המתיחות בין ארצות הברית לאיראן הולכות וגוברת. הנשיא דונלד טראמפ הצהיר היום (רביעי) בטוויטר כי הוא הורה לשר האוצר שלו, סטיבן מנוצ'ין, להגביר את הסנקציות על איראן, זאת על רקע ההאשמות של וושינגטון לפיהן טהרן היא שאחראית לתקיפה על שדות הנפט בערב הסעודית בשבעו שעבר. טראמפ לא מסר פרטים נוספים על המהלך. 



ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בעקבות המהלך כי "התוקפנות של איראן גוברת בזמן האחרון, כולל במפרץ, וזהו בדיוק הזמן להוסיף לחצים וסנקציות. אני שמח שהנשיא טראמפ עשה בדיוק את זה".



בתוך כך, הנשיא האמריקאי הודיע על מינויו של רוברט אובריין, מתאם השבויים האמריקאים במחלקת המדינה, לתפקיד היועץ לביטחון לאומי. אובריין מחליף את ג'ון בולטון, שפוטר ע"י טראמפ. 



רוברט אובריין, המועמד לתפקיד היועץ לביטחון לאומי. צילום: getty images
רוברט אובריין, המועמד לתפקיד היועץ לביטחון לאומי. צילום: getty images



מוקדם יותר היום דווח ברשת NBC כי ממשל טראמפ שוקל מגוון אפשרויות תגובה לתקיפה האיראנית על מתקני הנפט בסעודיה ביום שבת. על פי הדיווח, המסתמך על גורמים אמריקאים ואחרים, בין האפשרויות שהועלו - מתקפת סייבר ותקיפה של מתקני נפט איראנים או של נכסים השייכים למשמרות המהפכה.בכירים בצבא האמריקאי הציגו לנשיא, בישיבה שהתקיימה ביום שני ועסקה בנושא, תסריטים של פעולות אפשרויות שניתן לנקוט נגד איראן. גורמים שתודרכו על הפגישה דיווחו כי טראמפ, שאינו מעוניין בסכסוך צבאי רחב עם איראן, ביקש מהם להציג בפניו אפשרויות נוספות.



מוקדם יותר היום, דווח בסוכנות הידיעות האיראנית איסנ"א כי איראן שלחה מכתב לארצות הברית באמצעות שגרירות שוויץ בטהרן, ובו הודיעה כי תגיב באופן מיידי לכל מתקפה נגדה, וכי התגובה לא תהיה מוגבלת למקור האיום בלבד. בנוסף, בהודעה הם הכחישו את המעורבות במתקפה בסעודיה.נשיא איראן חסן רוחאני הכחיש את מעורבות ארצו בתקיפת מתקני הנפט בסעודיה בשבת האחרונה. הוא מסר כי התקיפה של המורדים החות'ים מתימן היתה "אזהרה", והאשים את ארצות הברית והקואליציה הסעודית במלחמת האזרחים בתימן. לדבריו, מו"מ עם וושינגטון אינו אפשרי כל עוד ישנן סנקציות על טהרן.



אתמול פורסם כי ארצות הברית מאמינה כי המתקפה שהתרחשה ביום שבת על מתקני הנפט בסעודיה יצאה מדרום מערב איראן. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, המסתמך על שלושה גורמים אלמוניים, התקיפה כללה בין היתר שימוש במל"טים ובטילי שיוט, דבר שמעיד על כך שהאירועים היו מורכבים יותר משחשבו בהתחלה.
שר האנרגיה הסעודי הנסיך עבד אל עזיז בן סלמאן אמר במסיבת עיתונאים כי ייצור הנפט חזר לרמתו הקודמת. הוא ציין כי המדינה תצליח לספק את הנפט לכל הלקוחות שלה במהלך החודש. "על הממשלה לנקוט בצעדים נוספים כדי למנוע הישנות אירועים כאלה", אמר, "סעודיה תשמור על תפקידה כספק הבטוח של שוק הנפט העולמי".
שלשום דווח ברשת CNN כי שליחו המיוחד של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שוחח בטלפון עם גורמים בקונגרס האמריקני על תקיפת מתקני הנפט בסעודיה, ואמר כי הסעודים רואים במתקפה - שגרמה לשיבוש נרחב בייצור הנפט בממלכה - כמו "פיגועי ה-11 בספטמבר שלהם". על פי הדיווח, בריאן הוק אמר בשיחה שמתקפת הטילים והמל"טים לא בוצעה על-ידי החות'ים בתימן, שקיבלו עליה אחריות, וגם לא שוגרה מאדמת עיראק. עם זאת, הוק לא אמר מי אכן ביצע אותה. טראמפ אמר מוקדם יותר כי "נראה שזו איראן", אך הדגיש שהוא ממתין לתוצאות החקירה לפני שיחליט כיצד להגיב.
 
כזכור, התקיפה על מתקני הנפט הסעודיים התרחשה בשבת האחרונה, ובעקבותיה זינקו מחירי הנפט ביותר מ-20%, זאת בשל הדאגות מההיצע העולמי ומהמתחים העולים במזרח התיכון. חברת הנפט הענקית של סעודיה, ארמקו, אמרה כי ההתקפה הובילה לנזק שלא ייפתר בן לילה, וצמצמה את התפוקה בכ-5.7 מיליון חביות ביום.