"אני לא מי שאתה חושב שאני. למעשה, ההסוואה שלי כל כך דקה שאני מופתעת שלא ראית ישר דרכי. אני הנערה של חלומותיך מחופשת לידידה הטובה ביותר שלך", כך אמרה העיתונאית הצעירה, קלואי סאליבן, לחברה הקרוב, קלארק קנט, בעת ששכב ליד מחוסר הכרה בפרק ה-16 של העונה השנייה של סדרת הנעורים המצליחה "סמולוויל" על עלילותיו של סופרמן הצעיר, מתייחסת להיותה הכותבת המסתורית של בלוג ידוע לנערות.

"על אף שמילותיה של קלואי נובעות משנים של געגועים נכזבים, השפה של ההודאה הזו מעלה שקלואי אינה רק נערה חולת אהבה - הדגש על תחפושת והסוואה יכול היה להיאמר בקלות על ידי קלארק", כתבה טארה פרמיטר, מרצה ללשון מהקולג' לאומנויות ולמדע באוניברסיטת ניו יורק במאמר שפרסמה על דמותה של סאליבן, העיתונאית הצעירה שהייתה חברתו הטובה ביותר של קנט ואחת האנשים הבודדים שידעו את הסוד של כוחות העל שלו.

העיתונאית הצעירה, קלואי סאליבן, הייתה הדמות המפורסמת ביותר שגילמה השחקנית אליסון מאק, שבין השאר זכתה פעמיים בפרס "השותף הטוב ביותר בסדרת טלוויזיה" מטעם טקס פרסי בחירת הילדים בארה"ב בשנים 2006 ו-2007. כעת ידוע כי המילים שאמרה בפרק ששודר בפברואר 2003 הפכו בהדרגה גם למאפיינות את מאק, שהחזיקה סוד אפל שהתפוצץ בקול רם.

באפריל האחרון, שנה אחרי שנעצרה על עבירות של סחר בנשים למטרות מין וקשירת קשר לעבודה בכפייה, הודתה מאק (36) בעסקת טיעון בבית המשפט הפדרלי בברוקלין בעבירות של סחיטה וקשירת קשר לסחיטה בשל חברותה בכת מין אלימה בשם נקסיום (NXIVM). כעת ממתינה מאק לגזר הדין שלה שעלול לשלוח אותה לעונש מאסר של עד 20 שנה.

בהודאה ארוכה שהציגה בפני בית המשפט, סיפרה מאק כיצד היא פיתתה נשים להצטרף לכת, אליה היא הצטרפה בעצמה בשנת 2006 אחרי שעמיתתה לסדרה, קריסטין קרוק (שגילמה את לאנה לאנג), הביאה אותה למפגש של קבוצת נשים שהשתייכה לנקסיום בוונקובר. "הצטרפתי לנקסיום כדי למצוא מטרה", אמרה בבכי. "הייתי אבודה ורציתי למצוא מקום, קהילה שבה אני ארגיש בנוח". 

מאק הפכה לדמות מובילה בכת - שבאופן רשמי הציגה את עצמה בתור עסק לעזרה עצמית - והייתה מקורבת למנהיג, קית' רניאר ואף סייעה להקים אתר עבור הכת. היא סיפרה לבית המשפט כי היא גייסה נשים אחרי ששכנעה אותן כי הן יהיו חברות בתוכנית מנטורינג נשית וביקשה לקדם את משנתו של רנייר. היא אף פנתה לשחקנית הבריטית, אמה ווטסון, ולזמרת קלי קלרקסון בניסיון לצרף אותן, אולם לא זכתה למענה.

לפי הודאתה, הנשים המצטרפות היו מחויבות לספק פרטים אישיים שיכולים "להרוס אותן" אם הן יחשפו את קיומה של הכת ואת מעשיה והודתה כי היא סחטה את הנשים על מנת שיבצעו שירותים עבורה ועבור יתר בכירי הקבוצה ובראשם רנייר. בכתב האישום המקורי נכתב שמאק גייסה נשים על מנת להפוך אותן לעבדים כדי שיקיימו יחסי מין עם המנהיג, אבל מאק לא התייחסה לכך בהודאתה ורק ציינה כי היא קיבלה "עבודה ושירותים" מחלק מהנשים.

