הפרופסור להיסטוריה והמומחה ללבנון אייל זיסר שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב בתוכניתה "איפה הכסף" ב-103FM על הפיצוץ הגדול שאירע אתמול בנמל בביירות, בירת לבנון, התייחס לאפשרות שמקור הפיצוץ הינו הפצצה מהאוויר ולא תאונה ("להערכתי אלו מצבורי סחורה שהוחזקו בצורה רשלנית") והעריך כי לחיזבאללה אין קשר לתקרית וכי נסראללה לא היה מטרת הפיצוץ: "הנמל נמצא באזור הסוני של ביירות, חיזבאללה לא משתמש בו, בניגוד לנמל התעופה למשל. גם לא היו הורסים חצי ביירות בגלל נסראללה".

מימדי ההרס תועדו בדוח מודיעין של חברת הלוויינים ופתרונות המודיעין אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International - ISI), שחשף תמונות לוויין בהן ניתן לראות את הנזק הרב באתר הפיצוץ בנמל ביירות. 

תמונות לוויין של אתר הפיצוץ בנמל ביירות  (צילום: וח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International - ISI), חברת הלוויינים ופתרונות המוד)
תמונות לוויין של אתר הפיצוץ בנמל ביירות (צילום: וח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International - ISI), חברת הלוויינים ופתרונות המוד)

מה שלומך, פרופסור זיסר?
"שלומי בסדר, בביירות כנראה קצת פחות".

נכון, בדיוק. תראה, כשאנחנו מסתכלים על זה, למה אתה משווה את זה? היום בבוקר מישהו איכשהו השווה את זה לאסון התאומים, זה בסדר גודל כזה, זה מזעזע את כל בירות אפילו יותר, זה מגיע עד קפריסין אלפי פצועים מאות הרוגים ועוד לא הספקנו לספור את כולם?
"כן, אבל צריך לזכור שלבנון יצאה רק לפני פחות מ-30 שנה ממלחמת אזרחים שהייתה רבה יותר נוראאית וגרמה לנזק הרבה יותר גדול, אנו גם זוכרים ב-2006 את מלחמת לבנון השנייה שבה צה"ל שיטח את הדאחיה בין הרובע של חיזבאללה, כך שזה אירוע מאוד דרמטי אבל הם ראו דברים כאלה. תסתכלי על מה שקורה בסוריה ששם כל המדינה נראית ככה, זה המזרח התיכון ובאמת נקודתית משהו מעורר בבת אחת ברגע אחד וזאת לא מלחמה, זה לא נתפס, זה לא היה צריך לקרות, אבל זה המזרח התיכון, קמים מחר בבוקר וממשיכים".

אוקיי, אז גם אתה רומז כמו שאמר הלילה הנשיא טראמפ על פי כל מיני קצינים שאמרו לו, הקצינים הטובים כפי שהוא כינה אותם, שמדובר בהפצצה שלא מדובר באיזו תאונה ומצבורים של אמוניה חנקתית ועוד כל מיני חומרים שהוזנחו והונחו בנמל הזה מבלי שתושם עליהם שמירה כמו שצריך לשמור חומרים כאלה?
"לא לא, בניגוד לנשיא טראמפ אני לא יודע ולא מכיר את העובדות לאשורן, אני רק יכול להתרשם מהדיווחים מלבנון וממראה העיניים והם מדברים שם בפירוש על תאונה. האזור של הנמל הוא האזור הסוני של ביירות, כלומר אין שם שיעים, זה לא אזור שחיזבאללה משתמש בו בניגוד נניח לאזור שדה התעופה של ביירות, רוב ביירות, למחסנים ולאגירת תחמושת, גם לא הייתה שום אינדיקציה לאיזשהי התקפה וזו כנראה מדינה כושלת, וכמדינה כושלת היא מדינה חלשה ולא שומרת על חיזבאללה וזו התוצאה".

