בגרמניה נערכים לשבועות ארוכים של משא ומתן קואליציוני עד שייקבע זהותו של היורש של הקנצלרית אנגלה מרקל, שפורשת אחרי 16 שנה, אחרי שהבחירות הכלליות הסתיימו ללא הכרעה ברורה בין המפלגה הסוציאל-דמוקרטית לבין המפלגה הנוצרית-דמוקרטית.

מפלגת הסוציאל דמוקרטים, שבראשה עומד אולף שולץ, זכתה ל-25.9% מקולות המצביעים בבחירות בגרמניה, כאשר מעט אחריה מפלגת השמרנים, בראשות ארמין לאשט עם 24.1% מהקולות, ומפלגת הירוקים שזכתה ל-14.6% מהקולות.

במפלגה הסוציאל-דמוקרטית לא הסתירו את שמחתם על התוצאות ומחיאות כפיים סוערות פרצו במטה המפלגה עם פרסום המדגמים אמש. "הסוציאל-דמוקרטים חזרו", הכריז מזכ"ל המפלגה, לארס קלינגבייל. "תמיד ידענו שזה יהיה מרוץ צמוד, אבל יש לנו מנדט. אולף שולץ יהיה קנצלר".

מנגד, באיחוד הנוצרי-דמוקרטי לא הסתירו את אכזבתם מהתוצאה הגרועה ביותר מאז ייסוד המפלגה בשנת 1949. "המספרים האלה לא יכולים להיות מספקים", הודה המזכ"ל, מרקוס בלום, אולם הוסיף כי "אין רוב לטובת קואליציה של השמאל במדינה". לדבריו, המפלגה תנסה להקים קואליציה של הימין-מרכז במטרה להישאר בשלטון.

חלוקת המנדטים בבונדסטאג עדיין אינה ברורה, אולם תוצאות האמת הראשוניות מעידות על כך שהרכבת הקואליציה הבאה תהיה ממושכת, כאשר שתי המפלגות הגדולות ינסו להשיג את המטרה. התסריטים האפשריים הם קואליציה של הסוציאליסטים עם הירוקים ועם המפלגה הליברלית ומנגד קואליציה של הנוצרים-דמוקרטים עם הירוקים ועם הליברלים. על אף שהנוצרים-דמוקרטים והסוציאליסטים, ששיתפו פעולה תחת מרקל, הצהירו כי הם לא יקימו שוב את "הקואליציה הגדולה", מבוי סתום ממושך עשוי לשנות את התמונה.

תורים ארוכים נרשמו לאורך יום הבחירות אתמול בברלין ובערים נוספות ברחבי המדינה כאשר גרמניה עומדת להיכנס לעידן פוליטי חדש אחרי שהקנצלרית מרקל פורשת אחרי 16 שנה בתפקיד. אירוע חריג התרחש בקלפי באאכן, כאשר ארמין לאשט עמד לשלשל את טופס ההצבעה שלו, אולם הוא קיפל אותו הפוך, בניגוד להנחיות שנועדו לשמור על חשאיות הבחירות, ולכן הצלמים הצליחו לתעד את האופן שבו הצביע.

עם זאת, ועדת הבחירות קבעה כי ניתן היה לפסול את ההצבעה רק לפני שהטופס הוכנס לתיבה ועל כן הוא ייספר יחד עם כל הטפסים. "פוליטיקאי שמוכר במדינה הצביע עבור מפלגתו, כפי שהיה צפוי", עקצו בוועדה את הביקורת על מועמד הנוצרים-דמוקרטים. "אי אפשר לראות את זה כניסיון להשפיע על מצביעים".

שולץ לא הסתיר את שמחתו כאשר חגג עם תומכיו בברלין. "בטוח שיהיה לילה ארוך", הצהיר. "אבל דבר נוסף בטוח: אזרחים רבים הצביעו לסוציאל-דמוקרטים כי הם רצו שיהיה שינוי בממשלה וכי הם רצו שהקנצלר הבא יהיה אולף שולץ".

על אף השפל ההיסטורי, לאשט הבהיר כי הוא נחוש לפעול להקמת ממשלה בהנהגתו. "הצבעה עבור האיחוד היא הצבעה נגד ממשלה פדרלית של השמאל, ולכן נעשה כל מה שנוכל כדי להקים ממשלה בהנהגת האיחוד", אמר לאשט שהוסיף כי התוצאות מציבות "אתגרים משמעותיים" בפני המדינה. "גרמניה צריכה כעת קואליציה עתידית שתעשה מודרניזציה במדינה שלנו".

מועמדת הירוקים לתפקיד הקנצלרית, אנאלנה בארבוק, ציינה כי על אף התוצאה הטובה של המפלגה, היא מאוכזבת מכך שהתמיכה לא הייתה גבוהה יותר. "רצינו יותר, אבל לא השגנו את זה, בגלל הטעויות שלנו בתחילת הקמפיין, גם טעויות שלי", אמרה. "הפעם זה לא היה מספיק, אבל המפלגה קיבלה מנדט לעתיד. גרמניה צריכה התחלה חדשה וממשלת אקלים".

בכיר המפלגה, רוברט האבק, הבהיר כי על אף שהירוקים קרובים מבחינה אידיאולוגית לסוציאל-דמוקרטים, הם לא פוסלים הקמת ממשלה עם הנוצרים-דמוקרטים. "זו צריכה להיות ממשלה שמבינה את עצמה, שיש לה תוכנית", הדגיש.

במפלגת השמאל לא הסתירו את התדהמה מכך שקיבלו רק חמישה אחוזים. "זה דפוק בכל מובן", אמר חבר הבונדסטאג, יאן קורטה. "זו תוצאה הרסנית. לא חשבתי שזה יהיה כל כך גרוע". הוא הודה כי במפלגה לא ניתחו את התוצאות הקודמות שלהם באופן ברור ותהה: "מה בדיוק הרסנו בשנים האחרונות?".