היום (רביעי) המריא הנשיא היוצא דונלד טראמפ מהבירה האמריקאית למעונו הפרטי מאר-א-לאגו שבפאלם ביץ' בפלורידה, ואמר כשעזב את המעון בפעם האחרונה: "אני אוהב אתכם העם האמריקאי, אני רוצה להגיד להתראות, בתקווה שלא לעוד הרבה זמן". לאחר מכן הגיע לבסיס הצבאי אנדרוז שבוושינגטון, שם נערך לו טקס צבאי צנוע הדומה לטקס הנערך לנשיא ארה"ב לפני המראתו למדינה אחרת בעת מילוי תפקידו. בין השאר בטקס המצומצם היו להקה צבאית, תרגילי סדר חמושים, מטח ירי כבוד ושטיח אדום.

במהלך הטקס, עלה לנאום מול תומכיו הגדולים ביותר שקראו לכיוונו: "אנחנו אוהבים אותך". טראמפ ביקש להודות: "אני רוצה לומר שאתם מדהימים. זו מדינה מדהימה, זה היה הכבוד הגדול בחיי והזכות של חיי להיות הנשיא שלכם. אני תמיד אקשיב ואתצפת עליכם. העתיד של המדינה הזו מעולם לא היה טוב יותר. אני מאחל להנהלה החדשה המון הצלחה. אני בטוח שהם יצליחו בזכות היסודות שהנחנו. הם מתחילים מנקודה שאף נשיא אף פעם לא התחיל ממנה.

להתראות, אוהבים אתכם, אנחנו עוד נחזור בצורה כלשהי, ושוב - אני רוצה להודות לסגן שלי מייק פנס, אני רוצה להודות לקונגרס שעבד איתי נפלא, עשינו את הבלתי אפשרי. אני רוצה להודות לכל אנשי וושינגטון וכל מי שעבד איתנו כדי שהנס הזה יקרה. שיהיו לכם חיים טובים, נתראה בקרוב. תודה רבה".

גם הגברת הראשונה, מלניה טראמפ, ביקשה להוסיף כמה מילים: "להיות הגברת הראשונה היה הכבוד הכי גדול של חיי. תודה לכולכם על האהבה והתמיכה, אתם תהיו בתפילותיי. אלוהים יברך את האומה המדהימה הזו". 

טראמפ המשיך: "מה עוד נשאר להגיד? מה שעשינו היה מדהים בכל קנה מידה, בנינו את הצבא, יצרנו כוח חלל, לא היינו נשיאות רגילה. דאגנו ליוצאי הצבא, עכשיו הם יכולים לראות רופא בלי לחכות, דאגנו שאנשים יהיו מאושרים. עשינו את חיתוך המס הגדול ביותר. אני מקווה שביידן לא יעלה את המס, אבל אם כן, אמרתי לכם''.

נאום הניצחון של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

"אתם תראו עוד דברים שיגיעו. תזכרו אותנו כשתראו אותם. דאגנו שהכלכלה תהיה כמו טיל שנוסק למעלה. יש לנו את הכלכלה הטובה ביותר בעולם. נפגענו כמו כל העולם מהמגפה, אבל עשינו פה נס רפואי עם החיסונים. פיתחנו חיסונים בתשעה חודשים ולא בתשע שנים. זה היה אמור לקחת הרבה יותר שנים. עכשיו כבר יש לנו שניים ותכף שלישי שמיד יצא. זה באמת הישג אדיר. בחודשים הקרובים תראו מספרים עולים של מבריאים. עבדנו קשה, 'השארנו הכל על המגרש' כמו שהספורטאים אומרים", הדגיש. 

"אי אפשר לעבוד קשה יותר ממה שעבדנו. עברנו את כל המכשולים, השגנו 75 מיליון קולות - שיא בהיסטוריה של אמריקה. זה הכי הרבה שנשיא קיבל בהיסטוריה. זה משהו שאני מאוד גאה בו. הבחירה בכמעט 300 שופטים פדרליים, ושופטי עליון, זה מספר נהדר. עשינו הרבה. יש עוד דברים לעשות, הראשון הוא לחלוק כבוד ואהבה לאנשים המדהימים שסבלו מהווירוס, זה דבר נורא שתקף את העולם. כולנו יודעים מאיפה זה בא, תהיו זהירים".

צוות הבית הלבן עם הציוד של טראמפ לפני עזיבתו (צילום: REUTERS/Leah Millis)
צוות הבית הלבן עם הציוד של טראמפ לפני עזיבתו (צילום: REUTERS/Leah Millis)

לפני היציאה מהבית הלבן, טראמפ אמר לאנשיו כי הוא "לא אוהב את הרעיון לעזוב את וושינגטון כנשיא לשעבר, ושונא את המחשבה כי יצטרך לבקש מהנשיא החדש להשתמש במטוס". עזיבתו את הבית הלבן לא תיעלם מעיני הזוג ביידן, אשר השתכן כבר אתמול בלילה במעון בלייר שבמתחם. השימוש במעון בלייר הוצע לזוג ביידן על ידי מחלקת המדינה, ולא על ידי הנשיא טראמפ עצמו או רעייתו מלניה, אשר מבקשים שלא ליצור קשר עם הזוג הנשיאותי החדש.

הנשיא הנכנס, ג'ו ביידן, יהיה הנשיא הקתולי השני בהיסטוריית ארצות הברית והוא הגיע היום לפני ההשבעה לבקר בכנסייה יחד עם רעייתו וצוותו.

הנשיא הנכנס ג'ו ביידן מבקר בכנסייה (צילום: gettyimages)
הנשיא הנכנס ג'ו ביידן מבקר בכנסייה (צילום: gettyimages)

טקס ההשבעה של הנשיא ביידן צפוי להיות המאובטח ביותר בהיסטוריה, כאשר למעלה מ-25 אלף חיילים נפרשו ברחבי הבית הלבן בפרט ווושינגטון בכלל. עוד דווח כי טראמפ אמר למקורביו שהוא שמח כי טקס ההשבעה של ביידן יהיה בעל קהל מצומצם בלבד בשל הגבלות הקורונה, ולא יזכה לתשואות רמות בשל כך. על פי מקורבים, טראמפ אכן השאיר מכתב למחליפו.