אופוזיציה בולטים נוספים בשל עידוד למחאה אלימה נגד המשטר. ארטסיום סקאו ודמיטרי פאפו נידונו ל-16 שנות מאסר, איהאר לוסיק ואולדזימר טסיחנוביץ' נשלחו ל-15 שנות מאסר, ועל המועמד לשעבר לנשיאות מיקלאי סטסקביץ' נגזרו 14 שנות מאסר.

טיחנובסקי הכריז על התמודדותו לנשיאות בשנה שעברה, אולם ועדת הבחירות פסלה אותו ובמאי 2020 הוא נעצר. בעקבות זאת, החליטה רעייתו לתפוס את מקומו והפכה למועמדת המוסכמת לנשיאות מטעם האופוזיציה. על פי ההערכות, היא גברה על לוקשנקו בבחירות באוגוסט אשתקד, אולם הרודן טען לניצחונו ופתח בדיכוי אלים שאילץ את טיחנובסקאיה להימלט מהמדינה.

"בעלי נידון ל-18 שנה בכלא. הרודן נוקם באופן פומבי במתנגדיו החזקים ביותר", אמרה טיחנובסקאיה לאחר פרסום גזר הדין. "בעודו מסתיר אסירים פוליטיים במשפטים סגורים, הוא מקווה להמשיך את הדיכויים בשקט. אבל כל העולם צופה. אנחנו לא נפסיק".

גינויים הגיעו גם מהקהילה הבינלאומית. "העונש לבעלה של טיחנובסקאיה גורם ללוקשנקו להיראות כמו ילד קטן מפוחד", תקף שר החוץ הצ'כי יעקוב קולהנק. "העונש הקשה הזה ואחרים ראויים לגנאי. האיחוד האירופי צריך להתחיל להכין עוד סנקציות". "ההתנהגות של לוקשנקו היא אכזרית ולא ראויה לאף מדינה מתורבתת", הוסיף עמיתה הדני, ג'פה קופוד.