"אני מאמינה שהכוונות של קית' רנייר היו לסייע לאנשים ושהציות שלי למערכת האמונות שלו תסייע להעצים אחרות ותסייע להן", אמרה מאק בפני בית המשפט כשאינה מסתירה את דמעותיה. "טעיתי. אני ממש מצטערת ואני מקבלת אחריות על המעשים שלי".

רק בסוף השבוע האחרון, שבר כוכב "סמולוויל", טום וולינג, את שתיקתו לגבי מעורבותה של מאק והודה כי "הופתעתי מאד לשמוע על זה. זה נשמע ביזארי ביותר, אליסון תמיד נראתה אדם נחמד לידי". מייקל רוזנבאום, שגילם את לקס לות'ר, ציין כי "אני לא יודע מה לומר מלבד שאם זה נכון, זו טרגדיה".

צריבה מתחת לירך

רנייר - שהציג את עצמו בתור בעל זכויות על 147 פטנטים בינלאומיים ובעל תארים במתמטיקה, ביולוגיה ופיזיקה - הקים את נקסיום יחד עם ננסי זלצמן בעיר אולבני שבניו יורק בשנת 1998. באתר הארגון נאמר כי הוא מתמקד בסיוע עצמי ומציע "קורסים להצלחה ביצועית" וכי נקסיום זו "קהילה שמונעת על ידי עקרונות הומניטריים שמבקשים להעצים אנשים ולהשיב על שאלות חשובות לגבי מה המשמעות של להיות בני אדם".

הקבוצה, שהפעילה סדנאות בארה"ב, במקסיקו ובקנדה, משכה לשורותיה אלפי חברים וחברות חדשים, בהם שחקנים כדוגמת קרואק ומאק, קלייר ושרה ברונפמן (בנותיו של איש העסקים הקנדי-יהודי הידוע אדגר ברונפמן האב), ואנה כריסטינה פוקס, בתו של נשיא מקסיקו לשעבר ויסנטה פוקס. רנייר והמעגל הקרוב אליו, בהם מאק, התמקמו בקליפטון פארק שבניו יורק, עיירה קטנה בפאתי אולבני.

אולם בניגוד לתדמית הפומבית של הארגון, רשויות אכיפת החוק טענו שנקסיום הייתה תרמית פירמידה שבמסגרתה החברים שילמו אלפי דולרים על מנת להשתתף בסדנאות וכי לא מדובר בארגון לסיוע עצמי אלא בכת שכללה בתוכה קבוצה סודית בשם DOS (אדון על נשים שפחות בלטינית), כאשר הנשים חויבו לקיים יחסי מין עם רנייר ואף להרזות על מנת להתאים למראה האהוב עליו.

פרטים ראשונים על המתרחש בתוך הכת פורסמו בעיתון אולבני טיימס יוניון לפני שבע שנים. "רנייר שכנע חלק ממעריציו שהוא לא נוהג כי האנרגיה האינטלקטואלית שלו מפעילה גלאי מהירות", נכתב בדיווח, שציטט אחת מהחברות שלו שאמר כי רנייר "אומר שהאנרגיה שלו מתרוקנת אם אלה שסביבו מאוכזבים או עורקים". ג'וזף סימהרט, מומחה לכתות, אמר לעיתון כי "בהתבסס על המידע רק מאתרים שקשורים לנקסיום, רנייר מתאים לפרופיל של מנהיג כת שמרוכזת סביבו שמקדם רעיות של שינוי אישי".

למרות זאת, השינוי התרחש רק באוקטובר 2017, כאשר מספר נשים שהיו חברות בכת חשפו הכל בפני הניו יורק טיימס שיצא עם הכותרת "בתוך קבוצה סודית שבה נשים מסומנות". אחת מהן הייתה שרה אדמונטון, ששנה קודם לכן השתתפה בטקס ההצטרפות הרשמי, במהלכו העניקו תמונות אינטימיות ומידע נוסף ל"מאסטר", האישה שגייסה אותן. לאחר מכן, כל אישה התפשטה ונשכבה על שולחן עיסוי, בעוד אחרות החזיקו אותה בכוח ואז "המאסטר" הנחתה אותה לומר: "'מאסטר', בבקשה סמני אותי, זה יהיה כבוד", לפני שרופאה צרבה בה סמל קטן מתחת לירך. "בכיתי כל הזמן", שחזרה. "התנתקתי מהגוף שלי".

