כוחות צבא כיתרו היום את ביתו של ראש ממשלת סודן, עבדאללה חמדוק, כחלק מנסיון הפיכה במדינה. עשרות אלפים יצאו אל רחובות הבירה חרטום על מנת לעצור את המהלך, ובינתיים גם דווח על נפגעים. בלי קשר לכך איך ייגמר האירוע, יש לזכור כי לא מדובר בנסיון ההפיכה הראשון שהתחרש במדינה הערבית-אפריקאית.  

רוגע ויציבות מעולם לא איפיינו את המדינה במהלך 200 השנים האחרונות. במהלך המאה ה-19, התעניינו הבריטים בנעשה באזור, וניסו להשליט את שלטון מצרים (שהייתה תחת שליטתם) גם על סודן. המנהיג הדתי מוחמד אחמד הכריז על עצמו שהוא המהדי (המשיח באמונה האסלאמית) וניסה לאחד את השבטים של מערב ומרכז סודן כנגד שלטון האימפריה הבריטית, והנהיג מרד לאומני שהסתיים בנפילת חרטום ב-1885. שלוש שנים לאחר מכן, הביסו הבריטים את המורדם והחזירו את שליטתם במדינה. 

ב-1956 זכתה סודן בעצמאות מבריטניה, אולם גם לאחר מכן המדינה חדשה התקשתה לייצר שלטון יציב. במהלך 65 שנות קיומה, עברה המדינה שתי מלחמות אזרחים וסדרה של הפיכות צבאיות. בחירות ראשונות התקיימו רק תשע שנים לאחר שנוסדה, וגם לאחריהן אף אחדת מן הממשלות לא הצליחה לייצב את השלטון ולא גובשה חוקה למדינה.

ב־25 במאי 1969 ביצע קולונל ג'עפר נומיירי הפיכה צבאית אשר הפילה את ממשלתו של אסמאעיל אל-אזהרי. נומיירי היה לראש הממשלה והוציא אל מחוץ לחוק את כל המפלגות האחרות. יחד עם זאת, תוצאות ההפיכה לא הצליחו להחזיק מעמד זמן ממשוך. חילוקי הדעות שהיו בעותה עת בין המרקסיסטים למתנגדיהם בתוך הכוח השולט, גרמה להפיכה קומוניסטית ב-1971, אך הממשלה הקומוניסטית הופלה כעבור כמה ימים ונומיירי חזר לתפקידו.

14 שנים מאחור יותר, ב-1985, התרחשה הפיכה נוספת שבאה בעקבות משבר שפקד את המדינה שבא לידי ביטוי ברעב המוני, מחסור בדלק ובלחם. מי שהנהיג את ההפיכה היה הגנרל עבד א-רחמן סוואר א-דהב שהחזיר את השלטון האזרחי. ב־1989 הגנרל עומר אל-בשיר הפך לנשיא, ראש ממשלה ומפקד הכוחות המזוינים. 

עומאר חסן אל באשיר, נשיא סודן לשעבר (צילום: רויטרס)
עומאר חסן אל באשיר, נשיא סודן לשעבר (צילום: רויטרס)


שלטונו של בשיר היה ליציב ביותר בתולדות סודן ונמשך לאורך 30 שנים שבהן הונהג משטר רודני. ב-11 באפריל 2019 הודח בהפיכה צבאית והוחלף בשלטון צבאי בראשות עבד אל-פתאח אל-בורהאן. לבסוף, חתם השלטון הצבאי על הסכם פוליטי עם קואליציית הארגונים האזרחיים שכלל שלטון משותף על המדינה. באוגוסט 2019 חתמו הצדדים על טיוטה לחוקה חדשה לסודאן.

ביולי 2020, תחת כהונה של ממשל זמני, ביטלה סודאן סדרה של חוקים אסלאמיסטים שחוקקו ג'עפר נומיירי ואל-בשיר בשנות ה-80. במסגרת שינויים אלה נאסרה מילת נשים, בוטל האיסור ללא-מוסלמים לשתות אלכוהול ובוטלו ההלקאות הפומביות שהיו נהוגות בגין עבירות קטנות. חודש לאחר מכן נחתם הסכם שלום עם כמה מקבוצות המורדים במדינה.