לאן לפי מה שאתה שומע וכמו שאתה מכיר את לבנון, לאן מובילים החומרים האלה? כלומר איפה העקבות שאתה מזהה, אם בכלל במהלך הבוקר, לאן זה מוביל? האם אלו חומרים שחיזבאללה היה אמור להשתמש בהם לטרור? האם היו שם טילים מתקדמים? מה בדיוק היה שם וכלפי מי אפשר לכוון את האצבע המאשימה?
"אז קודם כל זה מאוד מעניין, כי לפני שנתיים שלוש נסראללה נתן נאום שבו הוא אמר יש לנו פצצת אטום שאיתה אנחנו נתריע את ישראל, אם יתקפו אותנו נירה טילים לעבר מתקן האמוניה במפרץ חיפה ואז ייגרם להם נזק ואלפי הרוגים ופצועים ותיאר תיאור קלאסי של מה שאת רואה בעצם בביירות. אבל אחרי שאמרתי את הדבר הזה, אני לא יודע, אני לא מניח שאלו מחסני נשק של חיזבאללה כי זה לא אזור ראשי של ביירות, אני מעריך שאין לי שום סיבה לספק בדיווח הרשמי של הברחות סחורה ודברים שנתפסו שאוחסנו בצורה רשלנית".

אז זהו, מי מחזיק מצבורים כאלה של חומרים מסוכנים? למה מחזיקים את זה שם בלב העיר באמצע?
"תראי, לבנון זאת לא מדינה במובן שאנחנו תופסים אותה, היא קואליציה של שבטים עוינים, של עדות, שלכל עדה ולכל משפחה חשובה ולכל חמולה יש מיליציה ובימים עברו היה גם רציף משלה בנמל. זה כמו שתבואי לנמל ניו יורק בימים הטובים ותגידי מה איפה המדינה, אין מדינה, יש את המאפיה הזאת ומאפיה אחרת, זה מה שקורה הפקידים לא מתקרבים והממשלה מושחתת, חלשה ולא שולחת כוח אכיפה וזה שכח ולא ידע והשרים מתחלפים והנה לך התוצאה".

פעולה או פיצוץ כזה שהרעיד את ביירות ואת כל הסביבה, כאמור זה הגיע עד קפריסין. מה זה עושה לחיזבאללה שממילא מעמדו בגלל כל המצב הכלכלי, בגלל שהתושבים נמצאים במצב נורא, גם קורונה, גם בריאותית, גם כלכלית, לבנון מאבדת את זה לגמרי. כמה זה עושה לחיזבאללה, לנסראללה, איראן שכמובן מעורבת בכל הסיפורים האלה, כמה זה מחליש את כל החבורה הזאת?
"זה מכניס ללחץ, זה מחליש, עוד יום יומיים יפורסם פסק דין של בית הדין הבין בהאג שירשיע את חיזבאללה ברצח חרירי אבל זה ישנה משהו במהות? לא כי כל הלבנונים הנפלאים האלה שיוצאים לרחובות, הצעירים שאומרים הרסו לנו את המדינה, ביום פקודה כשיש בחירות  כל אחד מצביע בשביל החמולה שלו, ראש הכנופיה שלו, גם השיעים שלא אוהבים את מה שקורה בלבנון וחלקם עם בטן מלאה על חיזבאללה, בסוף מה האלטרנטיבה דאעש? לתת לדרוזים או לסונים? אז כל אחד הולך למליציה ולחמולה שלו או לעדה שלו, ולבנון נשארת כמו שהייתה. כנראה הממשלה תתחלף ויבוא מושחת אחר".

ונסראללה יישאר, אלא אם כן הוא ייעלם מחיינו בצורה אחרת.
"כן, אלא אם כן בפיצוץ הבא הוא יהיה המטרה".

הרמת לי להנחתה פה, כלומר יכול להיות שהוא היה מטרה פה?
"לא לא, אני לא חושב, לא היו הורסים חצי ביירות, תראי מה האמריקנים עושים לקאסם סולימאני".

הוא כבר שנים מתחבא, אז יכול להיות שהיה צריך כמות פצצות כזאת כדי להשמיד אותו, אתה יודע.
"מצד שני האמריקנים ידעו בדיוק איפה קאסם סולימאני, לא פגעו בנפש חיה, פגעו בדיוק בו, אני מניח שהם גם יודעים איפה נסראללה ואם הם ירצו".