בעקבות זאת, נפתחה חקירה רשמית נגד רנייר והכת. ואחרי מצוד ממושך, הוא נעצר במקום מסתור במקסיקו במרץ אשתקד יחד עם חלק מחברות הכת. "כפי שנטען בתלונה, קית' ריינר יצר חברה סודית שלנשים שעמן הוא קיים יחסי מין וסימן אותן עם ראשי התיבות שלו, כפה אותן עם איום שישחרר את המידע האישי הרגיש שלהן ולקח את הנכסים שלהן", אמר התובע של המחוז המזרחי של ניו יורק, ריצ'רד דונהיו.

קית' רנייר. צילום מסך
קית' רנייר. צילום מסך

פירמידה של דרגים

בשבוע שעבר, אחרי משפט של שישה שבועות, הרשיע חבר מושבעים בבית המשפט בברוקלין את רנייר (58), שזכה לכינוי "חלוץ" על ידי חברי הכת, בשבעה סעיפי אישום שכללו סחר בבני אדם לצורכי מין, קשירת קשר לסחיטה, ניצול של קטינים, פורנוגרפיה של ילדים ועבירות מרמה של ניהול מזימת פירמידה של כת מין סודית שהחזיקה עבדים ושפחות. גזר הדין צפוי להינתן בספטמבר הקרוב ורנייר עומד בפני עונש של 40 שנות מאסר.

רנייר לא היה אמור לשבת לבדו על כס הנאשמים. לצדו היו צריכות להיות אליסון מאק, ננסי זלצמן ובתה לורן, שהייתה "המאסטר" בעדותה של אדמונטון, קלייר ברונפמן וקאתי ראסל, ששימשה מנהלת החשבונות של הכת. אולם כל חמש הנשים הודו באישומים במסגרת עסקאות טיעון ולא הועמדו לדין.

לורן זלצמן (42), שהייתה בין עדות המפתח במשפט, סיפקה הצצה פנימית על המציאות הקשה בכת. היא סיפרה כי הרגע שבו נצרבו בה ראשי התיבות של רנייר היה "הדבר הכואב ביותר שהתנסיתי בו מעולם" והוסיפה כי "הסימון נועד להנציח על הגוף שלנו את ההבטחה שעשינו".

לפי זלצמן, 22 "שפחות" היו תחת אחריותה וכי הוטלו עונשים על מי שלא צייתו לרצונותיו של רנייר, כאשר העונשים כללו ביצוע תנוחות כואבות, עמידה ברגליים יחפות על השלג, לעשות מקלחות קפואות ולהכות זו את זה בישבן עם חגורה. "הדברים האלה התחילו להיות מפחידים", אמרה. "חששתי מכישלונות".

זלצמן טענה שרנייר גייס בעצמו את שמונה הנשים ששימשו מאסטר בכירה, בהן היא עצמה, והתייחס אליהן בתור שפחות, כאשר כל אחת גייסה את השפחות שלה וכך הלאה. בסופו של דבר, נוצרה פירמידה של ארבע מדרגים של שפחות, וכל דרגה דיווחה למאסטר שהייתה ברמה הגבוהה יותר עד שהבכירות ביותר דיווחו לרנייר. "אני חושבת שלרנייר היה חזון שיהיו אלפים או מיליוני בני אדם בתוך זה", אמרה. "ייתכן שהייתה יכולה להיות לנו מועמדת מטעם DOS לתפקיד פוליטי". 

היא גם העידה כיצד רנייר הורה לה לגרום לצעירה מקסיקנית שהצטרפה לכת "ללמוד מהטעויות שלה" כשהיא מוחזקת בבידוד או שהיא תגורש מארה"ב. "מכל הדברים שעשיתי בפרשה הזו מכל הפשעים שבהם הודיתי, זה היה הדבר החמור ביותר שעשיתי", אמרה בבית המשפט. "מה אני יכולה לומר? החזקתי אותה בחדר במשך שנתיים ולא הלכתי לבקר אותה. וכאשר כן הלכתי, זה לא היה נעים".  

