פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז דיין לחקר המזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב סיפר הבוקר (חמישי) לגיא פלג וניסים משעל ב-103FM על השפעתו הצפויה של ג'ו ביידן במזרח התיכון. בין השאר אמר כי ביידן כבר הבהיר שהוא פועל לשוב להסכם עם האיראנים, שמצדם "ינסו לרקוח משהו שנראה טוב אבל בתוכו יש את החומרים האיראנים הרעילים". 

הנאום של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

ניסים איך מגיבים באיראן על התוצאות?
"כמובן שאיראן חולמת על חזרה לאזור הנוחות במזרח התיכון מול ארה"ב, אזור הנוחות של איראן זה נשיא אמריקאי שעושה קולות של מי שרוצה להגיע עם איראן להסכם. כמובן שביידן אמר זאת בלשונו שלו והעניין כאן הוא באמת איך אתה מפיק מזה את המקסימום. יש שני שחקנים – הפלסטינים ואיראן, שם הנושא מורכב. אך אין ספק שבאיראן נושמים לרווחה".

ניסים: ישנו את גישתם?
"כשמדובר בשלטון הזה, במשטר ציני ואכזרי שיושב וחושב איך לרקוח בעבור ביידן משהו שנראה טוב אבל בתוכו יש את החומרים האיראנים הרעילים. הסכם שמחזיר את איראן לרלוונטיות, שעושה הרבה מאוד עבודה מול אירופה וכל הסיפור של ביידן מגיע תחת מטריה שגם אובמה וגם טראמפ היו בה וזה דילול הנוכחות האמריקאית במזרח התיכון, שהוא לא המקום המרכזי יותר באסטרטגיה האמריקנית. יש את סין, ואיראן יודעת את כל הדברים הללו כי מדובר בדיפלומטים מיומנים והיא תנסה להגיע למקום שייצור לה אזור נוחות חדש כי אצל טראמפ היא סבלה".

ניסים: בתנאים שלה?
"נכון ופה אני חושב שזה המבחן של ביידן. לביידן יש הזדמנות אדירה לא לשחזר חלילה את הפרצפציות של ממשל אובמה שהיה חלק ממנו, לא להיות טראמפ אבל לנצל עד כמה שניתן מומנטום שטראמפ יצר במזרח התיכון ואם ביידן ידע להגיע לאמצע שבין טראמפ לאובמה הוא יהיה במקום טוב במזרח התיכון".

גיא: עד כמה האיראנים נואשים ועד כמה הסנקציות היו אפקטיביות?
"נאמר את האמת, טראמפ דגל בנושא של לחץ מירבי אבל זה לא הביא את התוצאות ולכן בסופו של דבר הממשל של ביידן ילך להקלת נושא הסנקציות בתמורה להסכם שיש בו ערובה לביטחון. אני מקווה שיהיה מקח וממכר שיביא לתוצאות כי איראן רוצה לצאת מהאזור של הסנקציות, כי יש פה אסון הומניטרי".