מדו"ח שפורסם היום (שני) על ידי ה-CIA, עולה כי איראן שוקלת ניסיון התנקשות בשגרירת ארה"ב בדרום אפריקה, לנה מרקס בת ה-66, אשר הושבעה לתפקיד באוקטובר האחרון. בדו"ח שנכתב על ידי מקורות מודיעינים אמריקאים, ההתנקשות הוגדרה כדרך של הרפובליקה האיסלאמית לנקום בנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ על הרצח של ראש כוח קודס, קאסם סולימאני בינואר האחרון.

זירת החיסול של קאסם סולימאני. צילום: רשתות ערביות

אף על פי שבאותה תקופה "החזירה" טהרן על ידי ירי טילים על בסיסי צבא ארה"ב בעיראק, מספר הנפגעים האמריקאים היה נמוך ורוב גורמי הביון הישראלים והאמריקאים אמרו אז כי "ככל הנראה יהיה ניסיון נקמה נוסף בהמשך".

התקפה כעת יכולה לשרת את איראן במטרתם לערער את השלטון האמריקני, בדיוק כשאלה מנסים לסייע בתיווך במזרח התיכון עם הסכם נורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות ובחריין. כידוע, מדינות המפרץ הערביות הללו נשלטות על ידי סונים שרוצים לשתף פעולה עם ישראל וארה"ב נגד איראן. רצח של שגריר ארה"ב יכול גם לערער את טראמפ במערכת הבחירות שלו.  

"גורמים רשמיים בארה"ב מודעים לאיום נגד השגרירה לנה מארקס מאז האביב, אך המודיעין לגבי ההתנקשות הפך ספציפי יותר בשבועות האחרונים", נכתב בדו"ח וצויין כי שגרירות איראן בפרטוריה מעורבת בפרשה. עם זאת, נכתב גם כי טהרן שוקלת עדיין אפשרויות נקמה אחרות.

כפי שדווח על ידי רשת "אלג'זירה" ו"גרדיאן" ב-2015, איראן הפעילה רשתות חשאיות בדרום אפריקה במשך עשרות שנים. ממקורות שונים נמסר כי האיראנים סימנו את מארקס בגלל קרבתה לטראמפ ובגלל הקלות היחסית בביצוע התנקשות כזאת בדרום אפריקה, בשונה מאירופה למשל.