זלצמן סיפרה כי במרץ 2018, לנוכח החקירות נגדו, עברו רנייר ושבע מהבכירות, בהן זלצמן ומאק, עם שפחות נוספות למקסיקו. רנייר דרש מהבכירות לקיים טקס של שבועת אמונים מחודשת שכלל מין אוראלי קבוצתי. "בכנות, לא רציתי לעבור את זה, לא רציתי להתחיל שוב את DOS", טענה. "אבל לא הרגשתי שיש לי אפשרות שלא להמשיך עם הטקס".

זמן קצר לפני תחילת הטקס, הגיעו למקום סוכנים פדרליים ורנייר מיהר להסתתר בתוך חדר ארונות. הסוכנים פרצו פנימה והחזיקו את זלצמן באיומי נשק. "הם המשיכו לשאול עם יש מישהו בפנים ואני לא השבתי", סיפרה. "אבל פחדתי שהם יפגעו בי, יבעטו בי, ולכן קראתי לקית'". לדבריה, רנייר יצא מהמחבוא והחל להקריא לה את פרטי כתב האישום שהוגש לו. "באותו רגע הבנתי שהוא לא המגן שתמיד טען שהוא, אלא פחדן", אמרה.

הפלה מאולצת 

העדה הראשונה במשפט הייתה "סילבי", בריטית בת 32 שהגיעה לכת דרך קלייר ברונפמן בעת שהייתה בת 18 והפכה לשפחה במסגרת DOS. לדבריה, כאשר קיבלה את ההצעה להצטרף לקבוצה מבכירה בשם מוניקה דוראן, נאמר לה שמדובר בפרויקט שיסייע לה לחיות חיים מלאים יותר ולהפוך לאדם חזק יותר.

המשימה הראשונה שניתנה לה הייתה "לפתות את קית'" והיא הבינה שאין לה ברירה. היא שלחה לו הודעה שבה כתבה "אתה נראה לוהט עם המשקפיים שלך", אולם הוא לא התלהב. בעקבות זאת, המסרים הפכו למפורשים ולאינטימיים יותר והיא גם נדרשה לשלוח לו תמונות עירום שלה, ורנייר הסכים לעבור למפגשים אישיים של יחסי מין. "חשתי כאילו אני עוברת חוויה חוץ גופית", העידה "סילבי".

בהמשך, נדרשה גם היא לגייס שפחות חדשות והייתה צריכה להתנתק מכל אהוביה, כולל הבעל שלה. רק אחרי שנחשפה הפעילות של הכת ורנייר נמלט ונעצר, השתחררה "סילבי" ושבה לאנגליה עם בעלה והיא העידה במסגרת הסכם חסינות. "אני עדיין מנסה לגרום למוח שלי להתאושש", אמרה. "אני מנסה להתגבר על זה וזה קשה". 

עדה נוספת הייתה "דניאלה" (33), ילידת מקסיקו שסיפרה כי היא נאלצה לקיים יחסי מין עם רנייר כבר בהיותה בת 18 וכי היא ושתי אחיותיה נאלצו לעבור הפלות אחרי שנכנסו להיריון. היא שחזרה כיצד בשנת 2006, היא גילתה שהיא נושאת את ילדו של מנהיג הכת וקיבלה תרופות על מנת להפסיק את ההיריון. "נכנסתי לפאניקה ופחדתי", אמרה. "לא רציתי תינוק, ולא רציתי תינוק עם ראנייר". לגרסתה, כאשר סיפרה לרנייר על ההפלה, הוא ענה כי "זו הזדמנות מצוינת לרדת במשקל".

המושבעים נזקקו לארבע שעות וחצי בלבד לפני שהחליטו על ההרשעה הגורפת בכל סעיפי האישום, אולם פרקליטיו הודיעו כי יערערו וטענו כי זו לא הייתה כת אלא "מועדון חברתי". מנגד, התובע של המחוז המזרחי של ניו יורק, ריצ'רד דונהיו, אמר כי "המשפט חשף  שרנייר, שתיאר עצמו כגאון, היה למעשה מניפולטור, רמאי ובוס של ארגון דמוי כת". השחקנית קתרין אוקסנברג ("שושלת"), שבתה גם הייתה בכת, סיכמה בבכי: "הושג צדק".