מאז הסתיים מבצע צוק איתן, לא נשמע בפומבי קולו של מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף. איש המסתורין, שחזר מעולם המתים כבר כמה וכמה פעמים, מעדיף להישאר תמיד מאחורי הצללים. לכן, אמירה שלו נחשבת כאירוע מיוחד שנבחר בקפידה על מנת להעביר מסר. בכל הקשור אליו, שום דבר אינו מתרחש במקרה.

גם באירועים גדולים יותר מאלו שהתרחשו השבוע בשייח ג’ראח או לאחרונה בירושלים, דף שמר על דממת אלחוט ונמנע מלהשמיע את קולו בפומבי.

היציאה שלו אתמול מעולם הדממה ממחישה את הנחישות של חמאס לנסות ולהבעיר את השטח. בהצהרה המוקלטת של דף שהושמעה אתמול הוא אומר כי אם תימשך התוקפנות הישראלית במזרח ירושלים, הזרוע הצבאית של חמאס לא תעמוד מנגד.

אולם יותר משמדובר באיום ואזהרה לישראל, זהו מסר שנועד לפלסטינים עצמם, בניסיון לעודד את המשך ההסלמה במזרח ירושלים וביהודה ושומרון. הצהרה כזו של דף אמורה לספק עוד דחיפה גדולה של מוטיבציה להמשיך את המאבק בירושלים ולנסות ולחמם את הגזרה גם ביהודה ושומרון.

במשך שנים ארוכות מנסה חמאס להדליק את השטח בזירה הפלסטינית, הרחק מעזה. מבחינתם, הרווח ברור: פגיעה בישראל וברשות הפלסטינית, מבלי ששלטון מחמאס משלם על כך מחיר ברצועה. מבחינת ארגון הטרור מדובר ברווח נקי - מקסימום התלהמות ורווח פוליטי כעומדים בחזית המאבק מול ישראל, עם מינימום אחריות על המחיר שישלם האזרח הפלסטיני.

בשנים האחרונות הניסיונות הללו לא צלחו וחמאס נכשל כישלון חרוץ במאמציו להבעיר את השטח. גם בתקופות של גלי פיגועים, ההמון הפלסטיני נשאר בבית ולא יצא לרחובות.

בימים הקרובים זה צפוי לעמוד שוב למבחן. אלא שהסלמה נוספת באירועים במזרח ירושלים או ביהודה ושומרון עשויים להוביל דווקא להסלמה ברצועת עזה - וגם את זה אמור דף להבין היטב.

הטור המלא על המתיחות בזירה הפלסטינית יפורסם מחר ב"מעריב־סופהשבוע"