מבצע החיסול של קאסם סולימאני כלל גם צלפים מיחידות מיוחדות של צבא ארה"ב, שירו לעבר מכוניתו של מפקד כוח קודס בנמל התעופה של בגדד, ואף שיתוף פעולה של המודיעין הישראלי, שעקב אחרי הטלפונים של הבכיר האיראני - כך חושף היום (שבת) תחקיר מקיף של אתר החדשות של יאהו על ההתנקשות שהדהימה את המזרח התיכון והעולם ב-3 בינואר 2020.

כזכור, סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה ואחד האישים המקורבים ביותר למנהיג העליון האייתוללה עלי חמינאי, נהרג כאשר כטב"מ אמריקאי שיגר טילי הלפייר לעבר המכונית שבה נסע ליד שדה התעופה הבינלאומי של בגדד, זמן קצר אחרי שהגיע בטיסה מסוריה. יחד עמו חוסל במכונית גם אבו מהדי אל-מוהנדס, סגן מפקד המיליציה השיעית אל-חשד א-שעבי ומפקד גדודי חיזבאללה עיראק.

אולם התחקיר של יאהו - שמתבסס על שיחות עם 15 אנשי ממשל בהווה ובעבר - חושף כי בפועל, היקף המשתתפים במבצע החיסול היה גדול יותר ממה שנודע עד כה. בין היתר, גורם צבאי סיפר כי נציגים של פיקוד המבצעים המיוחדים המשולבים של צבא ארה"ב שהו בתל אביב ועקבו יחד עם עמיתיהם הישראלים אחרי הטלפונים הניידים של סולימאני, שהישראלים השיגו גישה אליהם, וכך ידעו על טיסתו מסוריה והגעתו לבגדד.

ככל הנראה, לא מדובר בסיוע היחיד של המודיעין הישראלי למעקב אחרי הארכי-טרוריסט האיראני. לפי הידיעה, המודיעין הישראלי עדכן את סוכנות הביון האמריקאית CIA על זהותו של אחד הבלדרים של סולימאני, שנהג לצאת מאיראן כדי לרכוש טלפונים "נקיים" עבור מפקד כוח קודס ועוזריו הקרובים. בעקבות זאת, הסוכנים האמריקאים הצליחו להחדיר תוכנת ריגול למכשיר, שבסופו של דבר הגיע לאחד מאנשיו של סולימאני.

לפי פרטים נוספים שנחשפו בדיווח, כאשר סולימאני הגיע לבגדד, היו פרוסים שלושה צוותים של צלפים מיחידת העילית כוח דלתא במרחק של מאות מטרים מכביש הגישה לשדה התעופה והם העבירו שידור ישיר לשגרירות בבגדד, שם ישב המפקד שלהם.

כמו כן, חברים בקבוצת הלחימה בטרור, יחידת עילית כורדית, הסתננו לשדה התעופה ימים אחדים קודם לכן והצליחו להתחזות לעובדים באזור המטענים על מנת שיוכל לאמת את זהותו של הבכיר האיראני. במקום גם נכחו חברים של כוח משימה כתום, יחידה סודית של הצבא האמריקאי שהפעילו מכשור מתקדם שהתמקד בציוד האלקטרוני של סולימאני.

כאשר שתי המכוניות בשיירה יצאו לעבר כביש הגישה, שוגרו שני טילים לעבר מכוניתם של סולימאני ואל-מוהנדס והשמידו אותה. הנהג השני ניסה להימלט, אולם אחד הצלפים ירה לעברו וכאשר המכונית נעצרה, שוגר לעברה טיל הלפייר נוסף.

עוד דווח כי מלבד החיסול הכפול בבגדד, היו שני מבצעים נוספים באותו הלילה. טילים שוגרו לעבר עבדול רזה שאהלאי, מפקד כוח קודס בתימן, אולם הוא הצליח להתחמק. לוחמי קומנדו אמריקאים גם הצליחו ללכוד בכיר במיליציות השיעיות בעיראק, אולם בכיר שני התחמק.

מהידיעה עולה כי הדיונים על חיסולו של סולימאני החלו אחרי שמייק פומפאו מונה למנהל ה-CIA אחרי כניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן בשנת 2017. גורם בכיר לשעבר בסוכנות סיפר כי פומפאו רצה לפגוע בבכירים צבאיים באיראן וכי הוא אמר לאנשיו: "אל תדאגו אם זה חוקי, זו שאלה שעורכי הדין יטפלו בה".

הבית הלבן החל לעסוק בסוגיית החיסול בקיץ 2018, עם הפרישה מהסכם הגרעין, ובדיונים השתתפה קבוצה קטנה של בכירים, בהם היועץ לביטחון לאומי רוברט אובריאן, כריס מילר שהיה האחראי על הלוחמה בטרור במועצה לביטחון לאומי ובהמשך מונה לשר ההגנה בפועל, ובריאן הוק, השליח המיוחד לנושאי איראן. התוכניות הגיעו לשולחנו של הנשיא טראמפ לאחר שקבלן אמריקאי נהרג מירי רקטות לעבר בסיס בצפון עיראק בדצמבר 2019.

במועצה לביטחון לאומי המליצו לבצע התנקשות חשאית של הכוחות המיוחדים בסולימאני, אולם טראמפ רצה פעולה "רועשת". "הנשיא רצה לקחת קרדיט על זה", אמר גורם מודיעיני לשעבר. "הוא רצה את זה בשביל הבחירות לכהונה שנייה".

עוד עולה מהידיעה כי ב-CIA הביעו חשש כי חיסולו של סולימאני יביא לתגובה איראנית נרחבת, כולל ניסיון לחסל בכירים בבתי המלוכה של סעודיה והאמירויות, התקפה על תשתיות וניסיות הפיכה במדינות האזור. "הסוכנות לא פחדה מהאיראנית, אלא האמינה שההרג יגרום ליותר בעיות מאשר יפתור", אמר בכיר לשעבר ב-CIA.

כזכור, לאחר החיסול, הגיבו האיראנים בירי חסר תקדים של טילים בליסטיים לעבר שני בסיסים אמריקאיים בעיראק שגרמו ליותר מ-100 פצועים, אולם ללא הרוגים. למרות זאת, החשש הוא שבטהרן עדיין ינסו לנקום על ההתנקשות.

הידיעה אף חושפת כי סעיף מיוחד שהוכנס לחוק ההקצאות, עליו חתם טראמפ בימיו האחרונים בתפקיד, כולל סעיף של 15 מיליון דולר לאבטחה של "בכירים לשעבר במחלקת המדינה שניצבים מול איום ממשי ממדינה זרה". הסעיף לא ציין שמות, אולם גורם לשעבר בבית הלבן אמר כי הכסף מיועד עבור פומפאו והוק. "האיראנים הם סיכון רציני עבור השניים האלה", אמר.