ארבע שנים לאחר היכנסו לתוקף של חוק האזרחות לצאצאי מגורשי ספרד, כ־12 אלף ישראלים בעלי דרכון פורטוגלי יוכלו היום (ראשון) להצביע בבחירות לפרלמנט בפורטוגל. הישראלים שקיבלו דרכון ואזרחות פורטוגליים יוכלו להצביע, לאחר שלאחרונה קיבלו לבתיהם מכתבים המסבירים כיצד הם יכולים לממש את זכותם גם כאשר הם נמצאים בישראל. לאחר הסימון בפתק ההצבעה, הם יוכלו לשולחו בתוך מעטפת הגוביינא שנשלחה אליהם, בהתאם להסבר המצורף.

דרכון פורטוגלי. קרדיט: Gsarmento

עו"ד אדם ידיד, ממשרד דוד ידיד עורכי דין ונוטריון, העוסק בקבלת אזרחויות אירופיות, הסביר כי הישראלים שקיבלו אזרחות פורטוגלית הם בעלי זכויות אזרח לכל דבר, ובכלל זה הזכות לבחור את נציגיהם בפרלמנט. "כללי המשחק שם שונים ולדעתי גם משוכללים יותר. כך למשל הישראלים בעלי זכות ההצבעה יכולים להצביע בבחירות האלה כאשר הם נמצאים בישראל, ללא צורך בנוכחות פיזית בקלפי", הוא אמר.
 
לדבריו, מעבר למי שכבר קיבל את הדרכון הפורטוגלי, יש כיום עשרות אלפי ישראלים אחרים המצויים בתהליך לקבלת הדרכון ושואפים לקבל את האזרחות האירופית. הפרלמנט הפורטוגלי כולל 230 חברים, אשר נבחרים בבחירות אזוריות, על פי חלוקה למחוזות, אחת לארבע שנים. פורטוגל מחולקת ל־18 מחוזות ולכל מחוז מספר של חברי פרלמנט בהתאם לגודלו ומספר תושביו. שני המחוזות הגדולים ביותר הם ליסבון ופורטו. בתוך 18 המחוזות נכלל גם מחוז "וירטואלי", הכולל את כל בעלי האזרחות שאינם מתגוררים בפורטוגל.