הבחירות לנשיאות ארצות הברית יתקיימו מחר ועל פי ההערכות, בלי ניצחון מוחץ של המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן יפנו הוא ודונלד טראמפ לבית המשפט העליון בניסיון להגיע להכרעה. פרופ' אבי בן צבי, ראש התוכנית לדיפלומטיה באוניברסיטת חיפה, התארח היום (שני) בתוכניתם של בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM וניתח את המתרחש רגע לפני רגעי ההכרעה: "הדאגה של הדמוקרטים לא פרופורציונלית בגלל העבר. לא בטוח שנראה משפטיזציה ביום שאחרי, אני מקווה שתוך שלושה ארבעה ימים התמונה תתבהר".

ג'ו ביידן תוקף את טראמפ, קרדיט: רויטרס

היתרון של ביידן נראה יציב, אבל את הפאניקה אני מזהה בעיקר בקרב הדמוקרטים. ממה הם כל מפחדים להערכתך?
"אני חושב שהם מפחדים מסינדרום 2016, זאת אומרת, ששם כל הנסיבות היו שונות והילרי קלינטון הייתה מועמדת חלשה אבל הסינדרום, הטראומה של 2016, היא שהם הובילו שלושה ארבעה ימים לפני את הנתיב הדמוקרטי. מה שקורה עכשיו הוא שהיתרון של ביידן בפנסילבניה הוא די מוצק, בערך 5%, אבל אני חושב שכאן הם יודעים שהכל תלוי בפנסילבניה, כאשר מישיגן וויסקונסין בכיס שלהם, היא מובטחת, זה מבטיח להם את הכתר והמלוכה באותה דקה.

דווקא פנסילבניה בעייתית במובן הזה שיש להם פער עצום בין שני הריכוזים האורבניים הענקיים - פילדלפיה ופיטסבורג והפרברים שהם היום יותר דמוקרטיים, לבין האזור החקלאי הכפרי והמאוד שמרני, הרצועה שבין פילדלפיה ופיטסבורג. השאלה הגדולה היא מה יהיו אחוזי ההצבעה בפילדלפיה, ויש שם 44% אחוזים אפרו אמריקנים. אם יהיה שיעור הצבעה גבוה במו בתקופת אובמה, הניצחון של ביידן בכיס מובטח. לעומת זאת, אם עדיין יש אדישות ושיעורי הצבעה נמוכים אי אפשר לדעת.

ברור לגמרי שקבוצת המפתח היא לא הצווארון הכחול, אלא הנשים הלבנות והאמידות בפרברים הגדולים של פילדלפיה שבעצם יצאו נגד טראמפ בגלל העמדות שלו בערכים והאידאולוגיה, איוש ביהמ"ש העליון, האפשרות שפתאום יהיה שינוי בנושא ההפלות, הסבסוד של ההפלות, זכויות האישה על גופה. הן יצאו לא רק בפנסילבניה אלא בכל רחבי ארה"ב לאיזשהי תנועת חצי מחאה נגד טראמפ. אבל הדאגה של הדמוקרטים לא פרופורציונלית בגלל העבר, בגלל הניסיונות של טראמפ לדכא, לצמצם או להגביל את הבחירה המוקדמת. הצבעה מוקדמת היא מאוד מינורית בפנסילבניה בכלל, גם אם הוא מפסיד את פנסילבניה, יש לביידן אופציות חלופיות".

אבל טראמפ כבר אמר שהוא מכין את עורכי הדין ויזדרז מאוד למנות שופטת פדרלית אחרונה ביכולת שלו בקדנציה הזו. אתה רואה כבר את הזירה המשפטית מתלקחת?
"אני לא לגמרי בטוח. אם הניצחון של ביידן יהיה בהפרש של 5% לפחות לא יהיה ערעור, למרות שהיו מערכות בחירות רוויות מתח ובחירות זויפו ב-1960, והגיעו פעם אחת ויחידה לערכאות משפטיות בבחירות 2002 כשאל גור הלך לביהמ"ש ותבע את עלבונו. אם יש באמת הכרעה ברורה נדמה לי שזה ניסיון להרתיע או לבנות אופציות וזה לא יתממש. אני לא חושב שהאומה האמריקאית מוכנה לעידן אי וודאות אבל אני חושב שבתי המשפט בסופו של דבר לא היו כל כולם של טראמפ, בוויסקונסין הייתה החלטה נגד הדמוקרטיים, בטקסס בעד הדמוקרטים".

זאת אומרת זה לא הולך בהכרח לעליון.
"בכלל לא. עוד חזון למועד, אני מקווה שתוך שלושה ארבעה ימים התמונה תתבהר".