במשך 30 שנה, החל משנות ה--70 של המאה ה-20, נערך במה שהיה אז מערב ברלין, אחד הניסויים המזעזעים בהיסטוריה. הרשויות בעיר העבירו ילדים חסרי בית להשגחתם של פדופילים. יוזם הניסוי, פרופ' הלמוט קנטלר, טען כי האנשים האלה יהיו הורים אוהבים במיוחד. הם גם קיבלו קצבה מהמדינה.  

קנטלר, שמת ב-2008 בגיל 80, היה בכיר במרכז לחקר החינוך של ברלין. הוא היה משוכנע שיחסי מין בין מבוגרים לילדים אינה גורמת נזק. הרשויות לרווחת הילד העלימו עין והסנטא של המדינה אפילו אישר את הניסוי. 

לפני מספר שנים חשפו חלק מהקורבנות של הניסוי את עצמם ושיתפו את הסיפור שלהם. מאז חוקרים באוניברסיטת הילדסהיים נברו במסמכים וערכו ראיונות. מה שהם גילו הייתה רשת של מרכזי חינוך, שירותי הרווחה למען הילד והסנאט של ברלין, שבהם "קיבלו, תמכו ואף הגנו" על פדופיליה. 

החוקרים באוניברסיטת הילדסהיים גילו שחלק מאבות האומנה של הילדים היו אקדמאים בעלי שם. לדבריהם, מדובר ברשת שכללה בכירים במכון מקס פלאנק, האוניברסיטה החופשית של ברלין, ובית הספר אודנוולד, שבעבר נחשף כי אירעו מקרי התעללות מינית בתלמידים ומאז הוא נסגר. 

קנטלר עצמו היה בקשר עם הילדים ואבות האומנה שלהם. עם זאת הוא מעולם לא הועמד לדין משום שעד שהקורנות סיפרו את סיפוריהם, חוק ההתיישנות כבר חל על מעשיו. לכן הם גם מעולם לא קיבלו פיצויים. 

הסנאטורית סנדרה שירס, האחראית על ילדים וצעירים בסנאט, אמרה כי הממצאים של המחקר הם "מזעזעים ומחרידים".

דוח ראשון על "ניסוי קנטלר" פורסם כבר ב-2016. החוקרים אמרו אז טענו שבסנאט של ברלין לא מעוניינים לגלות את האמת. כעת הרשויות בברלין נדרו לשפוך אור על הפרשה המזעזעת.