הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) דיווחה היום (שני) כי איראן הזינה אורניום מועשר ברמה של 20%, הרמה שבה הוא נחשב מועשר מאוד, לתוך מכונות צנטריפוגה מתקדמות נוספות לאלו שכבר מעשירות אורניום לרמה של 60% באתר הגרעין בנתנז. לפי הדיווח, מדובר בצנטריפוגה אחת מסוג IR-6 אך התוצרים לא נאספו.

הסוכנות ציינה כי ממצאים אלה הניעו אותה "להגביר את התדירות והאינטנסיביות של פעילויות ההגנה שלה" במפעל זה. 

השליח המיוחד לאיראן, רוברט מאלי, הכריז היום כי שיחות הגרעין הגיעו "לשלב קריטי" לשיטתו, והזהיר מפני נקיטת צעדים נגד איראן, במידה וזו תמשיך למשוך זמן.

האיחוד האירופי: "יש לשוב לשיחות הגרעין עם איראן בהקדם האפשרי" (צילום: רויטרס) 

הנשיא איראני, אבראהים ראיסי, אמר אתמול שהמערב לא היה מסוגל לקבל החלטה בנוגע לחידוש שיחות הגרעין בין טהראן לבין המעצמות. לדבריו, ארצו נשארה מחויבת להסכם, אולם אמריקה והאירופים נשארו תקועים כיוון שלא הצליחו לקבל החלטה. בפריז התקיימו בסוף השבוע שיחות בין מאלי לבין נציגי צרפת, גרמניה ובריטניה לגבי הסיכוי לחדש את המשא ומתן על חזרת איראן וארה"ב להסכם הגרעין והערכת המצב שנוצר.

אברהים ראיסי (צילום: רויטרס)
אברהים ראיסי (צילום: רויטרס)

לפני כשבועיים, דובר משרד החוץ האיראני הודיע בראיון לסוכנות ידיעות צרפתית כי המדינה החליטה לחזור לשיחות הגרעין, אך לא נקב בתאריך ספציפי. להודעה זו קדמו הצהרות דומות נוספות שנשמעו מפי בכירים איראנים, שהסתייגו ממתן תאריך ספציפי לחזרה לשיחות, ועל כן ציין מאלי כי איראן "מושכת זמן".

כמו כן, לאחרונה העבירו גורמים בכירים בממשל ביידן מסר לישראל, לפיו אם כל דרכי הדיפלומטיה מול איראן ייכשלו, ארצות הברית תהיה מוכנה לפעול גם "בדרכים אחרות" על מנת למנוע מטהרן להשיג נשק גרעיני. על פי הגורמים, ישראל וארה"ב ישתפו ביניהן מידע מודיעני, על מנת לבסס הערכה על כמות הזמן שיקח לתכנית הגרעין האיראנית להתקדם לשלבים הבאים.